تست انسانی دومین واکسن ایرانی روی ۱۳۰ نفر

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کارآزمایی بالینی واکسن کرونا موسسه سرم و واکسن‎سازی رازی اعلام کرد در مرحله یک بیش از ۱۳۰ نفر تحت مطالعه قرار می‌گیرند و مراحل بعدی هم تا فاز سوم طی خواهد شد. بعد از طی این مراحل و در صورت تایید و صدور مجوز سازمان غدا و دارو، این‌ واکسن مجوز تولید انبوه و مصرف را خواهد گرفت.

کیانوش جهانپور در حاشیه آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی(کووپارس) که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: ‌واکسن رازی کووپارس، نامزد واکسن، علیه بیماری کووید ۱۹ است و با طی مراحل کارآزمایی بالینی می‎تواند به عنوان یک واکسن ثبت شده در کشور، مجوز مصرف و تولید انبوه را پیدا کند.

وی افزود: تاکنون این واکسن در مرحله آزمایشگاهی ساخته شده و در مراحل مختلف، مرحله پیش‎بالینی و حیوانی خود را با موفقیت طی کرده است و با مجوز سازمان غذا و دارو و اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش پزشکی، امروز (یکشنبه) رسما وارد فاز کارآزمایی بالینی در فاز یک می‎شود.

جهانپور ادامه داد: در مرحله یک بیش از ۱۳۰ نفر تحت مطالعه قرار می‌گیرند و مراحل بعدی هم تا فاز سوم طی خواهد شد. بعد از طی این مراحل و  در صورت تایید و صدور مجوز سازمان غذا و دارو، این‌ واکسن مجوز تولید انبوه و مصرف را خواهد گرفت.

وی درباره تفاوت این واکسن با سایر پلتفرم‎های واکسن کرونا، گفت: واکسن کووبرکت ویروس غیر فعال شده است و واکسن کوو پارس بخشی از پروتئین اسپایک یا آنتی‎ژن ویروس را به صورت  نوترکیب بازسازی می‎کند  و در دو فرم استنشاقی و تزریقی و ترکیبی از این دو در مطالعه بالینی مورد بررسی قرار می‎گیرد. نتیجه کارآزمایی بالینی، پروتکل نحوه استفاده از واکسن را مشخص خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در وضع همه‎گیری جهانی بیماری کووید_۱۹ قرار داریم، قاعدتا مسیرهای کارآزمایی بالینی واکسن‎ها در تمام دنیا خلاصه شده است. به عنوان مثال فعلا فاز چهارم به طور کامل نادیده گرفته شده است و همزمان با  استفاده عمومی انجام می‎شود. فاز یک و دو و سه هم به نوعی خلاصه دنبال می‎شود. با این حال یک واکسن در کشور ما با وسواس و جدیتی که سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق دارند، پنج تا شش ماه از ابتدای مرحله کارآزمایی بالینی تا انتهای آن طول می‎کشد.

وی درباره میزان ورود واکسن اسپوتنیک روسی به کشور نیز، گفت: واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دوز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه‎برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد  فنی، به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت. با این حال با همین تعداد از روز سه شنبه ۲۱ بهمن اولین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت‎بندی مشخص شده، آغاز می‎کنیم.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا