امیرعبداللهیان: ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد : وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد، گفت: ملت عزیز ما بدانند که ما همچنان برای رسیدن به توافقی که تحریم‌ها را لغو کند و عزتمند، خوب، قوی و پایدار باشد، به مسیر دیپلماسی ادامه می‌دهیم.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۲۱ فروردین ماه در نخستین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۱ در محل وزارت امور خارجه اظهار داشت: در ارتباطاتی که در ماه‌های گذشته شخصا با برخی از مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان داشتم دیدم یکی از درخواست‌های آنها از دستگاه دیپلماسی این است که تولیدات ما به مرحله‌ای رسیده که باید در بازارهای منطقه و بازار جهانی صادر و این توان دیده شود.

وی افزود: کارهای بسیار ارزشمندی در این حوزه انجام شده است.

وزیر خارجه خطاب به حاضران در این جلسه بیان کرد: ما در وزارت امور خارجه آمادگی داریم در کنار شما عزیزان در سایر وزارتخانه‌ها برای تقویت توان شرکت‌های دانش بنیان و صادرات محصولاتشان در راستای ارزآوری و اشتغال بیشتر در کشور از همه توان و ظرفیت دستگاه دیپلماسی استفاده کنیم. حتما این جلسات که جلسات مستمر و مفیدی است به ما در دستگاه دیپلماسی کمک می‌کند که بتوانیم بهترین تصمیمات را بگیریم و در یک حرکت جمعی با حضور شما عزیزان بهترین نتیجه و دستاورد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این‌که بحث تامین امنیت غذایی مورد توجه جلسه قرار گرفته و جزو موضوعاتی است که در شروع سال جدید به آن توجه شد، مسئله مهمی است. آنچه دغدغه مردم عزیزمان است مسئله تنظیم قیمت‌ها در بازار و کاهش تورم و مشکلاتی است که مردم دارند. ما بین مردم هستیم و مایلم اینجا تأکید کنم که در جلسات هیأت دولت، آقای رئیسی دائما بر این موضوع تأکید دارد که وزارت امور خارجه کار خودش را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دنبال کند.

* دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی با روشی عزتمند و با توافقی قوی و پایدار

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حتما ما دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی با روشی عزتمند و با توافقی قوی و پایدار. اما تاکید آقای رئیسی در جلسات به همه اعضای کابینه همواره این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد، بلکه همه دستگاه‌ها موظف هستند برای بی اثر کردن تحریم‌ها و پیشرفت و توسعه پایدار اقتصاد و تجارت در کشور عمل کنند. اما اگر در این مسیر با توجه به کارشکنی‌هایی که طرف آمریکایی دارد با توجه به مشکلاتی که دشمنان برای ایران ایجاد می‌کنند و سنگ اندازی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر ان‌شاءالله مذاکرات در هر مرحله‌ای به نتیجه رسید، حتما به عنوان یک اقدام مثبت و یک دستاورد خوب می‌تواند شتاب بیشتری به کاری که تک تک شما عزیزان در سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به خوبی آن را دنبال می‌کنید، بدهد.

* با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به جمع بندی بسیار نزدیک شدیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح وضعیت کنونی مذاکرات وین نیز اظهار داشت: چند هفته‌ای است که لازم بود مکثی در مذاکرات داده شود، علتش این بود که ما با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به جمع بندی بسیار نزدیک شدیم. همزمان با بحران و جنگ در اوکراین مواجه شدیم. ضمن این‌که جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین، یمن، افغانستان و یا هر کشور دیگری اعلام می‌کند، ما همزمان مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های یکجانبه نیز بیان کردیم.

وی ادامه داد: بنده قبل از این‌که سفری به مسکو داشته باشم با وزیر خارجه اوکراین تلفنی صحبت کردم و حامل این پیام وزیر خارجه اوکراین برای دوستان در روسیه بودیم که آنها خواهان توقف جنگ و تداوم گفت‌وگوها هستند، لذا ما راهکار را در اوکراین جنگ نمی‌دانیم و راه‌حل را صرفا سیاسی می‌دانیم و در این رابطه تلاش‌های دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی نیز همچنان جریان دارد. ضمن این‌که به ریشه‌های جنگ در اوکراین و ریشه‌های تحریک‌های ناتو و آمریکا به عنوان عامل اصلی توجه داریم.

* لاوروف و وانگ یی چه گفتند؟

وزیر خارجه توضیح داد: غربی‌ها به ما گفتند که با توجه به شروع جنگ اوکراین وضعیت پیش آمده این است که حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم، روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد. در تماس تلفنی که با آقای لاوروف داشتیم و در سفری که به مسکو داشتم، گفت‌وگوهای خیلی روشن و شفافی بین ما انجام شد و همانطور که مردم شاهد بودند آقای لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی آنچه در جلسه درباره آن توافق کردیم را بیان کرد و توافق ما با طرف روس این شد اگر در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها در هر زمان، خطوط قرمز ما به صورت کامل رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم، روسیه هیچ مانعی در مسیر انجام توافق نخواهد بود.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین به سفر اخیرش به تونشی چین نیز اشاره کرد و افزود: در سفری که به چین داشتم، آقای لاوروف در آنجا اعلام کرد که به محض این‌که شما اعلام کنید در نقطه پایانی توافق قرار گرفتید، ما از توافق حمایت خواهیم کرد. علاوه بر این، «وانگ یی» وزیر خارجه چین هم در تونشی در ملاقاتی که انجام شد بیان کرد که ما کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و زمانی در نقطه پایانی توافق قرار بگیرید، از توافق حمایت خواهیم کرد.

* طرف آمریکایی در دو سه هفته گذشته زیاده خواهی‌هایی را مطرح کرد

وی با طرح این موضوع که ما در کجا قرار داریم، پاسخ داد: این‌که در کجا قرار داریم به مشکلاتی برمی‌گردد که بین ما و طرف آمریکایی وجود دارد. طرف آمریکایی در دو سه هفته گذشته زیاده خواهی‌هایی را مطرح کرد. علیرغم این‌که بخش زیادی از متن مورد توافق قرار گرفته بود، ولی پیشنهاداتی را طرف آمریکایی مطرح می‌کند که در تعارض با برخی از بندهای متن است. در حوزه لغو تحریم‌ها هم آنها گاهی اوقات خارج از چارچوب مذاکراتی که انجام شده، علاقه‌مندند یک طرفه شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه بیان کرد: این شروط و اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ای که در این سال‌ها آمریکایی‌ها نسبت به کشورهای مختلف اعمال کردند، یک بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده که فکر می‌‌کنند در هر سند و موضوعی اعمال نظرات یکجانبه به عنوان راه‌حل برای تامین منافع طرف آمریکایی است.

*  نفعی در مذاکرات مستقیم با آمریکا ندیدیم

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: طبعا جمهوری اسلامی ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد، آمریکایی‌ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکره مستقیم با ایران صحبت می‌کنند. ما با بررسی‌هایی که کردیم و با نگاهی که آمریکایی‌ها دارند نفعی در مذاکرات مستقیم با آمریکا ندیدیم. حتی آمریکایی‌ها روی زمین هنوز اقدامات مثبتی را انجام نداده‌اند که بتوان چشم اندازی را بیان کرد که طرف آمریکایی در کنار این‌که از حسن نیت خودش صحبت می‌کند، روی زمین هم اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

* ما از طرف آمریکایی مطالبه وام و پول نکردیم

وی گفت: بارها که آنها بر مذاکره اصرار کردند، ما به آنها گفتیم اگر واقعا حسن نیت دارید قبل از هرگونه توافقی یکی دو مورد از موضوعات عملی و ملموس را ارائه کنید، مثلا بخشی از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران نزد بانک‌های خارجی آزاد شود.

وزیر خارجه با بیان این‌که ما از طرف آمریکایی مطالبه وام و پول نکردیم، پول ملت خودمان آزاد شود، خاطرنشان کرد: یا اگر واقعا پیام‌های مکرری که آقای بایدن ارسال می‌کند که برای لغو تحریم‌ها و توافق در وین و بازگشت به برجام حسن نیت دارد؛ اگر این صحت دارد، به جای این‌که در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را تحریم کنند، بیایند یک مورد از تحریم‌ها را با یک فرمان اجرایی به نشانه حسن نیت لغو کنند.

وی یادآور شد: البته رفت و آمد پیام‌ها به صورت Non-Paper از طریق نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد اروپایی ادامه دارد.  به صراحت به طرف آمریکایی گفتیم سنگ اندازی و کارشکنی نکنید و باعث تاخیر در حصول توافق نشوید. اگر خطوط قرمز ما رعایت شود و توافقی خوب، قوی و پایدار را در مقابل خود ببینیم، تردیدی در اینکه بخواهیم در توافق بمانیم و همه طرف‌ها به تعهداتشان حول برجام برگردند، وجود ندارد و اکنون طرف آمریکایی است که باید نشان دهد حسن نیت دارد یا ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا