تصمیم‌گیری ۴نهاد دولتی برای تولید تخم مرغ بدون حضور تولیدکننده

به گفته عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، تصمیم‌گیری در مورد میزان تولید، تامین ارز و قیمت تخم مرغ بر عهده ۴ نهاد دولتی است و بخش خصوصی هیچ دخالتی در این تصمیمات ندارد و  براین اساس نهادهای تصمیم‌ساز باید مشکلات فعلی در تولید تخم مرغ را حل کنند.

مهدی معصومی‌اصفهانی در مورد دلایل افزایش قیمت تخم مرغ گفت: صنعت مرغداری صنعت پیچیده‌ای نیست و تولید در این صنعت طی فرآیند بسیار ساده‌ای انجام می‌شود، به طوری که اگر مواد اولیه یا همان دان تامین شود، تولید مرغ و تخم مرغ نیز انجام می‌شود و اگر دان نباشد تولیدی نخواهد بود.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دان ماده اولیه مورد نیاز صنعت مرغداری به عنوان خوراک طیور است، افزود: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی بدون اخذ نظر از مرغدار در مورد میزان تولید تخم مرغ در کشور تصمیم‌گیری می‌کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه ورود غلات را صادر می‌کند.

معصومی‌اصفهانی بیان کرد: بانک مرکزی نیز ارز مورد نیاز واردات غلات را به واردکننده می‌دهد و در نهایت نیز وزارت صمت در مورد قیمت عرضه تخم مرغ تصمیم‌گیری می‌کند.

این تولیدکننده تخم مرغ اظهار کرد: تمام این تصمیمات برای تولید تخم مرغی که توسط بخش خصوصی انجام می شود بوسیله بخش دولتی اتخاذ می‌شود و بخش خصوصی و به عبارتی تولیدکننده مرغ یا تخم مرغ در هیچ‌کدام از این تصمیم‌سازی‌ها شریک نیست.

وی با تاکید بر اینکه صنعت مرغداری نه پیچیدگی دارد، نه رانت و نه مافیا بیان کرد: اگر مواد تامین شود تولید هست، اگر مواد اولیه کم شود تولید نیز کم می شود و اگر مواد اولیه نباشد تولید نیز متوقف می‌شود.

معصومی‌اصفهانی بیان کرد: بخش خصوصی نمی‌داند چرا قیمت ارز افزایش می‌یابد و مشکلات تامین نهاده‌ها به چه دلیل است، بنابراین بهتر است بخش دولتی خودش مشکلات را حل کند و نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری را تامین کند.

وی با اشاره به فرمول تعیین قیمت تخم مرغ بیان کرد: با ضرب قیمت هر کیلو دان در عدد دو و نیم، قیمت هر کیلو تخم مرغ به دست می‌آید؛ بنابراین اکنون با توجه به قیمت دان، قیمت هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ۱۵ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان است.

این تولیدکننده اظهار کرد: البته با توجه به هزینه حمل و نقل و سود عرضه‌کننده قیمت برای مصرف‌کننده با قیمت مذکور متفاوت خواهد بود.

منبع: فارس

دکمه بازگشت به بالا