خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در حوزه‌ کشاورزی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- بنابر اعلام وزیر جهاد کشاورزی، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی بر اساس برآورد اولیه بوده است.

جلسه مدیریت ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیل اخیر با حضور وبیناری ۱۶ استان و با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد در این جلسه، گفت: در فاز اول بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، عشایر، قنوات، زنبورعسل، باغات و شبکه‌های آبیاری برآورد شده است‌.

وی بابیان اینکه احتمالاً با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت، افزود: باید ارزش کار آبخیزداری به‌خوبی مشخص شود و بیشتر در این زمینه برای جلوگیری از این مهم هزینه شود.

وزیر جهاد کشاورزی از روسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا در کنار دامداران و کشاورزان آسیب‌دیده باشند و مسائل و مشکلات آنان را موردبررسی قرار دهند.

ساداتی‌نژاد همچنین خواستار استفاده از ظرفیت بسیج سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در این امر شد و گفت: بسیج جهاد کشاورزی نیروی واکنش سریع و حافظ منافع دامدار و کشاورز بوده و احیاکننده بسیج سازندگی است.

وزیر جهاد کشاورزی از استان‌ها خواست خسارت دقیق در خصوص حوزه کشاورزی و دامداری در سیل‌های اخیر را اعلام کنند تا در این زمینه برنامه‌های لازم برای حمایت از آنان و تأمین موردنیاز محصولات آسیب‌دیده کشاورزی برای مصرف‌کنندگان در کشور انجام شود.

خرید مرغ و گوشت مناطق سیل‌زده در اولویت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی محصولات در مناطق سیل‌زده با روش تشکل‌ها و اتحادیه از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی، تصریح کرد: خرید مرغ و گوشت نیز در اولویت قرار دارد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام خواهد داد تا دامدار ما متحمل خسارت بیشتری نشود.

وی همچنین از سازمان دامپزشکی کشور خواست تا مانند کانون‌های بحرانی به‌خصوص در حوزه دام و طیور با این موضوع برخورد شود تا دچار بیماری در این زمینه نشویم.

توزیع نهاده‌های دامی در مناطق سیل‌زده به‌خصوص در حوزه عشایری

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، توزیع نهاده‌های دامی در مناطق سیل‌زده به‌خصوص حوزه عشایری نیز انجام خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص سهمیه آرد به مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: صندوق بیمه نیز باید با سرعت خسارت‌ها را برآورد کرده و پرداخت در این زمینه تسریع شود.

امهال وام کشاورزان بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: معاونت باغبانی نیز با در نظر گرفتن نهال و یا فعالیت‌های لازم در این حوزه به باغداران کمک کند؛ همچنین معاونت آب‌وخاک نیز احیا و بازسازی کانال‌های آبرسانی و قنوات را نیز در دستور کار قرار دهد.

 ساداتی‌نژاد همچنین خواستار امهال وام کشاورزان از سوی بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی به موسسه جهاد نصر که طراحی و اجرای کلیه پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی با اولویت بخش کشاورزی را بر عهده دارد دستور داد تا برای بازسازی مناطق کشاورزی آسیب‌دیده وارد عمل شده تا کلیه باغات از بین نرود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان از تفکیک خسارت استانی و حوزه‌های مختلف کشاورزی مانند باغبانی، زراعت، دام، طیور و شیلات برای ارائه به دولت خبر داد.

گفتنی است؛ علاوه بر مدیران ستادی، روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، یزد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و مرکزی به‌صورت وبینار ای در این جلسه حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا