ابطال سود و جریمه وام حوادث غیرمترقبه کشاورزان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که با رأی هیات عمومی دیوان؛ سود و وام‌‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیر مترقبه، مشمول بخشودگی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق گفت: دیوان عدالت اداری براساس قانون اساسی تنها مرجع قضائی رسیدگی به تظلمات آحاد مردم در برابر قدرت حاکمه است.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در سال ۹۶ براساس بند (خ) ماده (۳۳) برنامه ششم توسعه قانونی مصوب شد کشاورزانی که بر اثر حوادث غیر مترقبه متضرر می‌شوند وام به آن‌ها تعلق بگیرد و سود وام و جریمه تأخیر گرفته نشود و مدت سه سال هم بازپرداختشان به عقب بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق گفت: هیئت وزیران در سال ۹۷ بخشنامه‌ای صادر و درباره این قانون، محدودیت ایجاد کرد به این ترتیب که این بخشنامه کسانی را که وام دریافت کرده‌اند به دو بخش تبدیل کرد: کسانی که منبع مالی وام دریافتی‌شان خود بانک باشد هیچ سود و جریمه‌ای به آنان تعلق نمی‌گیرد، اما کسانی که منبع مالیشان صندوق توسعه ملی باشد، جریمه تأخیر و سود باید بدهند.

او افزود: کشاورزان بر همین اساس متضرر شدند و تعدادی از آن‌ها به دیوان عدالت اداری دادخواست دادند تا اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این بخشنامه را ابطال کرد و بر این اساس همه کشاورزان اعم از اینکه منبع مالی وام‌شان صندوق توسعه ملی یا خود بانک باشد، مشمول قانون هستند و دولت مکلف است همه این کشاورزان را مشمول ابطال این بخشنامه قرار دهد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: بنابر این همه کشاورزانی که وام دریافت کرده‌اند بدون اینکه به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، می‌توانند به بانک مربوطه مراجعه کنند. ما ابلاغ کرده‌ایم و دولت مکلف است عمل کند.

مصدق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رأی دیوان از چه زمانی قابل اجراست، گفت: این رأی از همین الان لازم‌الاجراست و براساس ماده (۱۳) قانون دیوان عدالت اداری بخشنامه دولت از روز تصویب ملغی می‌شود و همه کسانی که از آن روز تا الان متضرر شده‌اند مشمول این بخشنامه هستند و گویی چنین بخشنامه‌ای اصلاً وجود نداشته است و اگر در این مدت از کسی جریمه دیرکرد هم دریافت شده است باید به آن‌ها برگردانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا