دغدغه نظارتی «کرادفاندینگ» برطرف می‌شود

پایگاه خبری افق و اقتصاد – نشست «بررسی تحلیلی تأمین مالی نوآوری و فناوری از بازار سرمایه؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» در رویداد فینوتکس با حضور مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد.

 به نقل از فرابورس ایران، در ابتدای این نشست علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم بررسی روش‌های تأمین مالی از بازار سرمایه به خصوص برای دانش‌بنیان‌ها گفت: بحث تأمین مالی هم در بازار سرمایه و هم در خارج بازار سرمایه امکان‌پذیر است؛ اما این موضوع در خارج از بازار سرمایه سخت‌تر است چراکه در بازار سرمایه شرایط شفاف‌تر به همراه نظارت و با اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده تأمین مالی‌های حوزه دانش‌بنیان‌ها در فرابورس انجام می‌شود، گفت: حدود ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بازار سرمایه حاضر هستند اما فقط یک شرکت دانش‌بنیان توانسته مسیر پذیرش را طی کند و عرضه اولیه شود که شرکت تپسی بود.

رسالت فرابرس؛ پیوند سرمایه‌گذاران و طرح‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست تخصصی مدیرعامل فرابرس ایران با اشاره به اینکه بحث اقتصاد دانش‌بنیان‌ها یک انتخاب نیست بلکه رشد اقتصادی منوط به توسعه این بخش است، گفت: رسالت فرابرس در پیوند سرمایه‌گذاران و طرح‌هاست. ما یک سیستم و سامانه‌ای باید داشته باشیم که شامل انواع بازارها باشد که هم سرمایه‌گذار به طرح‌های مناسب دسترسی داشته باشد و هم تأمین‌کننده بتواند از این مسیر تأمین مالی کند.

به گفته وی عمده مشکل تأمین سرمایه دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها پیوند ضعیف آن‌ها با صاحبان پروژه است.

مدیرعامل فرابرس ایران با تأکید بر اینکه در فرابرس ابزارهای متنوعی اعم از صندوق‌های خصوصی و جسورانه برای تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، گفت: در سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های وی سی در فرابرس پذیرش شد.

وی بازار دارایی فکری را هم بازاری بسیار خوب برای ارزش‌گذاری ایده‌ها دانست و گفت: این بازار تاکنون به خوبی شناخته و استفاده نشده است.

شیرازی در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین مالی جمعی، ابزاری بسیار خوب برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است گفت: ساختار کرادفاندینگ شکل‌گرفته و در حال حاضر ۱۹ پلتفرم مجوز دارند.

مسیر رو به رشد تأمین مالی جمعی

مدیرعامل فرابرس ایران به روند رو به رشد تأمین مالی از بستر کرادفاندینگ اشاره کرد و افزود: طی سال ۹۹ تأمین مالی از این مسیر مربوط به دو طرح به مبلغ ۲.۴ میلیارد تومان بود، سال ۱۴۰۰ هم ۳۹ طرح به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تأمین مالی شد و سال گذشته ۱۱۰ طرح به مبلغ ۶۳۵ میلیارد تومان از طریق کرادفاندینگ تأمین مالی شدند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این مسیر پر سرعت پیش برود. دغدغه در این رابطه این بود که آئین‌نامه نظارتی برای پلتفرم‌ها وجود نداشت و اگر طرحی نکول می‌کرد اعتماد به کل اکو سیستم تأمین مالی جمعی خدشه‌دار می‌شد.

وی با اعلام خبر تجدیدنظر در آئین‌نامه نظارتی حوزه تأمین مالی جمعی گفت: امید است ظرف دو هفته آینده مباحث نظارتی این حوزه برطرف شود که با رفع این مشکل پیش‌بینی می‌شود امسال رشد بسیار خوبی در بحث تأمین مالی جمعی داشته باشیم.

مزیت‌های VC ها و PE ها

حسین بذرافشان مدیرعامل شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک نیز در ادامه ابزارهای تأمین مالی را دو گروه دانست و گفت: در این حوزه ابزارهای مبتنی بر اوراق بدهی و مبتنی بر سهام وجود دارد که در بازار سرمایه بیشتر ابزارها مبتنی بر سهام هستند.

وی صندوق‌های خصوصی را یکی از گزینه‌های خوب برای تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها دانست و افزود: این صندوق‌ها متعلق به شرکت‌هایی هستند که هنوز وارد بازار سهام نشده‌اند و می‌توانند در مرحله‌های مختلفی از رشد یا حتی ورشکسته باشند.

به گفته وی شرکت‌های دانش‌بنیان که از مراحل اولیه شروع به رشد می‌کنند، در همه مراحل لازم است ارتباط جدی با نهادهای مالی داشته باشند. در ایران هرچند برای شرکت‌های بورسی، خدمات متنوعی ارائه می‌شود اما برای شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود تعداد بالای این شرکت‌ها، هنوز نهادهای زیادی در اکوسیستم شکل نگرفته است.

وی در ادامه به مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه پرداخت و گفت: این صندوق‌ها برای سرمایه‌پذیر مزیت‌هایی شامل دسترسی به منابع هوشمند سرمایه‌گذاری، الزام به اصلاح ساختار مالی و دسترسی به خدمات تخصصی را دارند.

سرمایه‌گذار هم می‌تواند به طبقه دارایی متفاوت و جذاب با مدیریت ریسک دسترسی داشته باشد. با این حال مهم‌ترین چالش برای صندوق‌های وی سی، تورم فزاینده در کشور است.

بازار سرمایه؛ تنها مسیر موفقیت دانش‌بنیان‌ها

در ادامه این نشست میلاد منشی پور، مدیرعامل شرکت تپسی با اشاره به اینکه اقتصاد اینترنت محور در ایران از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد، گفت: بیشترین میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه در سال ۱۳۹۶ بود و ورود سرمایه‌گذار خارجی در همین سال، اوج این اتفاق بود. سرمایه‌گذاران ایرانی هم به اتکای همین اتفاق، وارد عرصه شدند.

وی ادامه داد: اما با بازگشت تحریم‌ها باید در مسیری پیش می‌رفتیم که کشور خودش به صورت کامل تأمین مالی این حوزه را انجام می‌داد. ویژگی خوب این حوزه هم این بود که امکان تأمین مالی در این حوزه از طریق سرمایه‌گذاری داخلی در دسترس است.

وی دو چالش امید به آینده و همچنین ارزش‌گذاری را از مهم‌ترین مواردی دانست که سرمایه‌گذاری در این حوزه را در آن سال‌ها سخت‌تر کرده بود و گفت: اما راه حل این مشکلات بازار سرمایه است که هم نقدشوندگی را ایجاد می‌کند و هم یک عقل جمعی ارزش‌گذاری را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا