نرخ تورم ماهانه مسکن تهران در آذر منفی ۸.۵ درصد شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم مسکن شهر تهران در آذر منفی ۸.۵ درصد بود که در مقایسه با ماه قبل ۹.۳ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار نرخ تورم مسکن در آذر ۱۳۹۹ را منتشر کرد. این آمار براساس اطلاعات خام موجود در سامانه املاک و مستغلات وزارت مسکن و شهرسازی بوده است.

عدد شاخص در آذر ١٣٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد ۵۸۹.۸ رسید که در مقایسه با ماه قبل ٨.٥ درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری در مقایسه با عدد شاخص ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آبان ۹۹ برابر ۱.۳ درصد بوده است که در آذر این نرخ روند نزولی داشته (۹.۸ درصد کاهش یافته) و به رقم ۸.۵ درصد رسیده است.

کاهش تورم نقطه‌ای مسکن در آذر

نرخ تورم نقطه‌ای نشان دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر امسال به عدد ۸۳ درصد رسیده است؛ یعنی بایدخریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ١٣٩٨، ۸۳ درصد بیشتر پرداخت کنند.

 تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل (آبان که برابر ۱۱۴.۷ بود) ٣١.٧ واحد درصد کاهش یافته است.

افزایش تورم سالیانه مسکن در آذر۹۹

منظور از نرخ تورم سالیانه؛ درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، در مقایسه با شاخص دوره مشابه سال قبل است.

مرکز آمار نرخ تورم سالیانه آذر ۹۹ املاک مسکونی در تهران برابر ۹۸.۲ درصد اعلام شده که در مقایسه با ماه قبل (آبان) که برابر با ۶۵.۲ درصد بوده  ۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی نمودار قیمت مسکن در شهر تهران حاکی از این است که با شیوع بیماری کرونا قیمت مسکن در فروردین نسبت به اسفند سیر نزولی داشته است اما این کاهش قیمت‌ها محدود بود و از اردیبهشت دوباره روند رو به رشد خود را شروع کرده و در ماه‌های بعد این صعود قیمت‌ها ادامه یافته است. به گونه‌ای که نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

اگرچه رشد قیمت مسکن تهران صعودی بوده اما از مرداد رشد قیمت‌ها در مقایسه با ماه‌های قبل با شیب کمتری انجام شده و در آبان تقریبا به رشد منفی ۸.۵ درصد رسیده است یعنی نه تنها در مقایسه با ماه قبل افزایش قیمت نداشتیم بلکه در آذر قیمت‌ مسکن در تهران در مقایسه با آبان ۸.۵ درصد کمتر بوده است.

دکمه بازگشت به بالا