درگیری نیروهای مرزبانی ایران با طالبان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع  تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان:

فاصله دیوار مرز تا نقطه صفر مرزی یک فضایی هست که زمین‌های کشاورزی و در اختیار مردم است. از زمان احداث دیوار، به مردم مجوز دادیم که روزهایی را از زمین‌های کشاورزی‌شان سرکشی کنند.

امروز هم از ۹ صبح با تراکتورها سر زمین‌هایشان مشغول کار بودند. ساعت ۲ – ۳ عده‌ای که الان در ولایت نیمروز مستقرند، به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند. آنها اطلاعی از حوزه مرز نداشته و نمی‌دانند که زمین‌های پشت دیوار هم خاک ایران بوده و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است. پاسگاه مرزی هم در جواب تیراندازی آنها، مجبور به پاسخ شد و تقریبا چند ساعتی درگیری ادامه پیدا کرد. الان هم با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است نیروهای طالبان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند. بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی طالبان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.

اوضاع آرام است درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است.

تیراندازی متقابل کوتاه بوده که آسیبی به پاسگاههای مرزی ومرزبانان وارد نشده است وموضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده و موضوع در حال پیگیری است.

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه امروز در مرز ایران و افغانستان

خطیب زاده در ارتباط با اخبار منتشر شده درمورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان:

عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

اطلاعیه نیروی انتظامی:

هیچ تنشی در مرز ایران و افغانستان در منطقه زابل رخ نداده و اکنون امنیت در این منطقه به صورت کامل برقرار است. بر اساس گزارش روابط عمومی مرزبانی زابل، مراتب طی ملاقات مرزی بین مقامات مرزبانی دو کشور حل و فصل شد.

طالبان: درگیری با مرزبانان ایرانی در نیمروز سوء تفاهم بود

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با انتشار اطلاعیه ای گفته که درگیری امروز نیروهای مرزی ایران و طالبان سوء تفاهم بوده و اکنون وضعیت تحت کنترل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا