قيمت کاغذ با ارز نيمايي ۶۰۰ درصد افزايش يافت

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرد اکنون چاپ يک کتاب با ۵۰۰ صفحه با ۳ هزار نسخه براي ناشران بين ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان هزينه دارد در حالي که قبل از افزايش قيمت هاي ارز، هزينه آن حدود ۸ ميليون تومان بود.

هومان حسن پور، رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران در توضیح بالا رفتن هزينه هاي نشر گفت: دلايل زيادي براي اين موضوع مي‌توان متصور بود؛ اما بايد گفت که هزينه چاپ کتاب براي ناشران بين ۷ تا ۸ برابر افزايش يافته است در حالي که قيمت کاغذ آن نيز دولتي است و کاغذ دولتي آن چنان افزايش قيمت نداشته است.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران يادآور شد: اگر کاغذ اين کتاب با نرخ آزاد محاسبه شود، در اين صورت قيمت آن به حدود ۸۵ ميليون تومان افزايش مييابد.

افزايش قيمت صحافي از ۸ هزار به بيش از ۴۲ هزارتومان

وي با بيان اينکه قيمت صحافي از ۸ هزار به بيش از ۴۲ هزار، هزينه چاپ جلد ۴ رنگ کتاب از ۴۲ هزار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافته است، گفت: تنها چيزي که در حوزه چاپ کتاب افزايش نيافته قيمت کاغذ است که نرخ ارز دولتي آن تا حدودي قيمت کتاب را متعادل کرده است.

رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: خوشبختانه به علت کنترل و شمارش کاغذ تحويلي به ناشران مشکلي در تحويل کاغذ دولتي به ناشران وجود ندارد، اما در بازارآزاد کاغذ که با ارز نيمايي وارد کشور شده قيمت آن افزايش قابل توجهي داشته است.

وي يادآور شد: کاغذ کپي که با ارز نيمايي وارد کشور شده هم اکنون بيش از ۷۰ هزار تومان قيمت دارد در حالي که پيش از افزايش قيمت دلار يک بسته آن در بازار حدود ۱۰ هزار تومان بود و اين نشان مي دهد که قيمت کاغذ با ارز نيمايي ۶۰۰ درصد افزايش يافته است.

حسن پور بيان کرد: با اين حال دولت دو سال است توانسته قيمت کاغذ را ثابت نگه دارد در حالي که با افزايش قيمت ارز، قيمت ها کاغذ نيز بايد ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزايش مي يافت.

هزينه سلفون کتاب ۱۵ برابر شده است

رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: قيمت يک جلد سلفون کتاب با رشد ۱۵ برابري از ۲۳ به ۳۲۰ تومان افزايش يافته، مقوا از ۳۲۰۰ به ۲۸ هزار تومان رسيده و قيمت نهاده‌هاي چاپ کتاب نيز رشد قابل توجهي داشته است که اين در افزايش قيمت کتاب و کاهش خريداران و مشتريان بازار کتاب بسيار تاثيرگذار بوده است.

وي با بيان اينکه توليد کتاب هم اکنون براي ناشران مقرون به صرفه نيست، تاکيد کرد: مردم نيز با توجه به افزايش قيمت ساير کالاها آن چنان رغبتي براي خريد کتاب ندارند.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران تاکيد کرد: هرچه قيمت کتاب مناسب باشد فروش آن افزايش و هرچه قيمت آن بالا باشد فروش آن در بازار کمتر مي شود و اين مساله در کاهش سرمايه‌گذاري و فعاليت در حوزه نشر کتاب را در کشور موثر بوده است.

منبع: اتاق اصناف تهران

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا