زنگنه: برای صدمین بار افزایش قیمت گازوییل را تکذیب می‌کنم

وزیر نفت در پاسخ به شایعاتی مبنی بر بررسی افزایش قیمت گازوییل در دولت تاکید کرد که برای صدمین بار افزایش قیمت گازوییل را تکذیب می کنم.

پس از تصمیم دولت برای بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و افزایش نرخ فروش آزاد آن در آبان‌ماه سال گذشته، زمزمه‌هایی برای افزایش نرخ گازوئیل نیز به گوش می‌رسید، اما با توجه به التهابات بنزینی آبان ۹۸ و وضعیت تورم افسارگسیخته حاکم بر جامعه، این طرح در همان مرحله شفاهی مسکوت ماند.

قریب به ۱۱ ماه بعد از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و سهمیه ‌بندی آن، باز هم چندروزی است که در فضای مجازی، شایعاتی از برنامه دولت برای افزایش نرخ گازوئیل منتشر می‌شود؛ شایعاتی که تا امروز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده است و پیگیری‌های نیز که توسط خبرگزاری تسنیم از نهادهای تصمیم‌گیر نیز نشان از بی‌اساس بودن این شایعات داده است.

در واقع، گازوئیل به‌صورت مستقیم بر حمل‌ونقل کالاها، ارزاق، تره‌وبار و… از مبادی تولید به بازار عمده‌فروشی و از بازار عمده‌فروشی به بازاهای محلی و خرده‌فروشی نقش دارد و هر نوع افزایش ناگهانی نرخ در این فرآورده نفتی، با توجه به تورم حاکم بر جامعه، می‌تواند تأثیری قابل توجه و حتی شاید خارج از کنترل نهادهای نظارتی بر بازار بگذارد.

بیژن زنگنه در حاشیه مراسم امضای ۱۳ قرارداد پژوهشی با دانشگاه های کشور در جمع خبرنگاران اضافه کرد: امروز این افتخار را داشتیم که ۱۳ قرارداد با مرکز پژوهشی و دانشگاه امضا کردیم که موضوع آن افزایش بازیافت از میادین نفت و گاز بود.

وی ارزش این قراردادها را ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیش از این نیز  ۹ قرارداد با دانشگاه ها امضا کردیم و اکنون نزدیک ۵۰ درصد از ذخایر نفتی کشور تحت پوشش این پژوهش ها قراردارد و صدها دانشجو و استاد کار می کنند و صدها مقاله استخراج می شود.

به گفته زنگنه با اینکار مسوولیت افزایش بازیافت میدان ها را به صورت تخصصی به دانشگاه ها واگذار کردیم و پیوند ناگسستنی بین دانشگاه و صنعت شکل گرفت.

وزیر نفت تاکید کرد: ارزش افزایش ظرفیت دانشگاه ها کمتر از ارزش نفت تولیدی در این میادین نیست.

وی در پاسخ به ایرنا در مورد شایعه بررسی افزایش قیمت گازوییل در دولت گفت: برای صدمین بار افزایش قیمت گازوییل تکذیب می شود.

به گفته زنگنه، یک درصد افزایش ضریب بازیافت از ۷۵۰ میلیارد بشکه نفت درجای ایران، برابر با ۷.۵ میلیارد بشکه است که با قیمت ۴۰ دلاری نفت ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه برای کشور به همراه دارد.

وزیر نفت با تاکید بر دستور فوری برای تامین گاز مایع مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: گاز مایع در سیستان و بلوچستان متاسفانه به دست مردم نمی رسد از همین رو دستور دادم تا مقدار حمل گاز مایع به این استان اضافه شده و به سرعت حل شود. راه حل بلند مدت هم داریم که تا چند روز آینده حل خواهد شد.

افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت کلید می‌خورد

در همین رابطه رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: تصمیم نفت افزایش ظرفیت تولید نفت است و در همین مسیر در مهرماه با کنسرسیوم هایی متشکل از ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی که حاصل قراردادهای آی.پی.سی هستند، افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران امضا می شود.

علی آقامحمدی روز گذشته در مراسم امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت میادین نفتی با دانشگاه ها ادامه داد: پیوند دانشگاه و صنعت را با یک تجربه موفق که همکاری بین هشت دانشگاه و پژوهشگاه نفت در ۹ پروژه بزرگ در ازدیاد برداشت  را پشت سرگذاشتیم و اکنون گام دوم همکاری شکل گرفته است.

وی افزود: دانشگاه های ما با سرعت قابل قبول و زیر پوستی از دانشگاه های یک و دو به دانشگاه های سه و چهار در حال انتقال هستند و این گام به زودی برداشته می شود.

آقا محمدی تاکید کرد: با توجه به املاکی که در اطراف دانشگاه تهران ،‌متعلق به این دانشگاه است، اطراف دانشگاه تهران مرکز تولید علم می شود و تهران را به شهر دانشی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه سابق نفت نیز به یک شهرک پژوهشی تبدیل شود، گفت: در شهر پژوهشی ری نیز به زودی شاهد تغییراتی خواهیم بود.

آقا محمدی ادامه داد: در بازدید از پژوهشگاه نفت، نوع نگاه در مسایل متحول شده و در ری نیز اقدامات زیربنایی آغاز شده است و به نظر می آید ارتباط نفت با دانشگاه تنها مربوط به ازدیاد برداشت نیست.

به گفته آقا محمدی، باید تحولات علمی تولید را در اینده ببینیم به تدریج به سمت سرعت تحولات و هماهنگی با آن حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم ادامه گذشته جهان باشیم بلکه باید وارد مرحله جدید شویم و استفاده از نفت در این مورد بهترین گرینه است.

آقا محمدی با اشاره به اینکه تمام رشته‌ها در نفت ظرفیت دارد و نمی توانیم آنها را میان رشته ای دنبال کنیم، گفت: نفت زمانی به دلیل خام فروشی و استفاده در بودجه جاری کشور می شد که باید اصلاح شود. و گرنه مهمترین بخش اقتصاد نفت است و بیشترین توجه در اقتصاد مقاومتی به نفت شده است.

وی افزود: تصمیم نفت رسیدن به ظرفیت تولید ۸.۵ میلیون بشکه در روز است و به زودی و در مهرماه با کنسرسیوم هایی متشکل از ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی که حاصل قراردادهای آی.پی.سی هستند، افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران امضا می شود.

دکمه بازگشت به بالا