هدف ‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری دانش‌ بنیان ‌ها

پایگاه خبری افق و اقتصاد – معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران از هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها برای سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، مهدی صفری در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه اولویت در سیاست خارجی ارزآوری از طریق صادرات کالا و خدمات است، اظهار کرد: عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی نسبت با پنج سال پیش متفاوت است و الآن اساس کار دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه امسال دو میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش بنیان انجام شده و امیدواریم سال آینده به چهار میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: در وزارت امور خارجه چند دستورالعمل به سفرا داده شده که درباره آن با سیاستمداران و اتاق‌های بازرگانی صحبت کنند و درباره نمایشگاه اطلاع رسانی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند امیدواریم بیشتر شود، اظهار کرد: سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و تمرکز بیشتر روی صادرات دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به شعار امسال در خصوص رشد تولید تصریح کرد: گفته می‌شود امسال واردات بیشتر از صادرات بوده که با توجه به شعار امسال طبیعی است؛ زیرا برای تولید نیازمند مواد اولیه هستیم. ایران اکنون در بین کشورهای مختلف به عنوان کشور صادر کننده محصولات تکنولوژی و محصولات دانش بنیان شناخته شده است.

صفدری با اشاره به علاقمندی کشور عربستان برای تجارت با ایران اظهار کرد: این کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی سال آینده ایران شرکت خواهد کرد، اما در خصوص تجارت عربستان علاقمند است تا  ابتدابا بخش خصوصی ما ارتباط تجاری داشته باشد.

وی در پایان از امضای موافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا در ۲۵ دسامبر در سن پترز بورگ خبر داد.

همچنین مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تا کنون بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم به بیش از چهار هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند.

ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، افزود: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیت‌ها، میزبان ۴۰ هیات عالی رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار بدهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایه‌های مستحکم صادرات دانش بنیان در حال بنا شدن است و نتیجه آن طی سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: ما از یک کشور صادراتی که در حوزه مواد خام و نیمه خام متمرکز است به یک کشور صادرات دانش‌بنیان‌محور تبدیل خواهیم شد. در سال‌های آینده صادرات غیرنفتی واقعی و دانش‌بنیان اولویت اول کشور خواهد بود.

ضیغمی اضافه کرد: در افق ۵ ساله، دیگر دغدغه عوارض محصولات خام و نیمه خام را نخواهیم داشت و پایه‌های بسیار مستحکم در حوزه تجارت خارجی برای کشور شکل خواهد گرفت. در این راستا دیگر کشورها نمی‌توانند در مورد تهاتر و … برای ما تعیین تکلیف کنند بلکه وقتی ما دست برتر را داشته باشیم در مورد مدل صادراتی و… می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که هم اکنون این اتفاق در بخش بایوتکنولوژی، دارویی و… در حال رخ دادن است.

معاون وزیر صمت به غفلت از کشورهای افریقا، امریکای لاتین و شرق اسیا اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه، کشورهایی که در سالهای قبل مورد غفلت واقع شده بودند مورد توجه ما قرار خواهند گرفت.

همچنین مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) نیز در این نشست گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

به گفته وی در این دوره تمرکز بر شش  گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی  شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی-مهندسی و گروه پتروشیمی است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همچنین گفت: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده که  همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا