اعتراض فروشندگان پوشاک و شیرینی فروشان به ساعت کاری جدید

رئیس اتاق اصناف تهران طی نامه‌ای از فرمانده مرکز مبارزه با بیماری کرونا تقاضا کرد تا فعالیت صنف پوشاک تغییر کند و به ساعت ۱۶ به بعد موکول شود همزمان رئيس اتحاديه شيريني فروش و کافه قنادي تهران از ممنوعیت فعالیت برخی از اصناف تاساعت ۱۸ انتقاد کرد.

به دنبال نامه ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک خطاب به رئیس اتاق اصناف تهران و تقاضا برای تغییر ساعت کار صنوف پوشاک از صبح به عصر، رئیس اتاق اصناف تهران نیز طی نامه‌ای از فرماندهی مرکز مبارزه با بیماری کرونا تقاضا کرد تا فعالیت برخی صنوف همچون صنف پوشاک به عصر موکول شود.

در نامه قاسم نوده فراهانی خطاب به زالی آمده است: در شرایط حساس فعلی تعیین محدودیت ساعت کار برای گروه‌های مختلف صنفی آن هم به این شیوه چندان کارشناسانه به نظر نمی‌رسد و نیازمند اتخاذ تصمیمات کارشناسانه بهتری است.

در صورت اجرایی شدن این محدودیت‌ها به نظر می‌رسد تاثیر چندانی به اهداف مورد نظر ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت در خصوص قطع زنجیره ویروس شیوع کرونا نخواهد بود و از طرف دیگر آسیب‌های بسیاری از منظر اقتصادی و کسب و کار برای اصناف به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه صنف پوشاک و رسته‌های وابسته به آن اساسا در شالوده فعالیتشان در ساعت بعد از چهار و پنج عصر است همچنین این سنت از گذشته در بین خانواده‌های ایرانی است که بعد از تعطیلی ادارات و سازمان‌ها برای خرید اقدام می‌کنند امروز متاسفانه باید اعتراف کرد این محدودیت بعد از ساعت شش عصر می‌تواند باقیمانده رمق بی‌جان این صنف را برای همیشه نابود کند لذا تاکید می‌شود نبود نگاه کارشناسی به این موضوع می‌تواند چالش‌های اقتصادی برای اصناف و شکل‌گیری اعتراضات صنفی را به همراه داشته باشد. زیرا که برخی از صنوف نزدیک به ۹ ماه است که فعالیتی نداشتند و در موقعیت نابودی و ورشکستگی هستند. از سویی با هدف کمک به ادامه مسیر ستاد مبارزه با کرونا و همراهی و همکاری اصناف با طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری ویروس کرونا پیشنهاد می‌شود فعالیت بعضی از صنوف مانند پوشاک، قنادی و شیرینی‌فروشی، از ساعت ۱۶ عصر الی ۲۱ در نظر گرفته شود تا هم اهداف ستاد ملی مبارزه با کرونا تامین شود و هم از آسیب‌های بیشتر به صنوف جلوگیری شود.

رئيس اتحاديه شيريني فروش و کافه قنادي تهران:ساعت ۱۸ آغاز فروش شيريني فروشي‌ها در تهران است

رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران در واکنش به تصميم اخير ستاد ملي مبارزه با کرونا عنوان کرددرحالي که فروش قنادان وشيريني فروشي ها در تهران از ساعت ۱۸ شروع مي شود، طبق مصوبه ستاد ملي کرونا، بايد ساعت ۱۸ شيريني فروشي هاي شهر از امروز (سه شنبه) تعطيل شوند.

علي بهرمند، رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران گفت: با آغاز کار قنادان به هنگام صبح ، فرآيند پخت و آماده سازي براي فروش شيريني تا ساعت ۱۷ طول مي‌کشد و اگر ساعت ۱۸ نيز واحدهاي صنفي ما تعطيل شوند، قنادي ها بيشتر متضرر مي‌شوند و اين باعث خواهد شد که بازهم نيروي کار خود را تعديل کنند.

او ادامه داد: تصميم اخير ستاد ملي مبارزه با کرونا در خصوص محدوديت فعاليت اصناف ۱۸ سبب خواهد شد شيريني فروشي ها مغازه هاي خود را ساعت ۱۸ تعطيل کنند و به جاي آنها فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، سوپر مارکت ها و يا نان فانتزي‌ها شيريني فروشي کنند.

بهرمند يادآورشد: با کاهش فروش و تعطيل شدن ساعت ۱۸، شيريني فروشي ها ديگر توان پرداخت دستمزد و حق بيمه کارگران خود را نخواهند داشت وبيکاري کارگران مشکل و معضل بزرگي براي دولت و خانواده هاي آنها خواهد بود.

وي با بيان اينکه با شيوع بيماري کرونا مشکلات صنف قنادان و شيريني فروش ها بسيار زياد شده است، يادآورشد: از اواخر سال گذشته که ويروس کرونا شيوع پيدا کرد فروش شيريني فروشي‌ها بسيار کاهش يافت و از اسفند ماه سال گذشته تاکنون روند کاهش فروش قنادان همچنان ادامه داشته به طوري که فروش برخي از واحدهاي صنفي ما ۷۰ درصد کاهش کمتر شده است.

بهرمند تاکيد کرد: کاهش فروش و کمبود مواد اوليه از جمله روغن مخصوص قنادي ها در عمل ضرر و زيان زيادي را به صنف وارد کرده و حتي در طي ۷ ماه گذشته تعدادي از شيريني فروشي‌هاي تهران شغل خود را عوض کرده اند.

وي با بيان اينکه از زمان کاهش فروش شيريني فروشي ها قنادان تهران ۵۰ درصد نيروي کار خود را تعديل کرده اند، گفت: با اجبار تعطيلي ساعت ۱۸ و کاهش فروش شيريني به بيکاري بيشتر در بين صنف قنادان دامن مي زند.

رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران در ادامه با اشاره به کمبود مواد اوليه قنادان تاکيد کرد و گفت: به دليلي جلوگيري از انتشار بيشتر ويروس کرونا و با اندک شدن مهماني‌ها، جشن ها و مراسم مختلف فروش قنادان را حداقل ممکن کاهش داده و از طرف ديگر کمبود مواد اوليه و گراني آن به خصوص روغن مخصوص قنادي سبب کاهش فروش شيريني فروشي‌ها شده است.

وي تاکيد کرد: واحدهاي صنفي قنادي ها نيازمند حمايت بيشتري از طرف دولت هستند و تقاضا دارند، شيريني فروشي هاي سطح شهر بتوانند تا ساعت ۲۱ به فعاليت هاي خود ادامه و پس از آن واحد صنفي خود را تعطيل کنند.

رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران با اشاره به تعداد واحدهاي صنفي در تهران بيان کرد: هم اکنون يک هزارو۶۵۰ واحد صنفي در زمينه فروش شيريني در تهران فعال هستند و کاهش فروش شيريني در اين واحدهاي صنفي در تهران به بيکاري بيشتري دامن بزند.

بهرمند يادآورشد: در مجموع بيش از ۳۵ هزار واحد صنفي در سطح کشور در زمينه عرضه شيريني و قنادي فعال هستند و بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارنفر نيز به صورت مستقيم در اين واحدهيا صنفي در کشور مشغول کار هستند.

رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران خواستار حمايت بيشتر دولت از شيريني فروشي ها شد و افزود: اعضاي صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران انتظار دارند دولت از اين واحدهاي صنفي حمايت بيشتري داشته باشد و هرگونه تصميم‌گیري در اين زمينه با کسب نظر اصناف انجام شود.

او اظهارکرد: تقاضاي ديگر اعضاي اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران اين است که مجددا وضعيت تعطيلي برخي از مشاغل در ساعت ۱۸ روز سه شنبه مورد بررسي قرار گيرد و ساعت تعطيلي قنادان تهران به جاي ساعت ۱۸، اين واحدهاي صنفي ساعت ۱۴ هر روز کار خود را آغاز و تا ساعت ۲۰ ادامه داشته باشد.

رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران بیان کرد: خواسته ديگر اعضاي اين صنف اين است که ساعت کار قنادان تهران ساعت ۱۸ آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه داشته باشد.

بهرمند ادامه داد: پيشتر اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و کافه قنادي تهران درخواست کرده بود که واحدهاي شيريني فروشي سطح شهر تهران به جاي تعطيلي ساعت ۱۸ تا ساعت ۲۱ به فعاليت خود ادمه دهند، اما اين خواسته مورد موافقت قرار نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا