بازار سیاه فروش امتیاز مسکن ملی

فروش امتیاز واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با نرخ‎های متفاوت به شکل علنی در سایت‎های اینترنتی جریان دارد؛ این در حالی است که بارها وزیر و دیگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر غیرقانونی بودن این معامله تاکید کرده‎اند.

امتیاز مسکن ملی در روز روشن فروخته می‎شود. با یک فروشنده در سیرجان تماس گرفتیم می‎گوید که ثبت‎نام را انجام داده و نامش تایید شده است. حتی متراژ و موقعیت واحد مسکونی را می‎داند؛ فاز یک، محله سی وی جی. ۴۰ میلیون تومان واریز کرده و امتیاز را فقط ۲۰ میلیون تومان می‎فروشد. یک قولنامه در بنگاه املاک می‎نویسد و برای اینکه خریدار خیالش راحت باشد به میزان ۴۰ میلیون تومان پرداختی اولیه سفته می‎دهد. می‎گوید که وکالت‎نامه محضری هم می‎دهد. از او می‎پرسیم چه تضمینی وجود دارد که بعد از خرید و فروش سلب امتیاز نشوید؟ سکوت می‎کند.

به فروشنده دیگری که یک هفته قبل فروش امتیاز مسکن ملی در شهر داراب فارس را آگهی کرده زنگ زدیم. امتیاز هنوز فروش نرفته و نرخش از قبلی کمی پایین‎تر است. قیمت امتیاز را ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده و می‎گوید که اسمش برای مسکن ملی پشت ترمینال درآمده و باید ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰ روز دیگر واریز کند وگرنه امتیازش از بین می‎رود. او هم در دفتر املاک قرارداد می‎نویسد اما سفته نمی‎دهد. می گویم وکالت محضری چی؟ می‎گوید قولنامه معتبر است خیالت راحت.

اما خیال خریدار نباید خیلی هم راحت باشد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در صورت احراز خرید و فروش مسکن ملی، متقاضی سلب امتیاز می‎شود. اگر این هشدار عملی شود خریدار می‎ماند و پول از دست‎رفته‎ای که احتمالا برای گرفتنش باید به دردسر بیفتد.

از طرف دیگر امتیاز خانه دولتی یا تسهیلات یارانه‎ای مسکن به هر نفر در طول عمرش فقط یک بار واگذار می‎شود و اینکه برخی افراد با قیمت‎های پایین حاضرند این امتیاز را بفروشند قابل درک نیست. یکی از فروشندگان مسکن ملی می‎گوید که خودش خانه دارد. احتمالا بسیاری دیگر از افراد که واحدهای اقدام ملی به نامشان درآمده مسکن در اختیار دارند اما به هر حال فرم «ج» آنها سبز است و می‎خواهند از حق قانونی دریافت مسکن دولتی استفاده کنند.

به هر حال وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که خرید و فروش امتیاز مسکن ملی تخلف است اما هنوز مشخص نیست با چه مکانیزمی متخلفان را شناسایی و سلب امتیاز می‎کند. دولت برای آنکه متقاضیان واقعی خانه‎دار شوند زمین ارزان قیمت اقساطی برای واحدهای اقدام ملی درنظرگرفته و کارت اعتباری مصالح در اختیار سازندگان قرار می‎دهد. اما ایجاد بازار سیاه خرید و فروش مسکن ملی می‎تواند به تورم مازاد در این بخش منجر شود.

استقبال سرد متقاضیان مازندرانی از طرح مسکن ملی

از سوی دیگر معاون زمین و مسکن اداره کل راه‌وشهرسازی مازندران گفت که تاکنون کمتر از یک سوم متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی در استان ودیعه اولیه خود را وایز کرده‌اند.

سید عباس راهگشای افزود : در مرحله اول ۲ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط دریافت مسکن ملی در مازندران شدند که با وجود نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی واریز ودیعه ۴۰۰ میلیون ریالی اولیه ، تاکنون تنها حدود ۶۷۰ نفر سهم آورده خود را واریز کرده‎اند.

وزارت راه و شهرسازی ۳۰ آبان سال‎جاری را آخرین مهلت قانونی واریز ودیعه اولیه مسکن ملی تعیین کرده است.

معاون راه و شهرسازی مازندران علت احتمالی استقبال سرد متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی برای واریز ودیعه اولیه و آورده را ذهنیت منفی جامعه از طولانی شدن اجرای مسکن مهر در برخی مناطق استان دانست و گفت که احتمالا برخی نیز چنین پیش‎بینی می‎کنند که سیاست دولت آینده در حوزه مسکن ملی تغییر کند و سرمایه آنها بدون این که خانه‎دار شوند ، قفل شود.

وی افزود : به هر حال در شرایط فعلی ما برای ساخت سهمیه ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن ملی در مازندران برای هیچ یک از مناطق مشکل زمین نداریم ، ولی در صورت افزایش سهمیه و متقاضیان در اکثر شهرهای استان بویژه غرب استان با محدودیت زمین مواجه خواهیم شد.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا