توضیحات وزارت بهداشت درباره بروز خطا در استعلام اصالت ۱۳ میلیون واکسن
پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در بهمن ۹۹ زمانی که اولین محموله واکسن وارد ایران شد، هنوز سامانه های بهداشتی که در مراکز واکسیناسیون برای ثبت واکسن مورد استفاده قرار می گرفتند به سامانه تیتک متصل نبودند، به همین دلیل تزریق واکسن کادر بهداشت و درمان که در معرض خطر ابتلای بالایی قرار داشتند آغاز و ثبت واکسن آنها به صورت دستی انجام شد.
مهندس محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اظهارات مطروحه درباره مشکلات پزشکان در دریافت کارت واکسن، اظهار کرد: در بهمن ۹۹ زمانی که اولین محموله واکسن وارد ایران شد، هنوز سامانه های بهداشتی سیب، سینا، ناب و پارسا که در مراکز واکسیناسیون برای ثبت واکسن مورد استفاده قرار می گرفتند به سامانه تیتک غذا و دارو متصل نبودند و طبیعتا از آنجایی که امکان به تعویق افتادن واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان وجود نداشت تزریق واکسن افرادی که در معرض خطر ابتلای بالایی قرار داشتند آغاز و ثبت واکسن آنها به صورت دستی انجام شد.
وی ادامه داد: این اتصال حدود ۲۰ روز تا یک ماه زمان برد و بعد از آن هم هماهنگی کامل بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت صورت گرفت و ثبت واکسن افرادی که به هر دلیلی محقق نشده بود، در سامانه انجام شد.
هاشمی همچنین در ادامه درباره استعلام اصالت ۱۳ میلیون واکسنی که با خطا همراه بود، توضیح داد: در چند ماه اول در سامانه تیتک بحث استعلام اصالت واکسن روی یک سرور اولیه ای بود که پردازش لازم را نداشت و گاهی اوقات ممکن بود پاسخ استعلام در زمان مناسبی به سامانه سطح یک ارسال نشود و اگر سامانه سطح یک پاسخ را دریافت نمیکرد به این معنا بود که تزریق واکسن در سامانه تیتک ثبت نشده است.
بنابر اعلام وبدا، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: در ادامه واکسیناتور تصور میکرد ثبت اتفاق نیفتاده و دوباره و گاهی اوقات تا ۱۰ بار تلاش میکرد. مردم هم شاهد این موضوع بودند که ممکن بود سامانه سطح یک، بارها خطایی را نشان دهد که بعد از یک بار تلاش، سامانه تیتک پیام خطا ارسال می کرد به این معنا که واکسن یک بار ثبت شده است و چون پیام خطا مجدد به سامانه سطح یک می رسید عملا در سامانه سطح یک این تصور بوجود می آمد که ثبت واکسن با مشکل همراه بوده است.
وی با بیان اینکه همکاران ما در معاونت فناوری به دو صورت توانستند این مشکل را برطرف کنند ادامه داد: در مرحله نخست از همکاران غذا و دارو خواستند سرور سامانه تیتک بحث اصالت واکسن را تغییر داده و سرور قوی تری برای این کار تعریف کنند، در مرحله بعد هم به سامانه های سطح یک اعلام شد در صورت دریافت پیام خطا از سرویسی متفاوت از غذا و دارو که قابلیت استعلام دارد استفاده کنند. لذا تعداد پیامهای خطایی که در سامانه تیتک ثبت شده عمدتا به این دلیل است.