بازار سیاه داروهای کرونا مردم را سردرگم کرده است

به گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، داروهای متعددی در خیابان ناصرخسرو به نام داروی کرونا به قیمت ده‎ها میلیون تومان فروخته می‌شود که معلوم نیست از کجا می‌آیند و نیز مشخص نیست داروی گیاهی تولید شده در کرمانشاه چطور بدون تایید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است.

مینو محرز افزود: هیچ داروی جدیدی برای کرونا در دنیا تولید نشده است. در مورد دارو نگرانی که وجود دارد این است که برخی افرادی که با رسانه ها مصاحبه می‎کنند، اسم برخی داروها را بیان و اعلام می‎کنند که بیماران فلان دارو را مصرف کنند، این مساله باعث شده دوباره ناصرخسرو و بازار سیاه دارو شلوغ شده و دارویی که سه تای آن مثلا سه میلیون تومان بوده اکنون به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ناصرخسرو فروخته می‎شود.

وی گفت: هنوز هیج دارو و درمان اختصاصی برای کووید۱۹ وجود ندارد. حتی رمدسیویر هم به عنوان داروی اثربخش بر کووید۱۹ تایید نشده است. یکی از داروهایی که به قیمت گزاف و بی‎حساب و کتاب در ناصرخسرو فروخته می‎شود، رمدسیویر است، این دارو در ایران هم تولید می‎شود و در صورت نیاز بیماران در بیمارستان با امضای متخصص عفونی برای بیمار تامین می‎شود، پوکه‎های این داروی تزریقی را هم مثل پوکه داروهای مخدر می‎گیرند که به بازار سیاه نرود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: داروی رمدسیویری که اکنون در بازار سیاه است، اگر از تولیدات کارخانه‎های داخلی است باید معلوم شود که از کجا به بازار سیاه می‎آید و اگر هم از کشورهای دیگر است که واقعا فاجعه است و معلوم نیست از کجا می‎آورند. رمدسیویر ایرانی که اکنون در ایران در دو کارخانه تولید می‎شوند، کیفیت خوبی هم دارند طبق مقررات باید فقط در بیمارستان توزیع شوند، بنابراین باید معلوم شود، داروی رمدسیویری که اکنون در ناصرخسرو هست از کجا می‎آید.

وی گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید بر توزیع این دارو و داروهای دیگری که در بازار آزاد توزیع می‎شوند، بیشتر نظارت کند.

محرز افزود: نکته دیگر درباره داروی گیاهی که می‎گویند در کرمانشاه ساخته‎اند و گفته‎اند کووید۱۹ را درمان می‎کند. معلوم نیست این دارو چیست و از کجا تاییدیه گرفته، در حالی که هنوز در کمیته کشوری درمان ستاد ملی کرونا اصلا مطرح نشده، چطور ممکن است، سازمان غذا و دارو به دارویی که هنوز در کمیته علمی کرونا تایید نشده، مجوز بدهد، این کارها مردم را سردرگم می‎کند و مردم میلیون‎ها تومان برای دارویی پول می دهند که اصلا معلوم نیست، چیست و هنوز تایید نشده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکسری داروهای گیاهی یا با پایه گیاهی در دنیا تولید می‎شوند که خیلی هم خوب و اثربخش هستند اما با حساب و کتاب و تاییدیه‎های علمی تولید می‎شوند. تولید این داروها سال‎ها طول می‎کشد و مدت‎ها طول می‎کشد که تاییدیه بگیرند و باید مراحل کارآزمایی بالینی دقیق داشته باشند. این همه وزارت بهداشت برای درمان کرونا پروتکل نوشته اما مراکز درمانی کارهایی انجام می‎شود که واقعا مردم سردرگم می‎شوند.

محرز درباره تولید واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن کووید۱۹ در آمریکا یک پیشرفت مهم است تاثیر واکسن شرکت فایزر که با همکاری شرکت آلمانی بیو ان تک ساخته می‎شود از این نظر مهم است که مانند واکسن ایدز که در دنیا به دنبال ساخت آن هستند، یک نوع واکسن RNA است. عمکرد موفق این واکسن می‎تواند امیدهایی برای تولید واکسن ایدز هم به وجود آورد. در واقع اگر این واکسن کرونا موفق عمل کند برای همه ویروس‎های مشابه که واکسن ندارند می‎توان واکسن ساخت.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا