ایران در اوج فناوری لایروبی خاورمیانه

پایگاه خبری افق و اقتصاد – در یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی تاریخ دریایی ایران، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) موفق شد فناوری بازطراحی و ارتقای لایروب‌های سنگین را به‌طور کامل بومی‌سازی کند، اقدامی که ایران را به قدرت نخست لایروبی در خاورمیانه تبدیل کرده و وابستگی کشور به تجهیزات خارجی را پایان داده است.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، این تحول ملی، با تعمیرات اساسی سه شناور بزرگ و اجرای پروژه فنی بر روی لایروب راهبردی «پردیس ۵» در مجتمع کشتی‌سازی پرشیا هرمز صورت گرفت. مهندسان ایرانی توانستند با طراحی مجدد قطعات کلیدی و افزایش توان موتور و سیستم انتقال قدرت، ظرفیت عملیاتی ناوگان لایروبی کشور را دو تا هفت برابر ارتقا دهند.

 اقتدار ملی در آب‌های جنوبی

در حالی‌که بسیاری از کشورهای منطقه هنوز به فناوری‌های وارداتی وابسته‌اند، مهندسان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با اجرای این طرح توانستند انحصار شرکت‌های خارجی را بشکنند و ایران را در صف قدرت‌های جهانی لایروبی قرار دهند.

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه خاتم، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نقش تحریم‌ها در ایجاد فرصت‌های فناورانه گفت:

«در قرارگاه خاتم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم. فناوری ارتقای لایروب‌های سنگین، نماد استقلال فنی ایران در دریا است و امروز ما دیگر به هیچ کشور بیگانه‌ای در حوزه تجهیزات بندری وابسته نیستیم.»

او این دستاورد را مصداقی روشن از تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره اقتصاد دریا‌محور دانست و افزود که پروژه‌های مشابه در حوزه نفت، گاز، و راه‌سازی نیز با همین رویکرد اجرا می‌شوند.

 جهشی فنی در کلاس جهانی

با هدایت سردار عابد و مدیریت مهندس سیدمسعود حسینی، هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتم سه شناور لایروب راهبردی—پردیس ۵، پردیس ۵۹ و نوسود—را با فناوری روز بازطراحی کرد. بزرگ‌ترین این شناورها، پس از ارتقا، اکنون توان انجام عملیات در بسترهای سخت و سنگی را دارد.

در این پروژه، سیستم‌های هیدرولیکی با سامانه‌های برقی جایگزین شدند، قطعه ۱۷۰تنی در داخل کشور طراحی و تولید شد، گیربکس‌ها و پمپ‌ها تغییر یافتند و قدرت کاتر تا دو برابر افزایش پیدا کرد. به گفته مدیران پروژه، این ارتقا «راندمان کاری لایروب‌ها را تا هفت برابر بالا برده و امکان کار در عمق ۳۰ متری را فراهم کرده است».

 از عسلویه تا چابهار؛ مسیر خودکفایی

قرارگاه خاتم در سال‌های اخیر سهمی کلیدی در توسعه بنادر کشور داشته است: از ساخت بیش از ۱۳۰ کیلومتر موج‌شکن تا طراحی و اجرای بنادر شهید رجایی، شهید بهشتی، پارسیان و پتروشیمی پارس. اکنون با دستیابی به فناوری لایروبی سنگین، حلقه نهایی زنجیره خودکفایی دریایی نیز کامل شده است.

طبق گزارش رسمی هلدینگ دریایی خاتم، بیش از ۲۶۷ میلیون تُن به ظرفیت بنادر ایران افزوده شده و عملیات لایروبی در حدود ۷۰ میلیون مترمکعب و ۷۱۰ هکتار استحصال زمین با تکیه بر توان داخلی صورت گرفته است.

 طلوع عصر جدید صنعت دریا

در بندرعباس، هنگام آب‌اندازی سه شناور عظیم از داک پرشیا هرمز، خبرنگاران آن لحظه را «طلوع عصر جدید صنعت دریا در ایران» خواندند. موج‌های آرامی که بر بدنه فلزی لایروب‌ها می‌لغزید، نشانه‌ای از روح استقلال صنعتی ایران بود. مهندسان جوان و باتجربه کنار هم ایستاده بودند و همه می‌دانستند: از این پس هیچ پروژه دریایی در ایران بدون اتکا به توان داخلی انجام نخواهد شد.

 تحقق اقتصاد دریا‌محور

دستاورد لایروب‌های سنگین نه‌تنها صرفه‌جویی چندده‌میلیون‌دلاری به همراه دارد، بلکه ایران را وارد بازار خدمات مهندسی منطقه‌ای کرده است. با این فناوری، کشور قادر است در توسعه بنادر خارجی و پروژه‌های بین‌المللی نیز نقش‌آفرینی کند.

اما دستیابی به این فناوری، تنها یک موفقیت صنعتی نیست؛ بلکه نشانگر بلوغ تمدنی در مهندسی ایرانی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ثابت کرد که «تحریم» می‌تواند سکوی پرتاب باشد، اگر اراده‌ای انقلابی و ملی پشت آن باشد.

ایران با این دستاورد، نه‌تنها به خودکفایی کامل در عرصه لایروبی رسید، بلکه پایه‌های اقتدار دریایی، استقلال فنی و امنیت اقتصادی خود را در سواحل جنوبی کشور مستحکم کرد.

با این جهش فناورانه، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) بار دیگر نشان داد که مسیر تحریم تا تمدن‌سازی، تنها با ایمان و اراده مهندسان ایرانی ممکن است؛ و امروز، جمهوری اسلامی ایران در اوج فناوری دریایی خاورمیانه ایستاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا