پلمپ موقت ۱۷هزار واحد متخلف کرونایی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت که از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنعتی، صنفی و کارگاهی توسط همکاران ما مورد بازرسی قرار گرفته است. از این تعداد حدود ۴۹ هزار واحد که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‎کردند به دستگاه قضایی معرفی شده و بیش از ۱۷ هزار واحد نیز به طور موقت پلمپ شده‎اند.

مهندس محسن فرهادی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط که به صورت ویدئو کنفرانسی از استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط «بهداشت محیط راهبرد کلیدی نظام سلامت در برابر همه‎گیری‎ها» انتخاب شده است. این یعنی زمانی که درمان قطعی برای یک بیماری وجود نداشته باشد، همگی باید به رعایت پروتکل‎های بهداشتی روی آوریم؛ به ویژه آنکه پیشگیری از ابتلا به بیماری نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: طی دو یا سه هفته اخیر به واسطه بازگشایی مدارس، افزایش سفرها و تجمعات و … روند ابتلا به بیماری افزایش یافته است. البته این روند افزایشی به معنای رعایت نکردن پروتکل‎ها نیست. بلکه ما می‎گوییم هر نوع تجمع می‎تواند منجر به افزایش بار بیماری شود.

وی افزود: در صورتیکه همه افراد در منزل بمانند، بیمار نخواهند شد؛ اما در هیچ کجای دنیا این امر محقق نمی شود و قرنطینه ۱۰۰ درصدی اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که ویروس نیز در جهان در حال گردش است.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‎روزی کارشناسان بهداشت محیط اظهار کرد: همکاران من علاوه بر وظایفی که پیش از شیوع کرونا داشتند، وظایفی نیز پس از آن به آنها محول شد. از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنعتی، صنفی و کارگاهی توسط همکاران ما مورد بازرسی قرار گرفته است. از این تعداد حدود ۴۹ هزار واحد که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‎کردند به دستگاه قضایی معرفی شده و بیش از ۱۷ هزار واحد نیز به طور موقت پلمپ شده‎اند.

با کاهش رعایت پروتکل‎ها، مجبور به اعمال مجازات‎ها هستیم

فرهادی در رابطه با اعمال جریمه ها برای متخلفین رعایت پروتکل‎ها تصریح کرد: قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد که همکاران ما نیز می‎توانند این مجازات‎ها را اعمال کنند. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قوانین مختلفی گذاشته است که از جمله آن می‎توان به تعطیلی واحدهای صنفی و یا درج در پرونده کارمندان مشاغل دولتی اشاره کرد. همچنین توبیخ، کسر یک سوم از حقوق، درج در پرونده و سایر مراتب بیشتر می‎تواند برای فرد متخلف اعمال شود. اعمال مجازات بر خلاف میل ماست ولی با کاهش رعایت پروتکل‎های بهداشتی مجبور به اعمال مجازات هستیم.

دستورالعمل‎های بهداشتی برای مراسم اربعین

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای پروتکل‎ها در برگزاری مراسم عزاداری اربعین بیان کرد: دستورالعمل‎ها همان‎هایی است که برای تاسوعا و عاشورا به تصویب ستاد ملی کرونا و شخص رئیس‎جمهوری رسید و همه آن دستورالعمل‎ها برای اربعین نیز کماکان پابرجاست. برپا کردن ایستگاه صلواتی، دسته‎روی، پیاده‎روی، عزاداری در اماکن سربسته و … ممنوع است. همچنین کماکان عبور از مرزها نیز با ممنوعیت مواجه است و حتی برای اتباع خارجی نیز دستورالعملی ارسال کرده‎ایم که حتی اتباع خارجی اجازه خروج را نداشته باشند. البته اینکه فقط بگوییم ممنوع است نمی‎تواند مشکلی را حل کند. رعایت کردن نکات بهداشتی توسط عزادارن شرط اساسی خواهد بود. همانطور که در طول مراسم تاسوعا و عاشورا شاهد رعایت پروتکل‎های بهداشتی بودیم امیدواریم در مراسم اربعین هم این نکات رعایت شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره مجدد به پلمپ ۱۷ هزار واحد متخلف به شکل موقت گفت: حجم عمده‎ای از این واحدها سفره‎خانه‎هایی هستند که اقدام به عرضه مواد دخانی می‎کنند. برخوردهای ما ادامه خواهد داشت. اما از سوی دیگر باید کاری کنیم تا تقاضای این مواد دخانی کاهش یابد. متقاضیان این مواد باید بدانند که کرونا یک بیماری تنفسی است و استفاده مشترک از قلیان باعث افزایش انتقال بیماری خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا