الهیار ترکمن تشریح کرد: چرایی‌ پرداخت نشدن حق‎التدریس اسفند و فروردین معلمان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، درباره چرایی پرداخت نشدن حق‎التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ معلمان توضیحاتی ارائه داد.

علی الهیار ترکمن گفت: ما با توجه به کارکرد معلمان باید پرداختی‌ها را انجام می‌دادیم. قطعا در برنامه آموزش و پرورش نیست که علی‌رغم کارکرد معلمان پرداخت آن‌ها را تعویق بیندازد و یا به‌عدم پرداخت بکشاند. این مورد در دستورکار ماست ولی همانطور که قبلا هم اعلام کرده بودم در حال جمع آوری اطلاعات از استان‌ها هستیم که به تفکیک ارائه کنند و مبنای کار قرار بگیرد. بعد از جمع‌بندی اطلاعات و تایید کارکرد معلمان هرچه از حق‎التدریس سال‌های گذشته باقی مانده باشد پرداخت می‌شود. هنوز حدود ۹ استان اطلاعات را به ما اعلام نکرده‌اند که منتظر آن هستیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برخی معتقدند رتبه‌بندی فعلی تفاوت چندانی با دوره قبل ندارد، آیا تایید می‌کنید؟ اظهار کرد: خیر تایید نمی‌کنم. رتبه‌بندی که در مجلس در دست بررسی است وجه تمایز مشخصی دارد. ما اعلام کردیم تمام اتفاقاتی که تحت عنوان رتبه‌بندی در سال‌های قبل افتاده به قوت خود باقی است و ضرایب ناشی از رتبه‌بندی که قرار است تصویب شود بر روی آن‌ها اعمال می‌شود. تمام امتیازات قبلی به قوت خود باقی است و امتیازات جدیدی شکل می‌گیرد که تفاوتی را ایجاد می‌کند.

معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: آنچه به عنوان قانون از مجلس خارج می‌شود قانونی چندوجهی است که هم جنبه‌های معیشتی را مدنظر قرار داده و هم جنبه‌های کیفی و ارتقای روش‌های یاددهی یادگیری. برای ایجاد انگیزه در معلمان حین تدریس، امتیازات مالی و غیرمالی را پیش بینی کرده ایم. دنبال این بودیم که در هفته معلم نهایی شدن رتبه‌بندی را اعلام کنیم اما هم فرایند تصویبش در دولت به عنوان لایحه و هم اعلام وصولش در مجلس با کمی تاخیر مواجه شد. نمایندگان اقبال زیادی دارند که رتبه‌بندی را زودتر به سرانجام برسانند اما هرزمانی که این قانون تصویب و ابلاغ شود با توجه به پیش‎بینی منابع مالی، تاریخ اعمالش از اول فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود و مابه‎التفاوت ماه‎هایی که پرداخت نشده به مشمولان پرداخت می‌شود.

الهیار ترکمن درباره ساماندهی و جذب نیرو در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: برای جذب فارغ‎التحصیلان سایر دانشگاه‌ها که در قالب ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مطرح است دو اقدام برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار داریم. نخست اینکه بخشی از مجوزهای ما در سال گذشته به طور کامل استفاده نشد و حدود ۱۰ هزار نفر است که در اولین آزمون استخدامی که احتمالا خردادماه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود این ۱۰ هزار مجوز را اعلام و استفاده می‌کنیم.

وی افزود: مسیر دوم، مجوز استخدامی برای سال ۱۴۰۰ است و شامل دو بخش جذب از طریق کنکور برای پذیرش در دوره چهارساله دانشجومعلمی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، یعنی آزمون استخدامی می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما موارد را با سازمان اداری استخدامی مطرح و نیازهای خود را اعلام کرده‌ایم که در دست بررسی و طی فرایند صدور مجوز است گفت: بر اساس مجوزهای صادره که هم در دفترچه کنکور و هم دفترچه آزمون‌های استخدامی خواهد آمد علاقه مندان می‌توانند شرکت و وارد سیستم شوند.

الهیار افزود: پیشنهاد ما بر اساس نیازی که آموزش و پرورش دارد، صدور مجوز برای ۵۰ هزار نفر در هر دو شکل دانشجومعلمی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که ترکیب را باید با سازمان اداری استخدامی نهایی و مشخص کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا