اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صمت درباره ادامه فروش مرغ قطعه‌بندی شده

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از هر گونه قطعه بندی در سطح اصناف (به ویژه در استان تهران) جلوگیری به عمل آید. همچنین واحدهای بسته بندی بزرگ (به ویژه در استان تهران) پایش و حجم تولید آنها به طور پیوسته رصد تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند.

در متن نامه کاظم خاوازی خطاب به علیرضا رزم حسینی آمده است:

پیرو نامه شماره ۰۲۰/۶۷/م  در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول رئیس جمهوری و تصمیمات اتخاذ شده در اولین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور و بازدیدهای به عمل آمده در روز پنجشنبه در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ ضرورت دارد تا موارد زیر به سازمان‌های صمت استان و سایر واحدهای ذی ربط تحت امر آن وزارتخانه ابلاغ گردد:

۱- حضور نمایندگان محترم وزارت صمت در کلیه کشتارگاه‌های کشور از ساعت شروع تا پایان فعالیت کشتارگاه‌ها الزامی بوده و متناسب با میزان مرغ آماده طبخ خروجی، نمایندگان محترم وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت متناسب با تصمیمات اتخاذ شده در قرارگاه استانی متناظر قرارگاه اصلی نسبت به ارسال مرغ به مقاصد مورد نظر اقدام نمایند. در استان های بزرگ، حمل مرغ به نقاط دور دست و در استان های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و قم حمل مرغ به استان تهران در اولویت است.

نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مستقر در کشتارگاه‌ها، موظف به رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها از نظر میزان همکاری در راستای سیاست‌های ابلاغی قرارگاه بوده و می بایستی واحدهای متخلف را به قرارگاه معرفی کنند.

۲- تا اطلاع ثانوی از هر گونه قطعه بندی در سطح اصناف (به ویژه در استان تهران) جلوگیری به عمل آید. همچنین واحدهای بسته بندی بزرگ (به ویژه در استان تهران) پایش و حجم تولید آنها به طور پیوسته رصد تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند. ضرورت دارد  تا مراتب به اصناف اطلاع رسانی و از شنبه با واحدهای متخلف برخوردهای لازم قانونی صورت گیرد. مزید استحضار سازمان دامپزشکی کشور نیز آمادگی دارد تا در کنار همکاران آن وزارتخانه با استفاده از اختیارات قانونی خود با متخلفان معرفی شده در قالب هشدارهای بهداشتی برخورد کنند.

بنا به بررسی های به عمل آمده در صبح روز جاری از سطح شهر، مرغ تحویلی اصناف به صورت گسترده به شکل قطعه بندی شده در اختیار مردم قرار می گیرد و از فروش مرغ کامل خودداری می شود.

۳- همکاران محترم سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به رعایت دقیق قیمت‌های مصوب اقدامات لازم را مبذول نمایند.

انجماد مرغ و فروش مرغ سبز ممنوع شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: انجماد و ذخیره‌سازی مرغ و فروش مرغ با عنوان مرغ سبز و بدون آنتی‌بیوتیک تا اطلاع ثانونی ممنوع است.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به استانداران کشور اعلام کرد که انجماد و ذخیره‌سازی مرغ و فروش مرغ با عنوان مرغ سبز و بدون آنتی‌بیوتیک تا اطلاع ثانونی ممنوع است. مشروح این نامه در ذیل این مطلب آمده است.

استانداران محترم

سلام علیکم

با احترام در راستای تصمیمات دومین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۳ ضمن تأکید مجدد به برگزاری جلسات کمیته‌ای متناظر استانی، انتظار است پیگیری مصوبات و اجرای موارد مشروحه ذیل در دستور کار قرار گیرد:

۱ ـ قطعه‌بندی در کلیه واحدهای بسته‌بندی مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع است. ادارات کل دامپزشکی در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهند داد. در صورت مشاهده هر گونه تخلف برابر مقررات از طریق مراجع قضایی با متخلفین برخورد شود.

۲ ـ عرضه مرغ قطعه‌بندی در سطح اصناف و کلیه مراکز فروش تا اطلاع ثانونی ممنوع می‌باشد.

۳ ـ استانداران محترم نسبت به رفع موانع و تسهیل تبادل مرغ مازاد بر نیاز استان که توسط قرارگاه ساماندهی مرغ کشور برای تنظیم بازار سایر استانها برنامه‌ریزی شده است اقدام نمایند.

۴ ـ انجماد و نگهداری مرغ تحت هر عنوانی در سردخانه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

۵ ـ عرضه مرغ به هر شکل و با هر شرایطی در سراسر استانها تنها بر اساس قیمت مصوب امکان‌پذیر بوده و فروش مرغ تحت عناوین دیگر نظیر مرغ سبز، بدون آنتی‌بیوتیک و یا هر عنوان دیگر با قیمت‌های غیرمصوب تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد.

۶ ـ سازمان‌های صمت و تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی استان با تشکیل اکیپ‌های بازرسی، ضمن نظارت و پایش مستمر بازار مرغ با متخلفین، محتکرین و گران‌فروشی تحت هر عنوان برخورد قانونی به‌عمل آورند، ضمناً اقلام و موارد کشف‌شده از طریق ادارات صمت استان با قیمت مصوب (مرغ کامل) در سطح بازار عرضه گردد.

۷ ـ با توجه به اینکه عمده تخلفات انجام‌شده در کشتارگاه‌ها به‌دلیل محدوده فعالیت آنها از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح صورت می‌پذیرد، لذا استانداران محترم نسبت به تعیین نمایندگان پاسخگو، تام‌الاختیار و در ارتباط با مراجع قضایی برای برخورد قانونی در هر شهرستان به‌عنوان کشیک شبانه اقدام نمایند.

بازار مرغ تا دو روز آینده به آرامش می‌رسد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با بهبود روند توزیع مرغ در تمام استان‌ها، در یک تا دو روز آینده آرامش بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

مرتضی رضایی اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا در بازار و عملکرد ضعیف در توزیع، بازار با تنش روبرو شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قرارگاه ساماندهی مرغ کشور با تمامی دستگاه‌های مرتبط با تولید، نظارت و توزیع با دستور رئیس جمهور تشکیل شده است و شبانه روزی در تمام کشتارگاه‌ها نیروهایی مستقر هستند.

وی درباره برنامه‌ریزی برای تأمین مرغ در بازار افزود: تعداد ۱۳۵ میلیون جوجه‌ریزی و تولید جوجه انجام شده است و مشکلی در تأمین گوشت مرغ ایجاد نشد، ولی تقاضا و تنش در بازار موجب کمبود گوشت مرغ شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:کنون ۱۲۸ میلیون جوجه‌ریزی شده که گوشت مرغ آن از اواسط اردیبهشت وارد بازار خواهد شد که نسبت به سال قبل بسیار بالاتر است.

وی درباره توزیع نهاده‌ها با ارز ترجیحی گفت: تمام نهاده‌های وارداتی ذرت و سویای مورد نیاز پرورش طیور برای مرغ اجداد، گله‌های مادر و جوجه‌های گوشتی، کامل تأمین می‌شود و نظام‌مند (سیستمی) در سامانه بازارگاه بین مرغدارانی که جوجه‌ریزی کرده‌اند در کمترین زمان توزیع می‌شود.

معاون استاندار تهران: هیچ صفی برای خرید مرغ وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با اشاره به بازدید خود از میادین سطح شهر عنوان کرد خوشبختانه با عرضه گسترده مرغ، بازار به شرایط عادی بازگشته و دیگر هیچ صفی برای خرید مرغ وجود ندارد.

حشمت اله عسگری در تشریح آخرین اقدامات تنظیم بازار مرغ گفت: روز گذشته یک هزارو ۱۰۰ تُن مرغ وارد استان تهران شد و امروز نیز بالغ بر یک هزارو ۴۰۰ تُن مرغ وارد استان شده است که از این میزان ۳۰۰ تُن به شهرستانها داده شده و ۳۰۰ تُن نیز به میادین سطح شهر داده شده است و مابقی نیز حدود ۹۰۰ تُن در اختیار واحدهای صنفی سطح شهر تهران قرار گرفته است.

وی افزود: در روزهای گذشته محدودیت داشتیم و برای هر واحد صنفی ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تُن مرغ در نظر گرفته می شد که امروز به دلیل وفور مرغ کل محدودیت ها برداشته شد و هر واحد صنفی به هر میزان که مرغ بخواهد می تواند در میدان بهمن تحویل بگیرد.

وی تاکید کرد: پیش بینی شده در صورت مازاد، مرغ توسط دولت خریداری شود و منجمد شود. بر اساس گزارش ها و بازدید انجام شده امروز از سطح میادین شهر هیچ صفی در میادین نداریم و به این ترتیب بازار مرغ به حالت عادی بازگشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا