دانستی های دنیای متاورس

محمود رحمانی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- متاورس (Metaverse)  یک واژه‌ مرکب متشکل از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان است. این اصطلاح نخستین بار در کتاب علمی‌تخیلی سقوط برفی (Snow Crash)  با نویسندگی نیل استفنسون امریکایی در سال ۱۹۹۲ به کار برده شد.

استفنسون از واژه متاورس برای توصیف واقعیت مجازی استفاده می‌کرد که در آن قهرمان داستان در قالب آواتار خودش با بقیه معاشرت می‌ کند، خرید می‌کند و حتی دشمنان دنیای واقعی خودش را شکست می دهد. البته مفاهیم واقعیت مجازی و دنیایی شبیه متاورس پیش از کتاب سقوط برفی، در سال ۱۹۸۴ و با رمان نورومنسر (Neuromancer)  نوشته ویلیام گیبسون مطرح شده بود. در واقع پروژه Metaverse شبکه ‌ای گسترده از محیط‌ های مجازی همیشه فعال و آنلاین است متیو بال، رییس سابق استراتژی و سرمایه گذار در آمازون استودیوز، پروژه متاورس را با هفت ویژگی توصیف می کند. متاورس همیشه فعال و روشن است، با وجود اینکه یک واقعیت مجازی است اما به ‌صورت زنده و در زمان واقعی تجربه می شود، محدودیتی در جلب مخاطب نداره، دارای اقتصادی مستقل و پویاست، در سرتاسر پلتفرم ‌های دیجیتالی و فیزیکی گسترده شده، امکان انتقال ارز های دیجیتال در این پلتفرم‌ وجود داره و محتویات آن از سوی کاربران و شرکت‌ های بزرگ ایجاد می شود.

نحوه کار متاورس :

هوش مصنوعی، سنسورها و ارتباطات بین پلتفرم های مختلف خواهند بود که پروژه Metaverse و واقعیت مجازی آن را به کار می‌اندازند. در آینده‌ای نه چندان دور، دنیای مادی و فیزیکی ما به بستر حجم عظیمی از داده ها تبدیل می شود که می توانیم آنها را با سرعت خیلی بالایی توسط کامپیوترها پردازش کنیم، مفهوم جدیدتری از فضای مجازی شکل خواهد گرفت. فضای مجازی را تصور کنید که می شود روی عناصر سازنده کلیک کرد یا در میانشان قدم زد و مثل سرچ گوگل، جستجو کرد. در این دنیا رابطه ها و متدهای جدیدی برای حرکت و ایجاد محتوا شکل خواهد گرفت و ما، واژه‌ ها و حتی معماری جدیدی برای میزبانی از نسخه دیجیتال خود و دنیای دیجیتال اطرافمان ایجاد خواهیم کرد. این همگرایی و آمیختگی جدید بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتالی مبتنی بر اینترنت های ۵G، ۶G، پردازش کوانتومی و پردازنده های قدرتمند گرافنی خواهد بود و عینک های واقعیت مجازی دریچه ورود به این دنیای جدید را باز خواهند کرد. پروژه Metaverse   و واقعیت مجازی آن به توصیف بسیاری از صاحب نظران حوزه فناوری های دیجیتال، جانشین اینترنت امروزی خواهد شد، البته نه صرفا به ‌عنوان یک مقصد واحد که تمام افراد قرار است روزی به آن وارد شوند، بلکه شبکه ‌ای پیچیده، تشکیل شده از میلیون ‌ها مقصد، صدها نمایه و ده ‌ها مرورگر بزرگ و قدرتمند. اینترنت مجموعه گسترده ای از پروتکل ‌ها، فناوری ‌ها، شبکه های ارتباطی و زبان ‌ها، به ‌علاوه دستگاه ‌هایی برای دسترسی به آن و محتوا است.

مفاهیم کلیدی :

سه مفهوم کلیدی در متاورس یعنی حضور (presence)، تعامل پذیری (Interoperability) و استانداردسازی (Standardization) از مفاهیم کلیدی این حوزه است.

حضور یا presence عبارت است از احساس بودن در فضای واقعیت مجازی به شکل واقعی و ملموس و در کنار سایر افراد. نتایج چند دهه تحقیق نشان می دهد که کیفیت تعاملات آنلاین با ایجاد حس حضور واقعی در این فضا رابطه مستقیم دارد این حس حضور از طریق فناوری ‌های واقعیت مجازی مثل نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند، ایجاد می شود.

تعامل‌ پذیری Interoperability  در واقعیت مجازی به این معنا است که ما در متاورس می‌توانیم از مقصدی به مقصد دیگر برویم درحالی‌که تمام دارایی ‌ها و عناصر دیجیتالی خود اعم از آواتار و آیتم‌های مجازی جمع‌آوری‌ شده را به همراه داریم. مثلاً می‌ توانید پوسته اسلحه ای را که در بازی کانتر استرایک خریده اید در بازی فورت نایت استفاده کنید یا از طریق فیسبوک و سایر سوشیال مدیاها به دوستانتان هدیه بدهید یا مثلاً می توانید با ماشینی که در بازی راکت لیگ یا حتی وب ‌سایت پورشه طراحی کرده اید در بازی روبلاکس مسابقه دهید.

استانداردسازی Standardization این مفهوم قابلیت تعامل ‌پذیری بین پلتفرم‌ ها و سرویس ‌های مختلف در سرتاسر شبکه متاورس را ممکن می‌کند استانداردهایی که برای متاورس در نظر گرفته شده است استفاده گسترده از آن را در سرتاسر دنیا ممکن می کند.

تحقق زمانی

از نظر خیلی از افراد، ما همین الان هم به ‌نوعی در متاورس و دنیای توام با واقعیت افزوده زندگی می‌کنیم. چرا که بخش قابل توجهی از زندگی ما کاملا دیجیتالی شده است اما احتمالا زمان نسبتا زیادی باید بگذرد چون هنوز موانع متعددی برای تحقق متاورس وجود دارد بزرگ‌ترین مانع شاید محدودیت‌ های سخت‌افزاری و قدرت پردازش کنونی باشد در حال حاضر شبکه جهانی اینترنت و قابلیت ‌های پردازشی در سراسر جهان هنوز قادر به پشتیبانی پایدار در این سطح جهانی نیستند که بتوانند همزمان میلیون ها کاربر را مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا