آغاز نظارت الکترونیکی بر داروخانه‎ها

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی نوک پیکان تحریم‎های ظالمانه دشمنان است، گفت که ما در حوزه کرونا در تامین اقلام مورد نیاز از انواع و اقسام داروها گرفته تا کیت، ونتیلاتور و… باید پاسخگوی مردم باشیم.

محمدرضا شانه‎ساز در نشست خبری رونمایی از سامانه الکترونیک نظارت و بازرسی سازمان غذا و دارو، گفت: ما از سال‎ها پیش در صدد استانداردسازی بازرسی‎ها و نظارت‎ها و پایش‎های واحدهای تحت پوشش مان بودیم و در تلاش بودیم از اعمال سلیقه و نظرات شخصی جلوگیری کنیم و همه نظارت‎ها به نحوی باشد که بتواند نظارت را در اقصی نقاط کشور با یک نگاه و رویکرد ارتقا دهد.

وی افزود: بحث لزوم ثبت و ضبط و ماندگاری نتایج حاصل از بازرسی‎ها از دغدغه‎ها و نگرانی‎هایمان بود که همواره در سازمان غذا و دارو وجود دارد. به هر حال حوزه کاری ما حوزه سلامت است و از نظر اهمیت و حساسیتی که دارد، بیش از سایر ارگان‎ها که ممکن است صرفا مباحث اقتصادی یا صرف تامین را مدنظر داشته باشند، وجود دارد، اما در حوزه سلامت مباحث جدی‎تر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: روند نظارت الکترونیکی بر داروخانه‎ها که در چند دانشگاه علوم‌پزشکی پایلوت می‎شود، به خوبی آغاز شده است. اما باید تا زمان رسیدن این برنامه به نقطه ایده‎آل، تلاش‎ها و فعالیت‎های جدی انجام دهیم. درخواست داریم که معاونان غذا و دارو با جدیت کامل نظارت را انجام دهند و این روند را از اولویت‎های اصلی‎شان قرار دهند.

وی تاکید کرد: به هر حال اکنون در وضعیت و مشکلات خاصی قرار گرفتیم و  حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی نوک پیکان تحریم‎های ظالمانه دشمنان است و بیشترین تلاش دشمنان این است که ما در تامین این اقلام دچار چالش شویم. معاونان غذا و دارو در دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور، خط مقدم پاسخگویی به این موارد هستید و حوزه های دارو و تجهیزات از دغدغه‎های جدی معاونان است.

شانه‎ساز ادامه داد: ما در حوزه کرونا در تامین اقلام مورد نیاز از انواع و اقسام داروها گرفته تا کیت، ونتیلاتور و… باید پاسخگوی مردم باشیم. البته دوستان وزارت صمت هم در کنار ما هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در نظارت‎ها باید امکان مستندسازی را فراهم کنیم و مستندات در پرونده وجود داشته باشند، گفت: به طوری که با تغییرات در رده‎های مدیریتی دچار چالش نشویم و از اعمال نظرهای سلیقه‎ای کارشناسی که مانع جهش و رونق تولید شود، باید پرهیز کنیم. این سامانه را که به عنوان یکی از اقدامات اساسی در زمینه توسعه سامانه TTAC است، به فال نیک می‎گیرم و شاهد پیشرفت و گام مهمی در زمینه تحقق سامانه TTAC هستیم.

شانه‎ساز تاکید کرد: مسئولان عالی رتبه کشور به دنبال اجرای سامانه تیتک هستند و دستورات تاکیدی در حوزه تحقق دولت الکترونیک داده‎اند؛ چرا که سازمان غدا و دارو در حیطه پر اهمیتی فعالیت می‎کند و چالش در هر کدام از اقلام سلامت محور می‎تواند جمعیت بسیاری از هموطنان را دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه در شرایطی که کرونا دوباره خوی وحشیانه خود را نشان می‌دهد، باید با دقت بیشتری نظارت و عمل کنیم، گفت: داروخانه‎ها مهمترین محل برای تامین اقلام کرونایی مورد نیاز مردم هستند و باید داروخانه‎ها فاکتور خرید ارائه کنند. در عین حال باید نظارت بر قیمت صورت گیرد. بر این اساس مشخصات فاکتور معتبر هم اعلام خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا