تخم مرغ به شانه ای ۴۸ هزار تومان پرکشید

پایگاه خبری افق و اقتصاد- با وجود وعده مسئولان مبنی بر کنترل بازار تخم مرغ با عرضه از طریق سامانه بارانداز، اما همچنان آشفتگی‌ها دامن‌گیر قیمت این کالاست.

یک هفته از تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار و افزایش قیمت ۳ باره تخم مرغ گذشت و هیچ تغییری در بازار این محصول ایجاد نشده است. بررسی‌های ما از بازار نشان می‌دهد هر شانه تخم‌مرغ کماکان با قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار و هر یک عدد تخم مرغ از هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

هفته گذشته عباس قبادی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور در جلسه مورخ ۸ دی ۹۹ ستاد تنظیم بازار، قیمت عرضه هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و براین اساس قیمت این محصول از هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به هر کیلو ۱۴ هزار تومان در درب مرغداری افزایش یافت.

او ادامه داد: با این وجود هر شانه تخم مرغ باید حدود ۳۲ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

اما بررسی‌های ما از بازار نشان می‌دهد که این محصول با اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد. یکی از اصلی‌ترین خوراک مصرفی مردم حدود ۴۰ درصد گران‌تر از آنچه که باید به دست مردم می‌رسد و حالا تخم مرغ به عنوان یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی مردم، هر عدد هزار و ۶۰۰ تومان هزینه به همراه دارد.

این جهش قیمتی در حالی اتفاق افتاده است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های مورد نیاز خبر می‌دهند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه ها ۴۰، ۴۱  و در برخی جاها تا ۴۵ هزار تومان هم عرضه می‌شود درحالی‌که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ را ۳۴ هزار تومان اعلام می کنند و فروش با نرخ های بالاتر را گرانفروشی می‌دانند.

عرضه هر شانه تخم مرغ بالای ۳۴ هزار تومان گرانفروشی است

هدایت اله اصغری مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن، با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد مایحتاج مواد غذایی از طریق سازمان میادین میوه و تر‌بار در اختیار مردم قرار می گیرد، اظهار کرد: با راه اندازی سامانه بازارگاه، ۳۵ درصد تخم مرغ مورد نیاز با نرخ مصوب از طریق میادین تخم مرغ در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

او افزود: اتحادیه کل نیاز میادین میوه و تر‌بار را با نرخ مصوب تامین و در اختیار میادین میوه و تربار و صنوف معرفی شده قرار می‌دهد تا در بین زیرمجموعه‌های خود توزیع کنند.

اصغری ادامه داد: بنابر آمار ۶۰ تا ۷۰ درصد تخم مرغ با نرخ مصوب در اختیار خانوارها قرار می گیرد و ۳۰ درصد مابقی شهروندان ممکن است به علت بعد مسافت با سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله داشته باشند.

این مقام مسئول در واکنش به عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها بیان کرد: قیمت هر کیلو تخم مرغ برای مصرف کننده ۱۷ هزار تومان است که با این وجود یک شانه تخم مرغ معمولی درشت و باکیفیت عالی ۳۴ هزار تومان است که با این وجود فروش بالاتر از این رقم گرانفروشی است چرا که شانه تخم مرغ یک کیلو و ۷۰۰ تا یک کیلو و ۹۰۰ گرم است.

واحدهای مرغداری با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، از عرضه فراوان تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: ١٠٠ درصد تخم مرغ تولیدی استان تهران تحویل شرکت پشتیبانی امور دام و در میادین میوه و تربار توزیع می‌شود.

وی مصرف روزانه تهران را بیش از ۴۰۰ تن اعلام کرد و افزود: اکنون تولید روزانه استان تهران بین ٢٠٠ تا ۲۵۰ تن تخم مرغ است و مرغداری‌های استان به دلیل نبود صرفه اقتصادی، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سودآوری با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

نبی پور درباره علت عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ ۳۵ هزار تومان در میادین میوه و تر‌بار بیان کرد: عرضه تخم‌مرغ در میادین بر مبنای شانه نیست و بر مبنای وزن تحویل مرغداران می‌شود، به همین خاطر این احتمال وجود دارد که شانه بالاتر از ۲ کیلو باشد.

سخنگوی اتحادیه مرغداران‌ میهن نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در میادین هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود که افزایش ۳ هزار تومانی قیمت در این فاصله غیر منطقی است.

او ادامه داد: گرچه قیمت مصوب قیمت هر کیلو تخم مرغ از ۱۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافته است، اما با توجه به افزایش هزینه های تولید با نرخ مد نظر ما یک هزار و ۷۰۰ تومان فاصله دارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران بیان کرد: قیمت تمام شده تولید تنها مربوط به نهاده دامی نیست، بلکه ۲۳ تا ۲۴ آیتم در تولید تخم مرغ داریم که تمامی در نرخ تولید اثر‌گذار است. به عنوان مثال کرایه حمل ۳۵ درصد افزایش یافته است، ضمن آنکه رانندگان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پشت بارنامه دریافت کنند که تمامی این عوامل بر تولید اثر می‌گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا