واکنش بهتر اقتصاد ایران به شیوع کرونا در مقایسه با آلمان

رئيس‌ جمهوری  گفت که با وجود مشکلات پیش‌آمده در دوران بحران کرونا وضع اقتصاد ایران از وضع آلمان بهتر است.

حجت الاسلام حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کرونا فقیر و غنی نمی شناسد و مقابله با آن نیازمند عزم ملی با احساس مسوولیت اجتماعی و اخلاقی همگانی است، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های منتشره درباره پیامدهای کرونا اقتصاد آلمان با این که تحریم نیست، ۵.۲ درصد کوچک‌تر می‌شود، ولی اقتصاد ما حتما شرایط بهتری خواهد داشت و خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی است که الان برای آلمان اعلام شده است.

وی عملکرد بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور برای رفع نیاز کالاهای ضروری و اساسی مردم را شایسته تقدیر دانست و گفت: در حالی که اقتصاد کشور پیشرفته‌ای مانند آلمان در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده، در کشور ما با تلاش و کوشش شرکت‌های تولیدی و بخش‌های اقتصادی، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و امیدواریم در پایان سال رشد اقتصادی کشور بدون نفت و یا با نفت مثبت بشود.

رئیس جمهوری از بخش اقتصاد دیجیتال کشور تشکر کرد و گفت: براساس آمار رشد این بخش در ۶ ماهه امسال نسبت به سال قبل چند برابر بوده است و اقتصاد دیجیتال برای رعایت اصول بهداشتی و کاستن از تماس‌ها در این شرایط سخت بسیار نقش‌آفرین بوده است.

باید به صورت عملی با ماسک زدن از کادر درمان تشکر کنیم

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد:الان در هشتمین ماه هستیم، در طول هفت ماه و چند هفته‌ای که کادر درمان با این بیماری درگیر هستند، همه تلاش بسیار زیاد و فداکارانه‌ای انجام دادند و باید از این پرسنل قدردانی و تشکر کنیم. البته جاهای مختلف نحوه مراقبت، نحوه فعالیت‌شان همه خوب بوده، بعضی‌ها بهتر بوده و قرار شد وزارت بهداشت آن مواردی را که نمره بسیار عالی داشتند، گزارش بدهد و تشویقی نسبت به آن افراد انجام بدهند، گرچه همه کادر درمان در سراسر کشور فداکاری کردند.

روحانی ادامه داد: از مردم عزیز و بزرگوار کشور می‌خواهم که از کادر درمان در عمل تشکر کنند و حداقل تشکر از آنان استفاده از ماسک است. اگر همه از ماسک استفاده کنیم، فاصله‌های اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم، این تشکر عملی از کادر درمان است. آنها هم وقتی می‌بینند، مردم مراعات می‌کنند، همه توجه دارند، همه می‌دانند این بیماری چقدر خطرناک است و متوجه هستند که کادر درمانی چه کار سختی انجام می‌دهد و چه بار سنگینی بر دوش آنهاست، دلگرم می‌شوند و این تقدیر و تشکر عملی از همه آنهاست.

وی با تشکر از محققین و پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان گفت: افتتاح‌های پنجشنبه هفته گذشته عمدتا در زمینه تولید واکسن و مواد اولیه مورد نیاز دارو بود که شرکتهای دانش بنیان این کار را کرده بودند. وزارت بهداشت و درمان در این زمینه بسیار تلاش کرده، معاونت علمی- فناوری در این زمینه تلاش کرده و خودِ این شرکت‌ها بسیار تلاش و کوشش کردند تا به این نتیجه رسیدند.

رئیس‌جمهوری افزود: واکسنی بوده که ۳۰ سال دنبال آن بودیم و موفق به تولید نشده بودیم ولی در این سه سال اخیر با یک روش و تلاش جدید و تکیه بر دانشمندان داخلی خودمان به واکسن رسیدیم. این بسیار مهم است، اولین واکسن انسانی است که به آن دست یافتیم، این تلاش، تلاشِ بسیار ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: می‌خواهم از همه شرکت‌های دانش بنیان و همه آنهایی که در زمینه تحقیقات علمی تولید واکسن تلاش می‌کنند، برای ساخت تجهیزات درمانی از ونتیلاتور گرفته، سی‌تی‌اسکن و بقیه تجهیزاتی که نیاز داریم تشکر ویژه کنم. اینها کار عظیم و بزرگی را در مدت هفت، هشت ماه گذشته انجام دادند و در بسیاری از موارد کشور را از اینکه بخواهیم از خارج چیزی وارد کنیم، بی‌نیاز کردند.

احتمالا رشد اقتصادی ایران امسال مثبت خواهد شد

رئییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گروه سومی که باید از آنها تشکر شود را بخش اقتصادی کشور دانست و گفت: بخش اقتصادی کشور تلاش بسیار زیادی انجام دادند. در جلسه امروز گفته شد که آمار وضع اقتصادی آلمان که از طریق مسئولین آنجا اعلام شده گویای آن است که اقتصاد آنها امسال منهای ۵.۲ درصد کوچک می‌شود و رشد اقتصادی آنها منفی هست.

وی ادامه داد: نگاه کنید یک کشور پیشرفته با همه امکاناتی که دارد، نه تحریمی، نه مشکلی هست، الان در این شرایط قرار دارند، اما حتما اقتصاد ایران شرایط بهتری از این آمار خواهد داشت. حتی امیدواریم که نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و یا حتی با نفت، تا پایان سال احتمالا یا مثبت شود یا اگر هم منفی شود، خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی باشد که این روزها برای اقتصاد آلمان اعلام شده است. بنابراین می‌بینیم همه بخش‌های اقتصادی کار بسیار عظیم و بزرگی در تولید و تامین نیازمندی‌های کشور و همچنین در بخش خدمات انجام داده‌اند.

امسال در خصوص دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال گام‌های مهمی برداشته شده است

روحانی در ادامه تصریح کرد: بخش چهارم، بخش اقتصاد دیجیتال است. اخیرا آماری دیدم که رشد بخش اقتصاد دیجیتال کشور در مدت شش ماهه اول امسال نسبت به سالهای قبل چند برابر شده و این خیلی مهم است که در زمینه دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده و این بهترین کمک است. در شرایط شیوع کرونا، برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی باید رفت و آمدها و تماس‌ها را کم کنیم و راه آن دیجیتال شدن و الکترونیکی شدن است و لذا این کار بسیار ارزشمند است.

وی افزود: همچنین از همه رسانه‌ها و صدا و سیما که بسیار در این مدت کوشش کردند برای اینکه هم آموزش لازم را به مردم بدهند و هم واقعیت‌ها را به مردم بگویند، هم هشدارها را به مردم بدهند و هم در برابر کانال‌های خارجی معاند ایستادگی کنند که رویکرد آنها هراس‌افکنی است، تشکر می‌کنم. این رسانه‌ها به طور مداوم می‌خواهند مردم و جامعه را بترسانند، بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد کنند، بگویند این آمار دقیق نیست، این نحوه درمان دقیق نیست، این دستورالعمل‌ها دقیق نیست. می‌خواهند مردم را هم نگران و هراسناک کنند و هم بی‌اعتماد کنند، این کار آنهاست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

دکمه بازگشت به بالا