چرایی نبود داروهای مربوط به کرونا در برخی بیمارستان‎ها

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در حوزه دارو و تجهیزات مربوط به کرونا هیچ‎گونه کمبودی نداریم، گفت که در حوزه داروهای کرونا، در کشور تولید فراوانی داریم و حتی بخشی از این داروها علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‎کند، صادرات هم می‎شوند.

محمدرضا شانه‎ساز، درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود داروهای رمدسیویر، فاویپیراویر و اکتمرا در بیمارستان‎ها، گفت: مباحثی که در این باره مطرح می‎شود، به دلیل کمبود نیست. ممکن است به دلیل مسائل مالی و بدهی بیمارستان‎ها به شرکت‎ها، بیمارستانی نتواند این داروها را تامین کند، اما در حوزه این داروها تولید کافی کشوری را داریم و هر یک از آن‎ها به جز اکتمرا یا توسیلیزومب در چند کمپانی در داخل کشور تولید می‎شوند.

وی افزود: بنابراین در حوزه داروهایی که برای کرونا مطرح شده است، در کشور تولید فراوانی داریم و حتی بخشی از این داروها علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‎کند، صادرات هم می‎شوند. در مرحله فوق اشباع در حوزه تولید این داروها هستیم. بنابراین اصلا مشکل کمبود نداریم و حتی بخشی را صادر می‎کنیم. ماهانه یک تا دو میلیون دوزی که از این دارو ها مصرف می‎شود، در شرکت‎های پخش قابل دسترس و تهیه است و هر کدام چند تولیدکننده دارند.

شانه‎ساز درباره وضعیت تجهیزات تنفسی در فصل سرما و با توجه به شیوع کرونا و احتمال شیوع آنفلوآنزا نیز گفت: همه موارد لازم را برای این موضوع پیش‎بینی کرده‎ایم. یکی از مواردی که در کشور شرکت‎های خودمان آن را تولید می‎کنند، ونتیلاتور است که حتی آن‎ها با توجه به اینکه قول دادند که نیاز کشور را برطرف کنند، متقاضی صادرات تجهیزات شان هستند و گلایه دارند که چرا به ما اجازه صادرات نمی‎دهید که شاید گلایه به جایی باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو در این باره افزود: ما داریم موضوع را بررسی می‎کنیم و اگر به اطمینان ۱۰۰ درصد برسیم که نگرانی از نظر تجهیزات تنفسی در داخل ایجاد نمی‎شود، اجازه صادرات را هم خواهیم داد. به طور کلی هیچ مشکل و کمبودی در حوزه دارو و تجهیزات کرونا نداریم.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا