آسیبهای کرونا بر نظام تعلیم و تربیت ماندگار خواهد بود
وزیر آموزش و پرورش معتقد است مخاطره کرونا در نظام تعلیم و تربیت مخاطرهای خاموش است که آسیبی ماندگار در نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند.
محسن حاجی میرزایی در دهمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: کرونا همه ماموریتهای آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است. مدرسه و آموزش حضوری گام مهمی در تکوین شخصیت، رشد روانی، سلامت، اجتماعی کردن و جامعهپذیری کودکان به شمار میرود و مدرسه و آموزش حضوری فرصتی برای ساختن آینده کشور است.
وی افزود: مدرسه حلقه اتصال آموزش و پرورش با دانشآموز و خانواده است و آموزش حضوری اولویت اول آموزش و پرورش و اطمینانبخش برای استمرار فعالیتهای آموزشی برای نظام تعلیم و تربیت است؛ بنابراین زمانی میتوانیم از تعطیلی مدارس حرف بزنیم که تعطیلی عمومی اعلام شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگران در خانهماندن کودکان در شرایط کرونا و افزایش وزن آنها هستیم، ادامه داد: برنامههای گوناگون ورزشی برای دانشآموزان پیشبینی کردهایم تا دانشآموزان تغذیه و تحرک خود را اصلاح کنند.
حاجی میرزایی با یادآوری اهمیت طرح کوچ و تاکید آموزش و پرورش بر اجرای آن در شرایط کرونا، اظهار کرد: تاکنون ۶۰ درصد دانشآموزان شاخص توده بدنی آنها اندازهگیری شده و آموزشهای لازم به خانوادهها و دانشآموزان برای کاهش وزن دانشآموزان داده شده است.
وی با بیان این که در حوزه آسیبهای اجتماعی طرح نماد را توسعه دادهایم، خاطرنشان کرد: این طرح در شبکه شاد در حال پیگیری است و برای افزایش تعداد مناطق و دانشآموزان تحت پوشش تلاش میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامهریزی کردهایم تا هر دانشآموز یک مهارت اجتماعی را یاد بگیرد، کانون یاریگران زندگی و آموزشهای بهداشتی از دیگر طرحهای آموزش و پرورش است که محتوای متناسب با آنها تهیه و در شبکه شاد بارگذاری میشود که برخی مطالب تا ۲۰ میلیون بار دیده میشود.
حاجی میرزایی تاکید کرد نقشه راه آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش است. تربیت متوازن ۶ ساحت مطرح شده در آن سند از اهداف اجرایی آموزش و پرورش است که در اجرای ساحت بهداشت و سلامت به همکاری و مشارکت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز داریم.
وی با بیان این که در فاصله یک هفته از تعطیلی مدارس برنامه آموزش تلویزیونی تشکیل شد و به ادامه فرایند آموزش به صورت غیرحضوری پرداختیم، گفت: شبکه شاد در کوتاهترین زمان ممکن به یک شبکه بزرگ تبدیل شد و در بین اپلیکیشنهای کشور از نظر تعداد کاربر و خدمات مورد ارائه یکی از بزرگترین شبکههای کشور است و شبکه شاد به تدریج رشد کرده و مشکلات خود را هم کاهش داده است.
وزیر آموزش و پرورش با تشریح این که آموزش و پرورش همواره دغدغه فراهمکردن فرصتهای مناسب آموزشی و عدالت آموزشی داشته است، اظهار کرد: کرونا فرصتی فراهم کرد تا برای عدالت آموزشی و فرصتهای برابر آموزشی امکان جدیدی را ایجاد کنیم و اکنون میتوانیم با استفاده از شبکه شاد بهترین معلم را در دورترین مناطق کشور در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و محدودیتهای مکان مناسب و نیروی انسانی با کیفیت با استفاده از شبکه شاد رفع شده است.
حاجی میرزایی به نمایندگی از جامعه فرهنگیان کشور از خدمات جامعه سلامت کشور شامل پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان تشکر کرد و گفت: در شرایطی که نظام و بهداشت و درمان کشور تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه قرار داشت اما عملکرد خوبی در قایسه با نظامهای بهداشتی که تحت هیچ تحریمی نبودند، دارد.
منبع: مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش