نخستین محموله وارداتی واکسن کرونای روسی وارد مرحله نمونه‌برداری شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت جزئیاتی را درباره ورود ۵۰۰ هزار دوز «اسپوتنیک وی» اولین محموله واکسن کرونا به کشور اعلام کرد.

کیانوش جهانپور گفت: اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت مؤسسه گامالیا روسیه روزپنجشنبه به مقصد ایران بارگیری و ساعاتی بعد وارد ایران شد.

وی افزود: این محموله جهت نمونه‌برداری و انجام بررسی‌های نهایی پس از رسیدن به ایران مستقیماً و تحت مراقبت ویژه به محل نگهداری منتقل شد.

جهانپور گفت: در خصوص نحوه توزیع این محموله و محموله‌های بعدی و شروع واکسیناسیون پس از اعلام معاونت بهداشتی و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا متعاقباً اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

بر اساس گفته مسئولان سازمان غذا و داروی ایران این محموله روزپنجشنبه حدود ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه وارد کشور شد. همچنین واکسن اسپوتنیک روسیه تا حدود ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند که عوارض آن ناچیز بوده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

واکسن روسی ترخیص شد

همچنین طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، تشریفات گمرکی ورود محموله واکسن کرونای روسی در حداقل زمان ممکن و در ۱۰ دقیقه انجام و ترخیص شد.

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات ورود و ترخیص محموله واکسن روسی کرونا توضیح داد و گفت که این محموله توسط شرکت هواپیمایی ماهان ساعت ۱۶ به فرودگاه امام خمینی (ره) رسید که حاوی چهار پالت واکسن «اسپوتنیک» به وزن حدود ۶۴۰ کیلوگرم ساخت کشور روسیه است.

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اهمیت شرایط خاص محموله واکسن، به محض ورود به فرودگاه، نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالا در حداقل زمان ممکن و در پای پرواز اقدام و محموله بلافاصله بارگیری و تحویل شد.

ارونقی یادآور شد: مجموع تشریفات گمرکی صورت گرفته و ترخیص  حدود ۱۰ دقیقه زمان برد و محموله ترخیص و تحویل نماینده هیات امنای صرفه‌جویی ارزی و نمایندگان وزارت بهداشت شد.

بعیدی‌نژاد: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن شرکت آسترازنکا بزودی به ایران می‌آید

از سوی دیگر سفیر ایران در لندن گفت: هنوز ارتباط مستقیمی بین شروع واکسیناسیون در برابر کرونا با کاهش تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری تثبیت نشده است.

حمید بعیدی نژاد در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت: در انگلیس آمار کسانی که واکسن زده‌اند از ده میلیون گذشته است اما تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان هنوز بسیار بالاست. وضعیت در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی هم شبیه به همین است.

وی ادامه داد:  واکسیناسیون تنها راه مقابله موثر با کروناست و کشورهای جهان به تدریج این مرحله را باید پشت سر بگذارند. اما این به معنای این نیست که تصور شود واکسیناسیون به سرعت تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان را کاهش خواهد داد. هنوز موثرترین شیوه در سراسر جهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. حفظ این پروتکل‌ها همزمان با واکسیناسیون موثرترین راه مقابله است.

وی تاکید کرد که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند فقط با واکسیناسیون مردمش، خود را در این جهان پر از ارتباطات مردمی از تبعات شیوع بیماری حفظ کند. بر این اساس باید حرکتی همه‌گیر و جهانی وجود داشته باشد. این موضوع امروز مورد تاکید جدی کشورها در سازمان بهداشت جهانی است که مقابله با شیوع کرونا فقیر و غنی نمی‌شناسد، همه باید مشارکت کنند و هدف طراحی برنامه کواکس نیز امکان در اختیار گذاشتن واکسن به تمامی کشورها از طریق توزیع گسترده واکسن هست، نیز همین است.

سفیر کشورمان در لندن گفت: خوشبختانه تهیه واکسن از سوی ایران هم در مسیر خوبی پیش می‌رود، چهار میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک(که واکسن بسیار خوب و موثری است)خریداری شده که اولین محموله روز پنجشنبه هفته جاری وارد شد، چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده است که قرار است بزودی به ایران ارسال شود و همین طور سه واکسن داخلی در مسیر فاز پیشرفته تست انسانی هستند که می‌توانند به مرحله تولید برسند.

دکمه بازگشت به بالا