اکونومیست پیش‌بینی کرد: ادامه روندنزولی ارزش دلار در سال۲۰۲۱

مجله اقتصادی اکونومیست با اشاره به اینکه آمریکا با شدیدترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ روبه‌رو شده است، نوشت که اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی ۸۷۴میلیارد دلار کوچک شده است و روند افت ارزش دلار که ماه‌هاست شروع شده در ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.

اکونومیست در تحلیلی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا می‌نویسد افت ارزش دلار که در نتیجه ناکامی دولت آمریکا در مهار ویروس کرونا، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد این کشور و تشدید تنش‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شروع شده است در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.

اکونومیست این نکته را طی گزارشی در باب بررسی وضعیت اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰ و چشم‌انداز اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ مطرح کرده است.بر اساس آمارهای داده‌شده از سوی این مؤسسه اقتصادی، ۲۰۲۰ سالی کم‌سابقه در تاریخ اقتصاد این کشور محسوب می‌شود، در حالی که طی سال‌های پیش شاخص‌های کلان اقتصاد این کشور روندی صعودی را طی می‌کرد، در این سال با شیوع ویروس کرونا به‌یک‌باره همه چیز سقوط کرده است و تقریباً همان مشکلاتی که دولت آمریکا با تحریم‌ها برای اقتصاد ایران هدف‌گذاری کرده، کم‌وبیش گریبان‌گیر اقتصاد خودش شده است.

چشم‌انداز سیاسی آمریکا؛ ثبات در خطر است

اقتصاد آمریکا که طی چهار سال گذشته رشد اقتصادی کمتر از ۲ درصد را به خود ندیده بود بر اساس برآوردها در سال جاری میلادی با رشد منفی ۴.۶درصدی مواجه شده است، در واقع آمریکا با شدیدترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ روبه‌رو شده است. رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲.۲ درصد اعلام شده بود.

اقتصاد آمریکا امسال ۸۷۴میلیارد دلار کوچک شده در حالی که ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۱،۴۳۳ میلیارد دلار اعلام شده بود، این رقم در سال جاری بالغ بر ۲۰،۵۵۹ میلیارد دلار برآورد شده است.افت ۱۸درصدی صادرات از دیگر پیامدهای شیوع کرونا برای اقتصاد آمریکا در سال جاری است. صادرات آمریکا امسال به ۱،۳۵۲ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم نسبت به سال قبل ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داشت. واردات این کشور نیز با افت ۱۶درصدی مواجه می‌شود و به ۲،۱۰۳ میلیارد دلار می‌رسد.

این گزارش نوشته است: ثبات سیاسی آمریکا با ریسک بالایی در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ مواجه است. انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در حالی قرار است سوم نوامبر برگزار شود که آمریکا هم‌اکنون با دو بحران روبه‌رو است؛ یکی همه‌گیری ویروس کرونا که اقتصاد این کشور را با شدیدترین رکود از دهه ۱۹۳۰ مواجه کرده است و دیگری، تشدید یک‌باره تنش‌های اجتماعی به‌دلیل نابرابری نژادی.

 چشم‌انداز اقتصادی آمریکا؛ تشدید مشکل کسری بودجه دولت فدرال

سیاستگذاری اقتصادی در سال ۲۰۲۰ بر مقابله با اثرات شیوع کرونا متمرکز بوده است. تاکنون دو بسته کمک اضطراری به‌ارزش ۳ تریلیون دلار تصویب و هزینه شده است. بحث‌هایی در کنگره برای ارائه یک بسته کمک جدید جریان دارد، اما انتظار نداریم تا سال ۲۰۲۱ توافقی در این زمینه حاصل شود.

اگر بایدن در انتخابات پیروز شود و دموکرات‌ها کنترل سنا را در دست بگیرند، احتمالاً یک بسته کمک جدید ۲تریلیون دلاری تصویب خواهد شد که برای مزایای بیکاری، بهداشت عمومی، آموزش و خدمات مراقبت از کودکان هزینه خواهد شد، علاوه بر این‌ها دولت بایدن همچنین بر کاهش نابرابری‌های اجتماعی اقتصادی تمرکز خواهد کرد که با شیوع کرونا تشدید شده‌اند و باعث اعتراضات سراسری شده‌اند.

تشدید مشکل کسری بودجه دولت فدرال یکی دیگر از پیامدهای شیوع کرونا در آمریکا بوده است. کسری بودجه دولت فدرال در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۳ برابر شده است. در حالی که طی سال ۲۰۱۹ کسری بودجه دولت آمریکا معادل ۴.۶ درصد تولید ناخالص داخلی بوده، این رقم در سال جاری به معادل ۱۵.۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. در سال ۲۰۲۱ نیز سیاست پمپاژ نقدینگی به اقتصاد آمریکا برای مقابله با اثرات منفی کرونا ادامه خواهد یافت و در نتیجه، کسری بودجه دولت فدرال در این سال معادل ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا