اتحاديه چلوکباب تهران: صنف چلوکباب و چلوخورش بايد در زمره توليدکنندگان قرار گيرند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئيس اتحاديه چلوکباب و چلوخورش تهران با اشاره به اينکه تعطيلي ها منجر به نابودي صنف چلوکباب و خروج بسياري از اعضاي صنف شده است بیان کرد سال ۹۹ سال بسيار بدي براي صنف چلوکباب و چلوخورش بود به طوري که مي توانم بگويم ۹۰ درصد سال را در تعطيلي به سر مي برديم. امسال نيز با تعطيلي‌هاي اخير شروع خوبي نداشتيم.

علي اکبر نريماني، رئيس اتحاديه چلوکباب و چلوخورش تهران گفت: از دي سال گذشته تاکنون تعطيلي‌ها به صورت مکرر ادامه پيدا کرده است و تنها رسته فعال اين صنف، بيرون بر، است در حالي که صنف چلوکباب و چلوخورش به جهت ارائه غذاهاي کاملا سنتي قداست ملي را حفظ مي‌کند، اما اکنون تنها براي اين‌که اعضا بتوانند واحد صنفي خود را حفظ کنند مجبور هستند که غذا را به صورت بيرون بر عرضه نمايند.

نريماني با اشاره به حلول ماه رمضان گفت: با ورود به ماه رمضان تنها مي‌توانيم شب ها با فعاليت رسته بيرون بر امرار معاش کنيم. کم کم و رفته رفته خيلي از واحدهاي صنفي فعال در اين اتحاديه پروانه کسب خود را باطل و واحدهاي صنفي خود را تغيير کاربري مي‌دهند. تعطيلي‌ها امان اعضاي اين اتحاديه را ربوده است.

او در رابطه با تهيه مواد اوليه تاکيد کرد: در سال گذشته مرغ، گوشت و روغن با مبالغ بسيار بالا براي اعضا تامين شد به طوري که ۱۰۰ درصد اقلام گران شد و از سويي با دشواري کامل صورت مي گرفت تا اينکه وزارت صمت براي کنترل و تأمين روغن موجود در بازار براي اين‌که به دست مصرف کننده واقعي برسد وارد ميدان شد. اينجا از وزارت صمت تشکر فراوان مي‌کنيم؛ ضمن اينکه بارها و بارها تاکيد داشته‌ام مي‌توان تمامي اقلام مورد نياز توليد کنندگان را از طريق تعاوني‌هايي که با اين اتحاديه ها کار مي کنند تامين کرد.

وي افزود: سابق بر اين گوشت مورد نياز از طريق شرکت تعاوني تامين مي‌شد اگر مجدد گوشت مورد نياز در اختيار شرکتهاي تعاوني قرار گيرد مي توانيم انتظار داشته باشيم مواد اوليه با قيمت مناسب و در اسرع وقت به دست توليدکننده و مصرفکننده حقيقي برسد با اين کار مي‌توانيم قيمت ها را کنترل کنيم.

نريماني با بیان این که از اين که صنف متبوعش جزو بند(ج) است و ارزش افزوده نبايد به اين صنف تعلق گيرد بيان کرد: اکثر واحدهاي صنفي که تغيير کاربري دادند و از صنف چلوکباب و چلوخورش خارج شدند به دليل وجود ارزش افزوده است اين در حالي است که واحدهاي صنفي اين اتحاديه جزو بند (ج) مي باشند و نبايد در محاسبات مالياتي سازمان امور مالياتي اين اعضا را شامل ارزش افزوده کنند از سوي ديگر صنف چلوکباب و چلوخورش کاملا توليدي است.

او تصريح کرد: ۹۰ درصد اعضاي اين صنف توليد دارند و تنها ۱۰ درصد آن هم ارائه خدمات در داخل چلوکبابي ها؛ بنابراين چرا بايد ماليات شان مانند صنوف توليدي محاسبه نشود. بارها در اين مورد نامه‌هاي فراواني به اتاق اصناف تهران و سازمان صمت تقديم کرده ایم؛ اما تا کنون توجه ويژه اي مبذول نگرديده از مسئولان محترم درخواست دارم تا صنف چلوکباب و چلوخورش را در زمره توليدکنندگان محسوب کنند.

دکمه بازگشت به بالا