سالهای زیادی باید چشم انتظار ورود خودروهای برقی و فراگیر شدن آن باشیم .

یادداشت

امیر رضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ اواخر پاییز بود که مدیران و مسئوالن از واردات و تخصیص خودروهای برقی به ناوگان حمل ونقل سخن گفتند و حال مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، بار دیگر وعده داده است تا قبل از عید ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی تحویل ناوگان حمل ونقل عمومی شود.

در عین حال ، همان طور که بحث واردات خودرو در حد حرف و وعده و وعید باقی مانده است و تأثیری بر بازار ملتهب خودرو برجای نگذاشته است، بایستی در انتظار ماند ، آیا بلاخره چشم ناوگان حمل ونقل، به خودروهای برقی روشن خواهد شد یا خیر؟

حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت ؛ تاکنون ۶۰۰ خودروی برقی ترخیص شده اند و ۶۰۰ خودرو در گمرک داریم و ۱۵۰۰ خودرو در حال حمل هستند که پیش بینی می شود تا قبل از عید ۲۵۰۰ خودروی برقی تحویل ناوگان حمل ونقل شود.

کریمی با اشــاره به رفع موانع واردات گفت : هر ماه شــاهد واردات خودروی وارداتی برقی توســط خودروسازها به شرط انتقال فناوری خواهیم بود که درهمین حوزه شرکت های خودروساز مونتاژ می کنند و دو مدل خودرو در بخش خصوصی و دولتی در سال آینده با ۴۰ درصد ساخت وارد بازار خواهد شد.

مورد اول با چند مصوبه عرضه خودروهای برقی عملیاتی خواهد شد که فروش خودرو به ارگان های دولتی و فروش خودرو به اشخاص خارج از سامانه یکپارچه از جمله آنهاســت .

اما مورد دوم از جمله تســهیالتی اســت که برای اســتفاده عموم از طریق خودروهای برقی خواهیم داشت و این در حالیست که دوازده خودروساز بخش خصوصی و دولتی در صف تخصیص ارز هستند تا واردات خودروهای برقی را انجام دهند و بلافاصله بعد از آن عمق داخلی سازی را افزایش خواهیم داد.

لازم به ذکر است که کریمی سنجری اظهار کرد که دو شرکت بزرگ روی موضوع باطری سرمایه گذاری می کنند تا در همین راستا تولید باطری گسترش یابد.

در حالی که شش شرکت دیگر هم در بخش تولید ایستگاه شارژ فعال شدند که بعد از مونتاژ، مدل های مختلف ایستگاه شارژ را تولید خواهند کرد تا مسیری متوازن را با هم پیش ببریم.

چین از ۲۰ سال پیش توانست به سمت توسعه خودروسازی فعالیت کند و امروزه رقیب جدی کشورهای مدعی تولید خودروهای برقی باشد.

این موضوع در کشور ما هم می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه سیاست گذار برنامه مشخصی برای این مسیر و هدف تعریف کند.

اما میتوان گفت که با برنامه ریزی درست، به تدریج زیرساختهای لازم برای ایجاد خودروسازی برقی فراهم میشود تا وزارت صمت با هماهنگی دیگرنهادها و با کمک خودروسازان، تحولی را در ناوگان حمل ونقل شهری و بعد در دیگر خودروها فراهم آورد.

از ســوی دیگر، روز گذشــته وزیر صمت هم در این باره ســخن گفت. علی آبادی در حاشیه بازدید از شرکت سایپا، با بیان اینکه واردات خودروهای بنزینی وبرقی در چارچوب سیاست های ابلاغ شده از سوی خودروسازان در حال پیگیری است، گفت: خوشبختانه نتیجه مناسب در این حوزه به دست آمده است.

در این راستا در سامانه یکپارچه، خودروهای وارداتی عرضه شده و این روند برای ماه های آینده هم ادامه خواهد داشت.

کد خبرنگار ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا