انتقاد مربیان پیشدبستانی و معلمان حقالتدریس از بلاتکلیفی
مربیان پیشدبستانی و معلمان حقالتدریس میگویند در این بحران کرونا منبع درآمدی نداریم.
بحران کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی یا آنلاین شدن این مراکز، غیررسمیکاران در حیطه آموزش را از امرار معاش ثابت محروم کرده است؛ در این شرایط، حقوق معلمان رسمی پرداخت میشود اما بسیاری از نیروی کار شاغل در حوزه آموزش از دریافت دستمزد و درآمد بازماندهاند.
مربیان مهدکودکها، یکی از این گروهها هستند؛ در روزها و هفتههای گذشته، بارها از مسئولان خواستند راهی برای کسب درآمد، پیش پایشان بگذارند؛ با بسته شدن مهدکودکها به خاطر کرونا، چند هزار مربی شغل خود را از دست دادند و این مراکز تا آستانه ورشکستگی پیش رفتند.
از سوی دیگر، مربیان پیشدبستانی و معلمان حقالتدریس نیز از بلاتکلیفی شغلی انتقاد دارند؛ این معلمان خواستار جذب در ساختار آموزشی کشور هستند و توقع دارند فکری به حال وضع شغلی به هم ریخته آنها شود.
یکی از معلمان حقالتدریس که دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه سراسری است؛ در این رابطه میگوید: امثال من با سطح تحصیلات بالا، باید ساعتی کار کنیم و نگران باشیم که در هر بحرانی، بیکاری قبل از هر کس ما را گرفتار کند؛ در شرایطی که از دانش و تخصص ما برای آموزش دانشآموزان استفاده میکنند، چرا ما را رسمی نمیکنند تا ما نیز از حق و حقوق قانونی خود بهرهمند باشیم.
این معلم حقالتدریس از نمایندگان مجلس درخواست دارند رسمی کردن نیروهای غیررسمی آموزش به خصوص آنهایی که سواد و تحصیلات بالایی دارند، را در برنامههای کاری خود قرار دهند.
منبع: ایلنا