شناسایی سرشاخه های تجارت سیاه با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی

محمود رحمانی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – سخنگوی سازمان امور مالیاتی از شناسایی سرشاخه‌های حساب‌های اجاره‌ای خبر داد و گفت که توافقی با بانک مرکزی درباره شناسایی حساب‌های مشکوک به فعالیت‌های تجاری داشتیم و توانستیم حساب‌هایی را با کد ملی که حداقل با یکی از حساب‌هایشان فعالیت مشکوک به تراکنش‌ها و مبادلات تجاری داشتند، شناسایی کنیم. طبیعتا افرادی که با حساب بانکی‌ آنها فعالیت‌هایی انجام شده، مورد رصد قرار می‌گیرند و با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود به سرشاخه و فردی که حساب بانکی را به اجاره می‌گیرد، می‌رسیم.

حجم فرار مالیاتی نشان می‌دهد که ساختارهای اقتصادی کشور برای دریافت مالیات با چالش‌های اساسی مواجه است.

در این میان، به گفته کارشناسان یکی از این چالش‌ها پدیده حساب‌های اجاره است. در این پدیده افراد ثروتمند برای فرار از پرداخت مالیات، تراکنش‌های خود را با حساب افراد مستضعف انجام می‌دهند و به ازای آن مبلغی به این افراد پرداخت می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، شفافیت حساب‌ها می‌تواند به رفع معضل حساب‌های اجاره‌ای کمک کند. شفافیت مالی باید در کشور رواج پیدا کند و درجایی که امکان این موضوع وجود نداشت، دستگاه‌های نظارتی باید به مسئله ورود پیدا کنند. برای مقابله با پدیده حساب‌های اجاره‌ای و به دنبال آن افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، ساماندهی حساب‌های بانکی الزامی است.

اما جریان حساب‌های اجاره‌ای چیست؟ این حکایت دردناک ممکن است برای هر فردی که به دنبال یک کار پردرآمد با کمترین تخصص و دانش کافی است اتفاق بیفتد، برخی هم ممکن است به آن به عنوان شغل دوم با درآمد بالا نگاه کنند. اما درآمد حاصل از اجاره کارت بانکی به کلاهبرداران، یک سراب است.

کلاه‌برداران با استفاده از این پدیده نو‌ظهور که با عنوان تجارت سیاه می‌توان از نام برد، پول‌هایی که از راه‌های خلاف و نامشروع به‌دست آورده‌اند، به حساب قربانی واریز و با این شیوه سعی می‌کنند رد خود را مخفی و پول‌شویی را اصلاح و پول نامشروع را به پول تمیز تبدیل کنند. کلاه‌برداران پس از واریز پول دزدی به حساب اجاره‌ای یا حساب کاربری قربانی در صرافی ارز دیجیتال، رمزارز می‌خرند یا با استفاده از این حساب‌ها شارژ یا طلا یا سایر کالاها را تهیه می‌کنند.

مهدی موحدی‌بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با افق و اقتصاد، درباره شناسایی حساب‌‌های اجاره‌ای که برخی از فعالان اقتصادی با استفاده از این تجارت سیاه، قوانین مالیاتی را دور می‌زنند، اظهار کرد: توافقی با بانک مرکزی درباره شناسایی حساب‌های مشکوک به فعالیت‌های تجاری داشتیم و توانستیم حساب‌هایی را با کد ملی که حداقل با یکی از حساب‌هایشان فعالیت مشکوک به تراکنش‌ها و مبادلات تجاری داشتند، شناسایی کنیم. قبل از این اقدام نیز افرادی را شناسایی کردیم که مشکوک به اجاره دادن حساب‌های بانکی خود بودند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده،‌ برچیده شدن بساط حساب‌های اجاره‌ای به این معنا نیست که به طور کامل این تخلف متوقف شود اما اقداماتی که سازمان امور مالیاتی انجام داده است ریسک فعالیت‌های غیرشفاف اقتصادی با حساب‌‌های شخصی و حساب‌های اجاره‌ای را افزایش و احتمال انجام این تخلف را کاهش می‌دهد.

موحدی‌بک‌نظر درباره شناسایی سرشاخه‌های این تخلف افزود: طبیعتا افرادی که با حساب بانکی‌ آنها فعالیت‌هایی انجام شده، مورد رصد قرار می‌گیرند، اگر در رصد‌ها، این فرد منکر وجود چنین حسابی شود پیگیری‌هایی انجام می‌شود و به این صورت به سرشاخه و فردی که حساب بانکی را به اجاره می‌گیرد، می‌رسیم.

وی گفت: اما برای رسیدن به سرشاخه باید حساب‌های افرادی که مشکوک به فعالیت تجاری هستند، شناسایی شوند. حجم ریالی و مجموع بستانکاری واریزی به حساب‌ تعدادی از این افراد کم است و در برخی از این حساب‌ها هم این اعداد بسیار بیشتر است.

نحوه فریب کلاهبرداران بسیار پیچیده و هوشمندانه است. این افراد برای استفاده از حساب های بانکی از کارت‌های آشنایان خود استفاده نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا