سفرهای اخیر نشان داد مردم کرونا را هنوز جدی نگرفته‌اند

برخی مردم هنوز خطر و سرعت انتقال ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند از این‎رو همچنان به تکرار عادت‌های گذشته خود مانند مسافرت ادامه می‌دهند.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اکنون سرعت انتقال ویروس کرونا، ۹ برابر افزایش یافته و به شدت می‎تازد و هر چه به فصل سرما نزدیک‎تر می‎شویم جهش‎های این ویروس با علایم متفاوت تغییر می‎کند.

وی با ابراز گلایه از اینکه برخی مردم در ایام تعطیل اخیر به توصیه‎های ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان بهداشتی مبنی اینکه سفر نروند، توجه نکردند، اظهار کرد: معضل کرونا آنقدر جدی و مهم است که همه آحاد مردم باید به توصیه‎های بهداشتی و ممانعت از سفر و پرهیز از برخی عادت‎های گذشته مانند گردش و تفریح، خرید و تجمعات و غیره توجه اساسی کنند، کادر درمانی بسیار زحمت‎کش و پر تلاش هستند و عدم توجه مردم به این مسایل زحمت زیادی را متحمل آنها می‎کند.

مردانی ادامه داد: حال آنهایی که در روزهای اخیر سفر رفتند باید بعد از بازگشت اصول بهداشتی را بطور کامل رعایت کرده و اگر در سفر با فرد بیماری برخورد داشتند، دو هفته در خانه بمانند و کمتر از بیرون بروند، شست وشوی مکرر دست‎ها بطور مداوم با مواد ضدعفونی‎کننده و یا آب و صابون باید جدی گرفته شود و حتما در مواجه با سایر افراد ماسک بزنند.

متخصص بیماری‎های عفونی خاطرنشان کرد: اگر دچار علایمی مانند سرفه، سردرد، دردشکم، تهوع و غیره شده و پس از چند روز بهبود نیافتند حتما به پزشک مراجعه کرده و خود را قرنطینه کنند.

مردانی تاکید کرد: همه با هم باید با اتحاد و یکپارچگی و رعایت همه موارد بهداشتی و توجه ویژه به صحبت‎ها و توصیه‎های مسئولان بهداشتی بتوانیم کرونا را از پای در آوریم، اکنون وضعیت کشور از لحاظ همه‎گیری این بیماری مطلوب نیست و لازم است همه افراد آن را جدی بگیرند.

به گفته این استاد دانشگاه، کرونا از طریق دست‌هایی که به سطوح آلوده برخورد داشته به چشم، دهان و بینی منتقل می‌شود و همچنین از طریق عطسه‌ها و سرفه‌های افراد ناقل یا مبتلا نیز انتشار پیدا می‌کند.

مردانی افزود: مردم نباید منتظر تولید واکسن و عرضه آن به این زودی‎ها باشند، مهم توجه و انجام توصیه‎های بهداشتی است و در فصل سرما همزمانی کرونا با آنفلوآنزا کار را سخت‎تر می‎کند زیرا آنفلوانزا یک دفعه و به صورت ناگهانی بروز می‌کند و با تب بالای ۳۹ و ۴۰ درجه همراه با بدن درد در فرد ظاهر شده و کرونا شروع ناگهانی ندارد و تب آن هم حداکثر ۳۸ درجه و به ندرت ۳۹ درجه است.

وی خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم ما را در راه حذف کرونا یاری و همراهی کنند.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا