مذاکره با سازندگان خودرو برای حل مشکل قطعه‌سازان

مازیار بیگلو،‌ در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ هرچند اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان در حال انجام است، اما تاکنون مساله تامین ارز قطعه‌سازان حل نشده است.

به گفته وی، نیاز ارزی قطعه‌سازان کمتر از ۲ میلیارد دلار برای تیراژ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

بیگلو ادامه‌داد: قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز دیگر مساله‌ای است که در سال‌های گذشته به مشکلی اساسی فراروی خودروسازان و قطعه‌سازان و زیان‌های شدید آنها تبدیل شده و راهکارهایی نظیر عرضه خودرو در بورس و غیره که در ماه‌های گذشته از سوی کارشناسان و مسوولان مطرح شده، در حد حرف باقی مانده است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ با وجد شرایط یاد شده، شاهد تلاش بی وقفه قطعه‌سازان برای رسانیدن قطعات به خط تولید خودروسازان هستیم و رکوردهایی که از دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌رسد، حاصل تلاش قطعه‌سازان است.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: بدتر آن است که حتی اگر اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان انجام شود، خودروسازان نمی‌توانند پول قیمت‌های اصلاح شده را بپردازند و مشکلات بعدی شکل می‌گیرد.

وی درخصوص داخلی‌سازی قطعات خودرو نیز گفت: تاکنون چهار میز تعمیق داخلی‌سازی برگزار شده که در مجموع ۴۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

اکنون از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا