وعده عراق برای پرداخت سریع مطالبات ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر نیرو در خصوص مطالبات ایران از عراق در بخش انرژی گفت: در مقایسه با بخش گاز،‌ مطالبات بخش برق بسیار عدد کمتری است و در حال پیگیری هستیم و وزیر برق عراق امروز وعده کردند که با سرعت بیشتری در هر دو بخش برق و گاز پرداخت‌های خود را انجام دهند.

رضا اردکانیان روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر برق عراق در خصوص مطالبات ایران از عراق در بخش انرژی گفت: با توجه به این که از حدود یک ماه پیش، رئیس جمهوری به من دستور داد برای تامین ارز مورد نیاز واردات واکسن از نقاط مختلف جهان با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر باشم، در نشست امروز هم مذاکرات خوبی در این خصوص داشتیم، البته تماس‌های من به طور مستقیم با بانک تجارت عراق است و تقریبا روزانه با رئیس این بانک در تماس هستم.

وی خاطرنشان کرد: ترتیب‌هایی باید در تهران، بخشی در بغداد و بخشی در مسکو داده می‌شد و خوشبختانه همه ترتیب‌های قراردادی مهیا شده و انتظار ما این است که نخستین پرداخت‌ها(از سوی عراق) ظرف روزهای آتی انجام شود و بتوانیم مسائل مالی قراردادهای خرید دو میلیون دوز و ۶۰ میلیون دوز واکسن را هم بموقع حل کنیم که هیچگونه وقفه و اختلالی برای ورود برنامه‌ریزی شده واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت پیش نیاید.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر مسکو، ‌ نقاط و مسیرهای دیگری هم هست که در حال دنبال شدن است اما مانند هر کار دیگری این اولین مورد کمی وقت گیرتر است تا مسیر باز شود و همه چیز مهیا باشد که ان‌شاءالله در آخرین گام‌های خودش قرار دارد.

اردکانیان گفت: در بخش واکسن هم دیروز رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران یک و نیم میلیون دلار برای واکسن در نظر گرفته و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام‌های لازم از طرف بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری های اقتصادی در جاهایی که منابع مالی داریم پیگیری تامین این منابع را خواهند کرد.

وی اظهار کرد: بنده به دلیل این مسئولیت در کمیسیون‌های مشترک با عراق و فدراسیون روسیه این کار را دنبال می‌کنم و جزو اولویت‌های کاری من به عنوان وزیر نیرو است. یک پیگیری مستمر روزانه است در عین حالی که تصمیم داریم از این محل، منابع ارزی لازم برای سبد کواکس را هم پرداخت ‌کنیم تا آن میزان واکسنی که وزارت بهداشت نیاز دارد و برنامه‌ریزی کرده‌اند زودتر وارد کشور شود.

اردکانیان با اشاره به سفر وزیر برق عراق به تهران و دیدار وی با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و بازدیدهایی که از بخش صنعت برق و گاز کشورمان خواهند داشت، از میزبانی تهران از وزیر برق عراق تا فردا خبر داد و گفت: کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و عراق بعد از سال‌ها، سال گذشته در تهران برگزار شد و از طرف ایران، وزارت نیرو و از طرف عراق، وزارت تجارت این کشور مسئول این کمیسیون هستند، اما همکاری‌های وزارت برق عراق با وزارت نیرو و وزارت نفت وسعت زیادی دارد.

وی افزود: این سفر عمدتا در راستای تنظیم ترتیب‌های مالی برای پرداخت بدهی‌های عراق به طور عمده به شرکت ملی گاز ایران و مقداری هم به شرکت توانیر است و البته به قرار اطلاع، چارچوب خوبی را با وزیر نفت کشورمان توافق کرده‌اند.

اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص کمبودهای احتمالی آب و گاز برای صادرات انرژی به عراق از سوی ایران اظهار داشت: ما امسال حدودا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل دچار کم بارشی هستیم، سال بسیار خشکی است و علاوه بر مشکل در بخش آب که با آن مواجه هستیم، این مسئله در تولید برق هم در ایران اثرگذار است و حدود ۳ هزار مگاوات تولید برق‌آبی‌های ما امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

به گفته وی در مقایسه با بخش گاز، ‌ مطالبات بخش برق بسیار عدد کمتری است و در حال پیگیری هستیم و وزیر برق عراق امروز وعده کردند که با سرعت بیشتری در هر دو بخش برق و گاز پرداخت‌های خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات برق ایران در تابستان امسال به عراق اظهار کرد: به دلیل ارتباطی که با همه کشورهای همسایه داریم امکان تبادل انرژی وجود دارد، یعنی از یک کشور همسایه برق می‌خریم و به  کشور دیگر همسایه برق می‌فروشیم.

وی افزود: چون کشوری که به ما برق می‌فروشد وجه آن را نقدا مطالبه می‌کند، کشوری هم که برق می‌خرد وجه آن را باید بموقع پرداخت کند. این از موضوعاتی است که برادران عراقی ما هم در جریان آن هستند و می‌دانند که همواره تلاش کردیم شرایط آنها را هم در نظر بگیریم اما این موضوع نسبی و طرفینی است. اردکانیان گفت:

وی گفت: طبیعی است که از مدتی قبل برنامه‌ریزی را در این زمینه شروع کردیم و امیدواریم به ترتیب با توجه به اولویت‌ بندی‌هایی که داریم بتوانیم آب و برق را تامین کنیم. شرایط کرونایی، ‌ حساسیت تامین بموقع و کافی آب و برق در داخل کشور را بیشتر می‌کند و ما متعهدیم آب و برق مورد نیاز مصرف داخلی را بتوانیم تامین کنیم. البته مردم هم در جریان هستند و ان‌شاءالله همکاری خواهند داشت که امسال مصرف معقولی داشته باشیم.

اردکانیان در پاسخ به سوال دیگری درباره ظرفیت تولید برق در کشور تصریح کرد: ظرفیت نصب شده ما به پشتوانه تلاش‌هایی که در ۴۰ سال گذشته صورت گرفته از حدود ۷ هزار مگاوات در ابتدای پیروزی انقلاب به ۸۵ هزار مگاوات رسیده است. قراردادی که با وزارت برق عراق برای صادرات داریم حداکثر حدود ۱۳۰۰ مگاوات است.

وی افزود: قرارداد ما با وزارت برق عراق بر اساس فرمولی است که قیمت انرژی، نهایتا به یورو می‌بایست به شرکت توانیر پرداخت شود. در سفر قبلی من به بغداد با توافقی که با وزارت برق عراق و بانک تجارت این کشور انجام شد حساب یورویی برای هر دو شرکت توانیر و ملی گاز در بانک تجارت عراق افتتاح شد و اگر قرارداد محترم بماند هر دو سمت آن محترم خواهد ماند. یعنی پرداخت‌ها یورویی صورت گیرد، صادرات برق و گاز هم طبق قرارداد انجام خواهد شد.

اردکانیان در خصوص نیاز برق عراق اظهار داشت:‌ ما هم متوجه مشکل تامین و مصرف برق در عراق هستیم. مصرف سرانه برق در عراق بسیار بالاست؛ بخشی به خاطر شرایط اقلیمی و بخش بزرگتر آن به خاطر تلفات وسیع برق در شبکه توزیع است. تلفات انرژی در شبکه توزیع ایران حدود ۹ درصد و این رقم در عراق حدود ۵۰ درصد است.

وی یادآوری کرد: از دو سال پیش پیشنهاد مکتوبی را در قالب یک قرارداد به وزارت برق عراق دادیم که شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند ظرف مدت حداکثر دو سال تلفات شبکه توزیع برق عراق را از حدود ۵۰ درصد به حدود ۲۰ درصد کاهش دهند و این یعنی افزایش ظرفیت انرژی در عراق به میزان ۳۰ درصد که بسیار بیش از انرژی وارداتی از ایران است، اما متاسفانه این قرارداد در حالی که از سمت شرکت‌های ایرانی امضا شده و رقم آن هم بالا نیست و حتی پرداخت آن هم می‌تواند در طول زمان صورت گیرد هنوز از سمت عراق امضا نشده است.

اردکانیان تاکید کرد: ما آمادگی داریم که از همه توان فنی و مهندسی برای کمک به خواهران و برادران عراقی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا