مقامات اسرائیلی پس از دستور تعطیلی به الجزیره یورش بردند

پایگاه خبری افق و اقتصاد ـ به دنبال تصمیم دولت اسرائیل مبنی بر تعلیق فعالیت‌های محلی شبکه الجزیره، پلیس اسرائیل روز یکشنبه به اتاقی در هتل اورشلیم که این تلویزیون قطری از آن به‌عنوان دفتر کار خود استفاده می‌کرد، یورش برد.

ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد چند مأمور لباس شخصی در حال جمع کردن تجهیزات فیلم‌برداری در اتاق یک هتل هستند. منبع الجزیره گفت این هتل در شرق بیت‌المقدس واقع شده است.

ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، چند مأمور لباس شخصی را نشان می دهد که تجهیزات فیلم‌برداری را در یک اتاق هتل که به گفته منبع الجزیره در شرق بیت المقدس بود، از بین می برند.

به گزارش رویترز کابینه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو این شبکه را تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد تعطیل کرد و گفت که این شبکه امنیت ملی را تهدید می کند.

پارلمان اسرائیل ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که به دولت اجازه می‌داد شبکه‌های خارجی حاضر در اسرائیل را که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌‌شوند، به‌طور موقت تعطیل کند.

الجزیره این اقدام را «عملی جنایتکارانه» خواند و این اتهام را که این شبکه امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند «دروغی خطرناک و مضحک» نامید که خبرنگاران آن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

الجزیره گفت حق «پیگیری قانونی» را برای خود محفوظ می‌دارد.

این شبکه از منتقدان عملیات نظامی اسرائیل در غزه است و اخبار جنگ را به‌طور شبانه‌روزی پوشش داده است.

نتانیاهو پس از رأی متفق‌القول اعضای کابینه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «کانال فتنه‌انگیز الجزیره در اسرائیل تعطیل خواهد شد.»

در بیانیه دولت اسرائیل آمده که وزیر ارتباطات این کشور دستوراتی را در راستای «اقدام فوری» صادر کرده است اما یکی از نمایندگانی که خود جزو موافقان تعطیلی این شبکه بود، گفت که الجزیره می‌تواند در دادگاه مانع از تعطیلی فعالیت‌های خود شود.

در این بیانیه آمده که این اقدام شامل تعطیلی دفاتر الجزیره در اسرائیل، مصادره تجهیزات تلویزیونی، قطع ارتباط این کانال با شرکت‌های کابلی و ماهواره‌ای و مسدود کردن وبسایت‌های شبکه می‌شود. در این بیانیه اشاره‌ای به عملیات الجزیره در غزه نشده است.

تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی دولت قطر صورت نگرفته و ظاهراً به بعد موکول شده است.

الجزیره پیش‌تر اقدامات اسرائیل برای محدود کردن دامنه فعالیت این شبکه را «تنش‌زا» خوانده و در بیانیه‌ای در اوایل ماه آوریل گفته بود که «این اقدام بخشی از حملات سیستماتیک اسرائیل برای خفه کردن صدای الجزیره است.»

الجزیره می‌گوید مقامات اسرائیلی عمداً تعدادی از روزنامه‌نگاران آن، از جمله سامر ابو دقه و حمزه الدحدوح را که در جریان درگیری‌های غزه کشته شدند، هدف گرفته و به قتل رسانده است. اسرائیل گفته خبرنگاران را مورد هدف قرار نمی‌‏دهد.

قطر شبکه الجزیره را در سال ۱۹۹۶ تأسیس کرد و این شبکه را وسیله‌ای برای تقویت وجهه جهانی خود می‌داند.

الجزیره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما از تصمیم کابینه دولت اسرائیل مبنی بر تعطیلی الجزیره در این کشور متأسفیم. رسانه‌های آزاد و مستقل لازمه تضمین شفافیت و پاسخگویی هستند. به‌رغم محدودیت‌های شدیدی که در رابطه با تهیه گزارش در غزه وجود دارد، آزادی بیان همچنان امری ضروری است. ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم که این ممنوعیت را لغو کند.»

قانون جدید به نتانیاهو و کابینه امنیتی او اجازه داده است تا دفاتر این شبکه در اسرائیل را به مدت ۴۵ روز تعطیل کند که قابل تمدید نیز خواهد بود. از این‌رو، تعطیلی این شبکه می‌تواند تا پایان ماه جولای یا تا پایان عملیات نظامی بزرگ اسرائیل در غزه ادامه پیدا کند.

شماری از رهبران سیاسی حماس در قطر ساکن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا