تولید خودرو بعد از یک ماه رشد با کاهش مواجه شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- در این بین و باوجود کاهش تولید مسئولان سازمان بورس به دنبال آن هستند که برای تعادل در بازار، عرضه خودرو در بورس کالا را دوباره با جلب موافقت وزارت صمت ازسر بگیرند.

تازه‌ ترین اطلاعات از میزان تولید خودرو در تیر امسال نشان می‌‌دهد با وجود یک دور رشد تولید خودرو در خرداد، در تیر امسال بار دیگر تیراژ تولید خودرو با کاهش مواجه شده است. آمار‌ها نشان می ‌دهد ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در تیر ۱۴۰۱ جمعا ۸۵ هزار خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با خرداد ۱۹هزار دستگاه، یعنی معادل ۱۸درصد کاهش نشان می‌‌دهد. این افت تیراژ تولید در تیر در حالی اتفاق افتاد که در خرداد امسال شرکت‌های خودرو‌سازی‌ با تولید ۱۰۴هزار دستگاه خودرو رکورد تازه‌ای را در تولید ثبت کرده بودند.

طبق هدف‌گذاری وزارت صنعت شرکت‌های خودرو‌ساز باید در سال ‌جاری ۱.۵میلیون دستگاه خودرو تولید کنند تا سطح عرضه و تقاضا یکسان و قرعه‌کشی حذف شود یعنی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ باید ماهانه ۱۲۵هزار دستگاه خودرو تولید کنند. در چنین شرایطی کاهش تیراژ تولید در تیر تردید‌ها را نسبت به تحقق اهداف وزارت صنعت افزایش داده است چرا که سطح تولید فروردین و اردیبهشت هم به‌ ترتیب ۴۵ و ۷۷هزار دستگاه بود. ضمن اینکه نگاهی به روند تولید خودرو در۴ ماه نخست سال‌ جاری نشان می‌‌دهد روند تولید خودرو همچون سال‌های گذشته از یک روند با ثبات پیروی نمی‌‌کند به ‌طوری که در برخی ماه‌ها تیراژ تولید افزایش می‌یابد و در ماه بعد این میزان با کاهش مواجه می‌شود. نگاه دقیق‌تر به ارقام تولید در تیر امسال نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو با بیشترین میزان افت مواجه بوده و حجم تولیدت این شرکت در تیر امسال ۱۲هزار دستگاه معادل ۲۱درصد افت کرده است. تولیدات شرکت سایپا نیز در همین ماه ۵هزار و  ۸۱۹دستگاه معادل ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است. کمترین میزان افت، به پارس خودرو مربوط بوده که با افت ۹.۵درصدی تولید مواجه شده است. همگام با کاهش سطح تولید، میزان فروش نیز با افت ۱۳درصدی مواجه شده. طبق داده‌های موجود میزان فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز، در تیر امسال ۱۴هزارو۲۹۷ دستگاه کمتر از خرداد بوده است.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در این بین و باوجود کاهش تولید مسئولان سازمان بورس به دنبال آن هستند که برای تعادل در بازار عرضه خودرو در بورس کالا را دوباره با موافقت وزارت صمت ازسر بگیرند. پیش از این مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس ‌کالا به توقف عرضه در خرداد منجر شد، اما حالا آنطور که رئیس سازمان بورس می‌گوید با وجود اختلاف‌هایی که در مورد میزان عرضه خودرو در بورس‌ کالا وجود دارد رایزنی‌ها با وزارت صنعت در حال انجام است و به محض رفع مشکل، عرضه خودرو در بورس‌کالا از سر گرفته خواهد شد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این‌باره گفته است:« وزارت صنعت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس‌کالا درنظر گرفته است که نسبت به آن معترض بودیم و اعلام کردیم میزان عرضه باید بیش از رقم درنظر گرفته شده از سوی این وزارتخانه باشد. وزارت صنعت شرایطی را برای عرضه خودرو در بورس درنظر دارد که سازمان بورس با آن مخالف است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا