خطیب‌زاده: آمریکا باید ضمانت بدهد اتفاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، تصریح کرد که در مذاکرات وین، برخی از موضوعات( ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و…) باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در رابطه با مذاکرات وین با تاکید بر اینکه این دور بعید است دور آخر باشد، گفت: آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و بداند در موضع برابر میان ایران و گروه ۱+۴ وجود ندارد. آنها بدانند طرف خاطی و نقض‌کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین منتظر نتایج انتخابات هستند، اظهار کرد: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگوها نیز فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.

این دیپلمات ارشد درخصوص مذاکرات وین و توافق ایران و آژانس تصریح کرد: توافق ما فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آنها ندادیم. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم. اگر هم نرسیدیم، ادامه اوضاع و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. البته نباید قضاوت کرد. ان‌شاالله گفت‌وگوها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.

درباره رفع بخشی از تمامی تحریم‌ها توافق شده است

خبرنگاری پرسید که آیا تحریم‌های نفتی از مسائل باقی مانده در برجام است که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه پاسخ داد: درباره رفع بخشی از تمامی تحریم‌ها توافق شده است.

همچنین خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل مذاکرات وین کجاست و چه چیزی موجب توافق نشدن تا این لحظه شده است، تصریح کرد: مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نمی‌شود. در مذاکرات وین، برخی از موضوعات ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و… باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. البته در مورد چند موضوع اصلی گفت‌وگوها هم در جریان است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چگونگی اجرای تعهدات آمریکا و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در گفت‌وگوها در جریان است. هیچ بن‌بستی وجود ندارد. گفت‌وگوها در مسیر خود جلو می‌رود و طرف‌ها با جدیت در حال رایزنی هستند. با همین روند می‌توان به یک متن رسید. هیات‌ها به پایتحت‌ها برمی‌گردند و آنگاه می‌توان گفت دور بعد می‌تواند دور پایانی باشد یا خیر.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ادعاهای یوسی کوهن رئیس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی ابراز کرد: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است. آنها ریشه گرفتاری‌های ۷۰ سال غرب آسیا هستند. آنها به نقطه‌ای از موجودیت نامشروع‌شان رسیده‌اند که با گردن‌کشی اعلام می‌کنند ترور انجام داده و بمبگذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا