معافیت خودروهای کمتیراژ و خصوصی از عرضه در بورس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد که برای خارج شدن بازار خودرو از سوداگری موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو مطرح شد که البته این طرح برای خودروهای پرتیراژ است و خودروهای کمتیراژ مستثنی شدهاند.
روحالله ایزدخواه گفت: خودروسازهای صددرصد خصوصی نیز از این طرح معاف شدهاند. تا به نوعی تشویقی برای خودروسازان خصوصی که متعلق به دولت یا نهادها نیستند، باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: با عرضه خودرو در بورس، تقاضا نیز مدیریت میشود چراکه مشخص میشود که چه کسانی در اولویت خرید خودرو هستند.
ایزدخواه با اشاره به مخالفان این طرح تصریح کرد: دولت یا حداقل بخشی از دولت با عرضه خودرو در بورس مخالف است همچنین طرح مخالفانی بین نمایندگان مجلس نیز دارد.
وی افزود: ما در مورد عرضه خودرو در بورس کالا با مسئولان بورس مذاکره کردهایم. بورس میتواند این عرضه را مدیریت کند فقط نیاز به روزرسانی نرمافزار خود دارد. اما از نظر فنی امکانپذیر است و حتی در بعضی موارد راحتتر نیز است. چراکه خرید خودرو مانند فولاد یا غیره نیست که به صورت حجمی خریداری شود. فقط به علت بیشتر بودن مقدار تقاضا در حوزه خودرو نیاز به بروزرسانی نرمافزار دارد.
مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان بورس کالا با اینکه سقف و کف قیمت توسط دولت تعیین شود مخالف هستند و میگویند اگر قرار است با قوانین و قواعد بورس کالا خودرو عرضه شود موافق هستند اما اگر قرار باشد دولت دخالت کرده و سقف و کف قیمت تعیین کند با این موضوع مخالفت دارند.
وی در مورد واردات مشروط خودرو گفت: واردات خودرو نباید برای کشور تعهدات ارزی ایجاد کند. به همین دلیل واردات مشروط به این است که ارز مورد نیاز از طریق صادرات قطعات و خودرو و همینطور فروش نفت خام تامین شود. البته پولهای بلوکهشده دولت در دیگر کشورها مشمول این طرح نمیشوند. خودروهای کلاس A و B در اولویت واردات هستند تا لوکس و گرانقیمت نباشند. اگر وارداتی هم صورت میگیرد به نفع مردم باشد تا واردات بتواند روی بازار خودروهای پرتیراژ تاثیر بگذارد.
وی اضافه کرد: در شرایط تحریمی که ما به راحتی امکان فروش نفت را نداریم، واردات خودرو از محل صادرات نفت خام میتواند به موضوع فروش نفت نیز کمک کند.
ایزدخواه در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا گفت: شورای رقابت تعیین میکند که چه خودروهایی مشمول این طرح شوند چراکه شورای رقابت هم بالادستی و هم بیطرف است. قیمتگذاری قیمت پایه نیز به عهده سازمان حمایت گذاشته میشود، آنها دستورالعمل تعیین قیمت و اشراف به این حوزه دارند. بعد از تعیین قیمت پایه این رقابت در بورس کالا است که مشخص میکند در نهایت خودرو به چه قیمتی فروخته شود.
وی افزود: با اجرای این طرح خودرو گرانتر نمیشود اما لزوما در کوتاهمدت ارزانتر نیز نخواهد شد، سوداگری در بازار خودرو به سرعت کاهش پیدا کرده و حذف میشود. در میانمدت به یک بازار متعادل خواهیم رسید. چرا که تقاضای کاذب حذفشده و مصرفکننده واقعی در بازار باقی میماند. از طرف دیگر خودروسازان نیز میتواند تیراژ خودرو خود را بالا ببرد.
ایزدخواه خاطرنشان کرد: شنیده میشود که بعضی میگویند اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود به طور حتم گران میشود اما اینطور نیست. همانطورکه در بورس قیمتها افزایش مییابد کاهش نیز مییابد و اینطور نیست که همیشه روند آن صعودی باشد. از طرف دیگر هم نمیشود پیشبینی کرد که حتما خودرو ارزانتر خواهد شد به هرحال کشور در شرایط تورمی است و نمیتوانیم بگوییم خودرو سریعاً ارزان خواهد شد. اما مسلم است که قیمت خودرو بالاتر از آنچه الان در بازار اصلی نمیرود بلکه روند کاهشی پیدا خواهد کرد و انشاالله در میانمدت به تعادل خواهیم رسید.
منبع: ایلنا