قالیباف: اگر در تصمیم‌ های ما نقش مردم دیده نشود، از تحول فاصله می‌ گیریم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس مجلس با اشاره به لزوم تحول در کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است گفت که برای رقم زدن تحول باید نظام حکمرانی با مردم تعامل داشته باشد؛ به این معنا که در هر تصمیمی که می گیریم و هر اقدامی که انجام می دهیم، نقش مردم مشخص باشد؛ در غیر این صورت از مردمی سازی و تحول فاصله می گیریم.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد به نقل از خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک دولت و مجلس که عصر امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به موضوع تحول که از سوی رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سال جدید مطرح شد با بیان این که برای تحول باید نظام حکمرانی با مردم تعامل داشته باشد گفت: اگر تصمیمی بگیریم که نقش مردم در آن نباشد، از تحول فاصله گرفته ایم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: مردمی سازی زمانی اتفاق می‌افتد که در هر تصمیم، حرف، قانونگذاری، تصمیم اجرایی و… نقش مردم را مشخص کنیم.

قالیباف همچنین با اشاره به برنامه هفتم توسعه که در دولت درحال تدوین است بر ارائه آن به مجلس حداکثر تا پایان اردیبهشت تاکید و اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه کشور باید محور همه تحولات کشور قرار گیرد و این برنامه در حقیقت باید میثاق ملی نظام حکمرانی برای تحول باشد.‌

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات سال جاری و تأکیدات رهبر انقلاب درباره آن اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، بر چهار راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابتی بودن انتخابات تأکید کردند و در این زمینه لازم است توجه کنیم که لازمه مشارکت مردم، اعتماد آن‌هاست و اینکه مردم ببینند که در موضوعات کشور اثرگذارند و بدانیم که مردم میزان اثرگذاری خود در نظام حکمرانی را ارزیابی می کنند.

قالیباف با تأکید بر اینکه همه باید برای مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنیم و با رقم زدن تحول می توانیم مشارکت بالایی در انتخابات رقم بزنیم اظهار کرد: اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، هر نتیجه ای حاصل شود همه ما پیروز شده ایم اما نتیجه مشارکت پایین، عدم موفقیت کشور است.

رئیس مجلس با بیان اینکه می‌توانیم روند حکمرانی را با هم‌افزایی، همکاری و همدلی پیش ببریم از این رو باید شفاف و روشن صحبت کنیم، گفت: هرکس ممکن است هر مشکل و مسئله‌ای را برای حل شدن به جایی ارجاع دهد اما زمانی که مجلس و دولت کنار هم می‌نشینند دیگر نباید کار را به جایی ارجاع داد، بلکه باید مسائل را با کمک یکدیگر حل کنیم که این موضوع توقع رهبر معظم انقلاب و مردم بوده و باید به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره تحول و تأکید و تبیین مجدد ایشان در خصوص این مبحث که مسیر را برای ما روشن ساخت، عنوان کرد: موضوع تحول بسیار مهم است و این موضوع را رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۹ به صورت مفصل در مرقد مطهر امام(ره) مطرح فرمودند که امام ما امام تحول بود و با همین روحیه بود که انقلاب پیروز شد و در این مسیر حرکت کرد لذا باید همان مسیر را با همان روحیه پیش برویم.

هدف اصلی تحول، ساخت ایران قوی است

قالیباف ادامه داد: شأن این کلام در ابتدای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و گام دوم انقلاب بود که سیاست‌نامه گام دوم به‌عنوان سند مادر در چهل ساله دوم انقلاب مطرح شد و ما باید در این مسیر پیش برویم و حضرت آقا نیز از همه کارشناسان، اندیشمندان حوزه و دانشگاه و جوانان و به ویژه کارگزاران نظام در مجلس و دولت خواستند تا تلاش کنیم این موضوع را به گفت‌وگو بگذاریم و این ما هستیم که باید این تحول آفرینی را به وجود آورده و اجرا کنیم و زنده نگاه داشتن و به کار بستن این کار بر عهده یکایک ما مسئولان است.

رئیس قوه مقننه در ادامه هدف اصلی از تحول را ساخت یک ایران قوی دانست که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است و گفت: اگر ما در همه شئونات جامعه، قدرت داشته باشیم می‌توانیم کارها را پیش ببریم. گاهی این سوال پیش می‌آید که منظور از قوی بودن چیست و چگونه باید قوی شویم؟ آیا قوی شدن به این معنا است که دستگاه‌های مختلف که در حال پیشبرد نظام حکمرانی کشور هستند را قوی کنیم؛ اما من معتقدم که وقتی حرف از قوی شدن می‌زنیم باید یکایک مردم ایران قوی شوند و شاید تعبیر دقیق‌تر آن این است که باید خانواده ایرانی قوی شود تا بتوانیم یک کشور قوی باشیم.

مخاطب برنامه هفتم، خانواده ایرانی است

وی ادامه داد: به خاطر دارم در جلسه‌ای که در آن درباره برنامه هفتم صحبت می‌کردیم این بحث مطرح شد که مخاطب برنامه هفتم کیست؟ که معتقدم این مخاطب خانواده ایرانی است و برنامه هفتم برای یکایک خانواده‌های ایرانی است.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه سرانه ما در همه امور باید متمرکز بر خانواده باشد و برای قوی بودن باید با این هدف پیش برویم و مسیر تحول ما باید اینجا باشد، گفت: اگر در این مسیر پیش برویم، خواسته‌هایمان محقق می‌شود. روش آن نیز مهم است. همکارانم در مجلس مرتب دیده‌اند که ما بر چهار رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی تأکید داریم که در بیانات رهبری در ابتدای سال نیز بحث حضور مردم و مردمی‌سازی اساس کار بود.

وی با اشاره به مقوله مهم مردمی‌سازی تأکید کرد: این تحول نه در دولت، نه در مجلس و نه در قوه قضائیه اتفاق نمی‌افتد بلکه این تغییر و تحول در نظام حکمرانی از مردمی‌سازی همه نظام حکمرانی در ابعاد مختلف امکان پذیر است.

لازمه تحول در اقتصاد، مردمی‌سازی اقتصاد است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد متحول شود، باید مردمی شود همینطور درباره حوزه اجتماعی، محیط زیست، فرهنگی، نظامی، امنیتی و دفاعی. اساس نظام اسلامی ما با تأکید بر محوریت مردم است همانطور که در زمان دفاع مقدس بود. اگر امروز در حوزه نظامی و دفاعی قوی و جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم به دلیل مردمی بودن عرصه دفاعی و امنیتی ماست که تجربه کرده‌ایم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه در مسیر اداره کشور از مردمی‌سازی فاصله گرفته‌ایم، اظهار کرد: ما در تقنین، اجرا و حوزه قضایی باید موضوعات را با همین نگاه دنبال کنیم و این هنر حکمرانی است که بتوانیم این کار را انجام دهیم. زمانی که حرف از مردمی‌سازی می‌زنیم، نباید حرف انتزاعی و جنبه شعارگونه داشته باشد.

قالیباف در ادامه در توضیح مفهوم مردمی‌سازی به‌معنای عام آن را احترام به مردم دانست و افزود: اما وقتی از اقتصاد و امنیت مردمی حرف می‌زنیم باید بدانیم این اهداف زمانی محقق می‌شود که در هر طرح و تصمیمی و در هر قانونگذاری که در این موضوع در حال انجام آن است و در هر تصمیم اجرایی که در این خصوص برای کشور می‌گیریم، نقش مردم را در نظر داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر تصمیمی بگیریم که نقش مردم در آن دیده نشده نباشد، از تحول فاصله گرفته و از مردمی‌سازی و قوی شدن در حال فاصله گرفتن هستیم، عنوان کرد: وقتی از نقش مردم حرف می‌زنیم یعنی باید بین کارگزاران و نظام حکمرانی با مردم تعامل باشد.

هوشمندسازی و مردمی‌ سازی سال‌ ها پیش در ناجا انجام شد

وی افزود: زمانی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتم و از مباحث جامعه محور و از مردمی شدن پلیس و امنیت می‌گفتم اما برای برخی سوال بود که مردمی‌سازی امنیت یعنی چه؟ دیدم که با راه‌اندازی سامانه مردمی ۱۱۰ و مشارکت مردم در تشخیص، پیگیری و پیشگیری از وقوع جرم، تعامل با مردم در این زمینه اتفاق افتاد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: حتی دیدیم که مقوله صدور گذرنامه که بسیار امنیتی بود نیز مردمی‌سازی شد، درحالی که همان زمان برخی معتقد بودند صدور آن را نمی‌توان به مردم سپرد اما دیدیم که می‌شود این کار را کرد.

حضرت امام(ره) دولتی کردن اقتصاد را شرعا حرام می‌دانستند

قالیباف با اشاره به کاری که مرکز پژوهش‌های مجلس در قم انجام داد، یادآور شد: در گزارش آنها آمد که حضرت امام(ره) در بخشی از بیانات خود می‌فرمایند دولتی کردن به معنای عام در اقتصاد شرعاً حرام است. از این رو وقتی از مردمی‌سازی حرف می‌زنیم واقعیت این است که مردم باید در هر بخشی حضور داشته باشند و هر تصمیم اجرایی که می‌گیریم باید مردم در آن حضور داشته باشند.

سهام عدالت یک تجربه ناموفق در صحنه اقتصاد بود

رئیس قوه مقننه درباره سهام عدالت به‌عنوان طرحی که در اجرا به شکل واقعی مردمی‌سازی نشد اشاره کرد و گفت: در این طرح در عین اینکه بخش قابل توجهی یعنی حدود هزار همت به عنوان سهام عدالت به مردم واگذار شد و امروز ۴۹ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند اما با همه این ظرفیت‌ها هم نوع واگذاری و هم نوع تعامل به شکل دوطرفه نبود که بتواند مردم را به صحنه اقتصاد بیاورد.

بیش از پول مردم به خلاقیت و اندیشه مردم نیاز داریم

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی حرف از مردمی‌سازی در اقتصاد می‌زنیم می‌بینیم که پروژه سهام عدالت اشتباه اجرا شده است، اظهار کرد: باید توجه کنیم که در مردمی‌سازی اقتصاد، به خلاقیت، نگاه، اندیشه و توان مردم نیاز داریم نه فقط به پول مردم.

قالیباف ادامه داد: درهمین طرح سهام عدالت امکانی به مردم و عمدتاً به طبقه محروم داده شد اما اجازه ندادیم آنها مدیریت کنند بلکه شرکت‌هایی در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفت که باعث شد یک شبکه بورسی ایجاد شود و این چند شرکت، سهام‌های پراکنده را مدیریت کنند و مردم نیز هیچ نقشی در آن ندارند که حاکی از تجربه ناموفق ما در آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه ما بیش از پول مردم به فکر و خلاقیت مردم نیاز داریم، عنوان کرد: ما باید این موضوع را در تحول در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی در نظر داشته باشیم و تحول را از مردمی‌سازی آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حساس‌ترین و مهم‌ترین زمان این جلسه را تشکیل دادیم که همان آغاز برنامه هفتم است که برای ۵ سال پیش رو است و عملا می‌تواند محور همه تحولات ما باشد.

دولت تا پایان اردیبهشت لایحه برنامه را به مجلس بدهد

وی همچنین با بیان اینکه ما باید ابتدا به یک فهم مشترک رسیده، اولویت‌ها را مشخص کنیم و بعد هرکدام نقش خود را در تدوین و پیاده‌سازی انجام داده و به دنبال کارهای حاشیه‌ای هم نرویم، ابراز داشت: حضرت آقا به مهار تورم و رشد تولید تأکید کردند و من در نطق اخیر خود گفتم که درست است که این موضوع شعار امسال است اما صرفاً برای یک سال نیست بلکه باید در برنامه هفتم براساس همین شعار کار کنیم که همان رشد اقتصادی و حل مشکل تورم خواهد بود که اگر این اتفاق بیفتد، محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی، حل ناترازی بانک‌ها، حل ناترازی انرژی، جلوگیری از اسراف و حل مشکلات صندوق‌های مختلف را به‌دنبال خواهد داشت.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه باید تا پیش از شهریور ماه قانون برنامه را به دولت بدهیم، عنوان کرد: از این رو لایحه برنامه حتماً باید حداکثر تا پایان اردیبهشت از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در نهایت این قانون برنامه هفتم باید تبدیل به میثاق ملی سه قوه شده و نظام حکمرانی کشور شود و دیگر از مسیر آن خارج نشویم و براساس آن اقدام کنیم. که اگر این چنین شود می‌تواند مشکلات مهمی همچون مشکل آب و امنیت غذایی، معضل خانواده و جوانی جمعیت را نیز حل کنیم.

اعتماد، لازمه مشارکت مردم در انتخابات است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به نکته کلیدی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در شب گذشته، عنوان کرد: ایشان فرمودند انتخابات امسال بسیار مهم است و اگر انتخابات با شرایطی که تبیین فرمودند انجام و به درستی انجام شود کشور اعم از دولت، مجلس، نظام و مردم قوی می‌شود اما اگر با آن شرایط نباشد همه آسیب خواهیم دید. وقتی ما می‌گوییم مردم باید در میدان باشند به این معنا است که لازمه مشارکت مردم، اعتماد است و تا اعتماد نکنند مشارکت انجام نمی شود.

وی در ادامه یکی از عرصه‌هایی را که منجر به اعتماد می‌شود، احساس اثرگذاری مردم در تصمیم گیری‌ها دانست و افزود: برای انتخابات، مردم میزان تأثیر خود را در نظام حکمرانی بررسی می‌کنند و اینجاست که میزان مشارکت معنادار در تمام شئونات مشخص می شود.

قالیباف همچنین با بیان اینکه مقام معظم رهبری ۴ راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت را برای انتخابات مطرح فرمودند، گفت: از سر وظیفه دینی، ملی و نظام حکمرانی می‌گویم که بستر لازم برای برگزاری انتخابات را باید دولت و مجلس و قوه قضائیه مبتنی بر همین ۴ راهبردی که رهبر انقلاب فرمودند، برای یک مشارکت حداکثری با برنامه‌ریزی دقیق پیش ببرند و بدانیم که اگر مشارکت در انتخابات بالا بود، هر نتیجه‌ای در آن حاصل شود، کشور، انقلاب و مردم پیروز خواهند بود و مشارکت پایین و حداقلی هر نتیجه‌ای داشته باشد، به معنی عدم موفقیت ما و کشور خواهد بود.

کشور قوی نمی‌شود مگر اینکه بستر حضور واقعی مردم فراهم شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان یکی از راه‌های مشارکت و رقابت را امیدوار شدن مردم دانست و خاطرنشان کرد: به‌ عنوان جبهه انقلاب برای ایجاد رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات باید به‌صورت جدی تحول و امیدواری را در دل مردم ایجاد کرده و یک انتخابات خوب را با موفقیت رقم بزنیم و باید باور کنیم کشور را نمی‌توانیم قوی کنیم مگر اینکه بستر حضور واقعی مردم را با تصمیمات خود فراهم کنیم.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری: هدف دولت و مجلس افزایش همکاری‌، همدلی و هم‌افزایی برای حل مشکلات است

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس ریاست جمهوری در این دیدار ضمن آرزوی قبولی طاعات و تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: همانطور که پیامبر اسلام(ص) اسوه و الگو هستند، اهل بیت(ع) نیز الگو و اسوه هستند که امیدوارم ما نیز با تأسی از این عزیزان از آنها الگو برداریم.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه این چهارمین نشست دولت با همه نمایندگان است، گفت: این افتخار را داشتیم که سال گذشته نیز در ایام ماه مبارک رمضان خدمت نمایندگان بودیم. امیدواریم این نشست‌ها و گفت‌وگوها منجر به همکاری، همدلی و هم افزایی بیشتر میان دو قوه شود، به خصوص که راهبرد کشور با شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود سنگ تمام گذاشتند و اکنون نوبت ماست که آستین را بالا زده و آنها را اجرا کنیم، اظهار کرد: دولت از ابتدای کار تأکید بر تعامل سازنده داشت و جلساتی بر این اساس از سوی رئیس جمهوری با ۳۱ مجمع استانی در سال اول برگزار شد.

وی افزود: بعد هم جلسات با کمیسیون‌ها آغاز شد و جلساتی با معاونان رئیس جمهوری برگزار شد و تا کنون ۳۸۰ بار وزرا در مجلس حضور یافته و ملاقات‌های فراوانی از سوی نمایندگان با وزرا شکل گرفته است.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: معاونان پارلمانی نیز حلقه وصل دولت و مجلس هستند که با صبوری کارها را پیگیری کرده و تلاش دارند خواسته‌های نمایندگان که مطالبات مردمی است عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا