آموزش و پرورش کنکور سمپاد دارد ، اما به دنبال حذف کنکور است!
پایگاه خبری افق و اقتصاد _ کارشناسان بر این باورند که آموزش و پرورش ابتدا باید کنکورهای داخلی خود را حذف کند و سپس به دنبال حذف کنکور برای پذیرش دانشجو باشد. همچنین، امتحانات نهایی نباید برای همه دانشآموزان الزامی باشد.
نشست تخصصی بررسی سیاست سهیم کردن نتیجه امتحانات نهایی در پذیرش دانشجویان در پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست محمود مهرمحمدی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی؛ رئیس سابق مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش و احمد حجفروش؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش حضور داشتند.
هیچ کشوری به خاطر کنکور امتحانات مدارس را نهایی نمیکند
در این نشست هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیامده است به خاطر نمرهدهی در کنکور، امتحانات مدارس را نهایی کند و امتحانات نهایی سه ساله آسیبهای بسیاری را به همراه دارد، گفت: دوره متوسطه دوم اهداف بسیاری دارد که با امتحانات نهایی محقق نمیشود.
امتحانات نهایی باید از پایه دهم و یازدهم حذف شود
وی افزود: با اصل امتحانات نهایی مخالف هستم و امتحانات نهایی در پایههای دهم و یازدهم باید حذف و امتحانات داخلی توسط معلم برگزار شود تا با رصد وضعیت دانشآموز از جمله مشارکت، کارگروهی، وقتشناسی، نظم و درس خواندن برای نمره دادن اقدام کند بنابراین نهایی کردن امتحانات این دوپایه خطا است.
دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: بسیاری از کشورها حتی در پایه دوازدهم امتحانات نهایی ندارند و حالا اگر ما در کشور امتحانات نهایی پایه دوازدهم داریم، نمره امتحان نهایی نباید به جای نمره معلم قرار بگیرد.
آموزش و پرورش ابتدا کنکورهای داخلی خود را حذف کند
عزیززاده گفت: در دنیا روشها و معیارهای مختلفی برای انتخاب دانشجو وجود دارد و معتقدم کنکور لازم است، اگر آموزش و پرورش میگوید کنکور لازم نیست در نخستین اقدام کنکورهای داخلی خود را حذف کرده و پذیرش دانشآموز برای مدارس خاص را بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی انجام دهد؛ وقتی این وزارتخانه برای پذیرش دانشآموز در مدارس خاص، کنکور برگزار میکند چگونه انتظار دارد که برای پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی اعمال شود؟
برای عدالت، امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم برگزار شود
وی متذکر شد: برای برقراری عدالت آموزشی نیاز است تا در شرایط فعلی، امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم برگزار شود و سهم آن در کنکور مثبت باشد.
مصوبه کنکوری در سالهای پایانی رژیم پهلوی اجرا میشد!
احمد حجفروش؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش امروز در این نشست گفت: وزارت علوم از سال ۱۳۴۲ تصمیم گرفت یک آزمون متمرکز همراه با تستهای کوتاه جواب را برگزار کند و نتیجه آن به گونهای بود که بسیاری از افراد با معدل بالا، پذیرش نشدند.
این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: بعد از انقلاب وزیر آموزش و پرورش وقت تصمیم گرفت امتحانات نهایی را استانی کند پس از آن وزارت علوم، سوابق تحصیلی را نپذیرفت و از سال ۱۳۶۱ تا به امروز آزمونهای چهار جوابی یا کنکور محور پذیرش دانشجو است.
حجفروش با اشاره به اینکه تاثیر قطعی معدل به مدت یک سال در سال ۱۳۹۲ اجرا شد اما با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد، گفت: پس از آن تاثیر مثبت سوابق تحصیلی اعمال شد.
وی متذکر شد: هماکنون ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها به پذیرش براساس سوابق تحصیلی اختصاص دارد اما اکثر رشتههای عرضه شده به رشتههای بدون طرفدار که رقابتی برای آنها وجود ندارد اختصاص دارد.
همچنین محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: سال ۱۳۹۲ در مصوبه مجلس تاکید شد تا امتحانات نهایی در سال پایانی دوره متوسطه دوم برگزار شود و سهم سوابق تحصیلی در شورای سنجش و پذیرش مصوب شود اما در این شورا مصوب شد تا فقط در پایه دوازدهم آزمون گرفته شود که این در مغایرت با قانون مجلس بود و پس از آن دیوان عدالت اداری مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور را لغو کرد.
وی افزود: پس از این ماجرا، مجدد مجلس در مصوبهای بر تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور اشاره می کند.
سهم سوابق تحصیلی دوره متوسطه در کنکور ۱۴۰۵
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزات آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه پیشنهاد داده است تا سهم سوابق تحصیلی برای سال آینده “۱۴۰۴” به ۶۰ درصد برسد که ۲۰ درصد آن برای پایه یازدهم و ۴۰ درصد برای پایه دوازدهم باشد و برای سال ۱۴۰۵ نیز سهم سوابق تحصیلی در پایه دهم به ۱۰درصد، پایه یازدهم به ۲۰ درصد و پایه دوازدهم به ۳۰ درصد برسد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر مصوبه کنکوری نظری نداده است
زارعی با اشاره به صحبتهای وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر سهم سوابق تحصیلی در کنکور گفت: آقای کاظمی گفته است که صدای دانشآموزان را میشنود و اعلام میکند اما قضاوت و نکتهای را درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نگفته است.
نباید تمام دانشآموزان را درگیر امتحانات نهایی کنیم
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: برخی دانشآموزان به دنبال ورود به دانشگاه نیستند و این حرف درستی است که نباید تمام دانشآموزان را درگیر امتحانات نهایی کنیم.
کمترین نمرات برای مناطق مرزی و محروم
زارعی با اشاره به اینکه طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجعیت کلاس درس و معلم تقویت شده است، متذکر شد: در امتحانات نهایی نمرات دانشآموزان ساکن در مناطق مرزی و حاشیهای کمترین است و باید کل کشور به این موضوع پاسخ بدهند.
وی بیان کرد: یکی از سوالات مطرح این است که آیا بعد از تاثیر سوابق تحصیلی، سهم مناطق کمتر برخوردار در رتبههای زیر سه هزار کنکور بیشتر شد، در پاسخ به این سوال باید گفت؛ براساس نتایج سال ۱۳۹۱، ۱۱ استانی که بیشترین سهم را از رتبههای زیر سه هزار می بردند، برای ۷ استان سهمشان متعادل شد و ۱۱ استانی که سهمشان کم بود، ۸ استان محروم سهمشان بیشتر شد.
همچنین محمود مهرمحمدی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با اشاره به اینکه تا شاخصهایی را در نظر نگیریم و اجماع نسبی نداشته باشیم برای رسیدن به سیاست اصلی در سنجش و پذیرش دانشجو با چالش مواجه میشویم، گفت: البته نمیتوان به یک سیاست خوب و بی نقص در این زمینه دست پیدا کرد.
وی افزود: کنکور در برخی موارد و امتحانات نهایی نیز در مواردی امتیازاتی دارند اما سر جمع امتیازات مشخص میکند که سیاست بهتر کدام است.
آثار منفی امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم
استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: معتقدم باید دنبال راه حل جدیدی باشیم چون راه حل کنکور و سوابق تحصیلی قابل دفاع نیستند و امتحانات نهایی در سهپایه دوره متوسطه دوم آثار سوء بسیاری دارد.