هفت اقدام بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

پایگاه خبری افق و اقتصاد ـ عبدالناصر همتی در اینستاگرام خود درباره اقدامات این بانک برای اصلاح نظام بانکی، نوشت:

۱_ سامان دهی بانک‌های ناسالم: تغییر مدیران متخلف بانک‌های ناسالم، کاهش تسلط سهامداران عمده بر آن بانک‌ها و کاهش شدید اتکای بانک‌های ناسالم براضافه برداشت از بانک مرکزی.

۲_ تعیین هیئت سرپرستی برمؤسسات اعتباری ناسالم و متوقف کردن روند تخریبی آنها در بازار و شروع اصلاح ترازنامه و حل مشکل ناترازی آنهاوتعیین تکلیف مؤسسات اعتباری غیرمجاز

۳_ ادغام بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه: این طرح طبق برنامه و با دقت، باهمکاری ستاد کل نیروهای مسلح درحال تحقق و در مراحل پایانی است.

۴_ تدوین و اجرای سیاست گذاری نوین پولی، سامان دهی اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش شدید حجم آن و منوط کردن هرگونه دریافت اعتبار واضافه برداشت بانک‌ها به ارائه وثیقه.

 ۵_ اصلاح ضوابط تایید صلاحیت مدیران، نحوه شناسایی درآمد و حد مجاز تملک سهام بانک‌ها، با هدف ارتقای نظارت بانک مرکزی و الزام بانک‌ها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها آورده نقدی و صرف سهام و نیز تسریع در فروش اموال مازاد.

۶_ وضع مقرات جدید در تراکنشهای بانکی: تفکیک حساب‌های تجاری ازحساب‌های اشخاص، محدودیت در تراکنش‌های اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی و نیز حساب‌های تجاری. همچنین، معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنش‌ها و مبادلات چک‌های تضمینی برای مقابله با پولشویی.

۷_ تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانک‌ها در جهت رعایت ملاحظات و قواعد شرعی در امهال مطالبات و وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان باپشتیبانی قوه قضائیه و پیگیری کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا