قرنطینه ۵ روزه بخاطر نجات اقتصاد دنیا

پایگاه خبری افق و اقتصاد- در کنار تبعات اجتماعی و بهداشتی، کرونا برای اقتصاد بسیاری از کشورها نیز تبعاتی جدی به وجود آورد. دولت‌ها مجبور شدند برای کنترل کرونا به قرنطینه‌ها و تعطیلی‌های گسترده رو بیاورند و همین موضوع عملکرد اقتصادی بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد.

صنعت گردشگری، هتل داری، هوانوردی و بسیاری از مشاغل دیگر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌ و میلیون‌ها تن شغل خود را از دست داده‎اند. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی برای کاهش هزینه‌های خود تعدیل نیرو را در دستور کار قرار داده‎اند.

بحران کرونا، ریسک اقتصادی را افزایش داده است. قرنطینه‌ای که به عنوان تنها راه حل برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده بود به نظر می‌رسد که امروز پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای برای این کشورها به دنبال داشته است تا جایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) زمان قرنطینه توصیه شده برای مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ فاقد علامت را از ۱۰ روز به پنج روز کاهش داده است.

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا به افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، توصیه شده که خود را ایزوله کنند؛ همچنین در صورتی که فردی با یک بیمار مبتلا به کرونا در ارتباط نزدیک بوده است نیز باید ۱۴ روز خود را قرنطینه کند تا میزان شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کند، اما اکنون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) مدت زمان ایزوله و قرنطینه کردن آمریکایی‌ها را به نصف کاهش داده است.

پیش از این نیز وزارت بهداشت آمریکا مدت ایزوله و قرنطینه را برای شهروندان خود از ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش داده بود، هم اکنون نیز با توجه به شیوع سویه امیکرون (omicron)، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که این مدت زمان می‌تواند به پنج روز کاهش پیدا کند. این مرکز در وب سایت رسمی خود نوشته است که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بدون علامت یا بیمارانی که علائم آن‌ها در حال بهبود یافتن است و تب ندارند پس از پنج روز قرنطینه، باید به مدت پنج روز دیگر هنگام تماس با دیگران حتماً از ماسک استفاده کنند تا خطر انتقال بیماری به دیگران به حداقل برسد.

شیوع اُمیکرون در جهان و به‌طبع آن شناسایی مواردی از ابتلا به این سویه جدید در ایران باعث نگرانی‌های بسیاری بین مردم و مسئولان شده است خصوصا که براساس تحقیقات انجام‌شده در جهان سرعت سرایت‌پذیری این سویه بسیار بالاست. متخصصان مهم‌ترین راه را برای در امان ماندن از این سویه، جلوگیری از گسترش آن و شروع موج جدید کرونا تزریق دوز سوم واکسن می‌دانند و البته در کنار آن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی.

به گفته دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است اگر فرد واکسن زده باشد و به امیکرون مبتلا شود اگر علامت نداشته باشد، ۵ روز و اگر علامت داشته باشد ۱۰ روز نیاز به قرنطینه و استراحت دارد. برای بیماران مبتلا به سویه امیکرون چون علائم شدید و سختی ندارند اصلا نیازی به استراحت ۱۴ روزه یا ۲۱ روزه نیست. به طور کلی اگر تست PCR فردی مثبت است اما علامت ندارد، ۵ روز و اگر فردی علائم خفیف دارد ۱۰ روز قرنطینه را رعایت کند و به‌صورت سفت و سخت ماسک بزند. بیشترین میزان انتقال این سویه از کرونا ۲ تا ۳ روز قبل از بروز علائم تا ۲ الی ۳ روز بعد از شروع علائم است. بنابراین وقتی ۵ روز از بیماری گذشت، به احتمال زیاد انتقال صورت گرفته و احتیاجی به قرنطینه طولانی‌تر نیست.

اما در حالی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مدت زمان قرنطینه‌ توصیه شده برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (omicron) را از ۱۰ روز به ۵ روز برای افراد بدون علائم کاهش داد که این دستورالعمل جدید مورد انتقاد شدید برخی از کارشناسان بهداشتی قرار گرفته است. این کارشناسان معتقد هستند که دستورالعمل جدید مبتنی بر «علم» نبوده و می‌تواند باعث شود افراد بدون علامت ویروس را به دیگران منتقل کنند. به گفته کارشناسان این دستورالعمل تنها برای افراد بی‌علامت است.

چندی پیش نیز دکتر سروش عاضمی خواه، عضو کالج سلطنتی پزشکان عمومی استرالیا در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر کرد مبنی بر اینکه «به شخصه زین پس قرنطینه ۵ روزه را به بیمارانم توصیه نمی‎کنم. اکثر بیماران امیکرونی که در این چند هفته ویزیت کردم تا ۲۰ روز تست pcr مثبت داشتند و هیچ توجیهی مبنی بر ناقل نبودن آنها نیست.

من فکر می‎کنم تمام آنچه در مورد قرنطینه ۵روزه در دنیا معروف شده، فقط بخاطر نجات اقتصاد دنیاست و جلوگیری از فلج شدن آن، حتی به قیمت احتمال ابتلای دیگران به امیکرون.

من زین پس به سراغ همان قرنطینه حداقل دو هفته خواهم رفت و اگر توصیه مبنی بر حضور با ماسک در جمع است آنرا به هفته سوم موکول می‎کنم (در صورت بی‎علامتی)».

به این ترتیب بنابر اظهارات پزشکان قرنطینه ۵ روزه واقعا دردی از کرونا درمان نمی‎کند چرا که با وجود اینکه بخش زیادی از بزرگسالان در سراسر دنیا واکسینه شده‌اند، اما هنوز مشخص نشده است که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد به دلیل دریافت واکسن یا ابتلا به عفونت طبیعی تا چه زمانی ماندگار است. اطلاعات محدودی در مورد گونه جدید اومیکرون و چگونگی پیشرفت آن در کشورها در دسترس است، بنابراین بهتر است همچنان قوانین ایزوله و قرنطینه ۱۴ روزه رعایت شود تا از خود و دیگران در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کنیم.

 

گزارش: اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا