۱۷۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته فاقد مسکن‎اند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از دیدار معلمان با رئیس‌جمهوری به مناسبت هفته بزرگداشت معلم خبر داد.

نشست خبری به مناسبت «هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم» با حضور علی الهیار قائم مقام محترم وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد.

اللهیار بیان کرد: مقام معظم رهبری در ۱۱ شهریور سال گذشته سخنان مهمی در خصوص جایگاه نظام تعلیم و تربیت و معلمان فرمودند و حتی معلمان را افسران سپاه پیشرفت قلمداد کردند. ایشان سه سطح برای جایگاه معلمی بیان کردند که سطح اول خود شخص معلم، سطح دوم آموزش و پرورش و سطح سوم دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی مانند صدا و سیما هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌های سال جاری را برنامه‌ریزی کردیم و مهم‌ترین هدف ما شناساندن و انعکاس زحماتی است که معلمان ما در طول دوران کرونا نقش آفرینی کردند.اگر معتقد هستیم کادر درمان سربازان خط اول سلامت هستند،  این اعتقاد را هم داریم که معلمان سربازان خط اول آموزش کشورند و علی رغم تمام تبعات کرونا موضوع تعلیم و تربیت با کمک این معلمان تعطیل نشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت:امسال دومین سالی است که در کرونا مقام معلم را گرامی می‌داریم و امیدوارم سال بعد چنین شرایطی نباشد. ما مقدمات هفته معلم ۱۴۰۰ را از آذر ماه سال ۹۹ شروع کردیم. مهم‌ترین کار ما این بود که برای برنامه‌های استانی یک تفویض اختیار ایجاد شد. در سطح ملی نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده و اولین کار بحث نامگذاری از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت است به اینصورت که ۱۲ اردیبهشت روز شهید مطهری معلم ماندگار، روز ۱۳ اردیبهشت با عنوان معلم و قدر منزلت معلمی ، روز ۱۴ اردیبهشت عنون معلمان ما افسران سپاه پیشرفت کشور، ۱۵ اردیبهشت با عنوان معلم مرجعیت اجتماعی، ۱۶ اردیبهشت با عنوان معلم زیست بوم جدید چالش‌ها و فرصت‌ها، ۱۷ اردیبهشت با عنوان معلم خانواده و مشارکت اجتماعی، ۱۸ اردیبهشت معلم، پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار هستند.

اللهیار گفت: ما همچنین یک تقویم اجرایی در سطح ملی در نظر گرفتیم که از ۱۱ اردیبهشت با دیدار فرهنگیان با رئیس جمهوری آغاز می‌شود. ۱۱ اردیبهشت ۸ نفر از فرهنگیان در این جلسه حضور پیدا می‌کنند و معلمان استانی نیز به صورت مجازی ارتباط می‌گیرند. در ۱۲ اردیبهشت پخش پیام مقام معظم رهبری از رسانه ملی را داریم، همچنین پیام وزیر آموزش و پرورش، اجرای برنامه سپاس از معلم در مدرسه تلویزیون ایران و گلباران مزار شهید مطهری در این روز انجام خواهد شد. روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت یک دیدار مجازی بین وزیر و فرهنگیان در سراسر کشور ایجاد خواهد شد، گفتگوی تلفنی وزیر با خانواده شهید مطهری و رجایی را نیز خواهیم‌ داشت. ۱۵ اریبهشت وزیر در برنامه‌های مختلف رسانه‌ای شرکت می‌کنند، ۱۶ اردیبهشت در صورت تایید بین معلمان و رییس مجلس دیدار مجازی صورت خواهد گرفت، ۱۸ اریبهشت وزیر آموزش و پرورش در شبکه شاد با اعضای ستاد معلمین دیدار مجازی خواهند داشت.

وی افزود: علاوه بر این برای اولین بار برنامه شناسایی و معرفی جلوه‌های معلمی برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است‌. به عنوان مثال اقداماتی که یک معلم نشان می‌دهد که قابل ارزش است و توانسته عملکرد ویژه‌ای را داشته باشند در هفته معلم انجام خواهد شد. ما با پژوهشگران وصاحبنظران این حوزه صحبت کردیم و توانستیم ۲۰ شاخص با ۱۰ مولفه در ۳ حیطه در برای شناسایی در نظر بگیریم. همچنین یک سامانه در نظر گرفتیم تا خودارزیابی معلمان در آن صورت بگیرد و بر اساس مستنداتی که معلمان بارگذاری کردند، مستندات آن‌ها امتیاز بندی شود. این شناسایی و داوری توسط ۵ استان برتر کشور انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این کار بسیار ارزشمند است و این جلوه‌ها وجود دارد و باید با روش‌های علمی و دقیق آنها را شناسایی کنیم و از آنها به عنوان الگو یاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مشاغل نارضایتی شغلی یک اپیدمی است و کانون های صنفی نشان از همین ادعاست، در جامعه فرهنگی هم طبیعتا این نارضایتی وجود دارد. سازمان نظام معلمی با توجه به شرایط نمی‌تواند کارکرد مشخصی از خود بروز دهد، ما در درجه اول باید شرایط کاری را درست تنظیم کنیم و یک سازمان هم ناظر بر اجرای آن باشد. در برنامه هفتم توسعه در بخش آموزش و پرورش باید صرف نظر از ابلاغ وظایفی باشد که آموزش و پرورش اکنون در حال انجام آنها است، بلکه باید شرایط کیفیت کاری بالا را در این بخش فراهم‌ شود.

لایحه رتبه‌بندی در مجلس اعلام وصول شد

او در خصوص کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: ما یک کارگروهی متشکل از وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی داشتیم و سال گذشته یک مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تامین نیرو و نسبت کارکنان با دانش آموزان داشتیم. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش برای جذب مشاور و مربی بهداشت یک دستور کار مشخصی دارد که در صورت نهایی شدن بیان خواهد شد.

اللهیار گفت: یکی از مصادیق تکریم معلم بهبود وضعیت معیشتی آنهاست، اما ساز و کارها ما را محدود می‌کند. با توجه به سیاست‌هایی که دولت در خصوص رتبه‎بندی داشت و مجموع کارها یک تغییری در حقوق ایجاد کرد، اما با تورم، تاثیر آن ضعیف شد. در هر صورت ما توانستیم از حداکثر ظرفیت قانون استفاده کنیم.

وی گفت: ما از سال ۹۴ تا ۹۸ از ظرفیتی که وجود داشت استفاده کردیم و در مابقی موارد که نتوانستیم از مجلس کمک گرفتیم. لایحه رتبه بندی در مجلس اعلام وصول شده و امیدواریم با کمک نمایندگان بتوانیم یک لایحه کامل و جامع در نظر بگیریم.

او در خصوص مسکن فرهنگیان گفت: این مورد تا سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است. بیشتر این پروژه‌ها در شهرهای جدید است، همچنین یک قسمتی هم اراضی آموزش و پرورش بوده که از آن استفاده کرده است. تا کنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد در نظر گرفته شده و ۲۵ هزار مورد به مرحله اجرایی رسیده است.سرعت ساخت واحدهای مسکونی قابل قبول است و امسال تحویل داده خواهد شد.۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا