زالی: کرونا موجب افزایش کودکان کار در بازار تهران شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در دوران شیوع کرونا تعداد کودکان کار در بازار افزایش داشت که این یعنی محصلان به کودکان کار تبدیل شده ‎اند.

مراسم اختتامیه پویش مدافعان و سفیران سلامت با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش و محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش امروز در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار شد.

زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اینکه این پویش به عنوان یک رفتار اجتماعی و وجه ساحتی در دانش‎آموزان شکل بگیرد و با نگاه قدر شناسانه و تعمیق آن در سطوح دانش‎آموزی همراه باشد، قطعا حائز اهمیت خواهد بود. البته بهتر است برای این پویش یک دبیرخانه‌ در نظر  گرفته شود.

وی افزود: بحث کرونا موجب شد این استراتژی فی‌مابین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در زمینه تحقق هر دانش‌آموز یک سفیر سلامت در حوزه کرونا ضرورت بیشتری داشته باشد و فکر می‌کنم این جشنواره برشی برای این اصول متعالی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ما یک طرح پایلوت عملیاتی در منطقه بازار تهران برای غربالگری انجام دادیم چیزی که برای ما جلب توجه کرد این بود که تعداد کودکان کار در آنجا بسیار زیاد بود و آنها بدون ماسک در آنجا مستقر بودند. پیش از کرونا ما  چنین صحنه‌ای را در بازار نمی‌دیدیم و حالا که کرونا شده این تعداد کودکان کار در بازار افزایش داشته است. اکنون محصلان ما به کودکان کار تبدیل می‌شوند که این به تنهایی یک خطر است.

زالی گفت: سفره خانواده‌ها با وجود کرونا، تورم و مشکلات اقتصادی کوچک‌تر شده،  بنابراین بار آن هم بر دانش‎آموزان و کودکان اضافه شده است. از مسئولان آتی دولت می‌خواهیم که نسبت به آموزش و پرورش و غفلت‌هایی که در سال‌های متمادی در کشور انجام شده توجه کرد. ما به استانداردهای مطلوب در آموزش و پرورش خیلی فاصله داریم این به معنی نفی تلاش‌های مسئولان آموزش و پرورش نیست اما کرونا چهره جدید و پنهان را هم به ما نشان داده است.

وی افزود: این حرف درستی است که کرونا کمتر کودکان را درگیر می‌کند و کودکان هم کمتر به آی سیو می‌رسند. در تهران  ۷۷ درصد کودکان  که در بیمارستان‌های تهران بودند در زیر ۱۰ سال بودند و بیماری‌های زمینه‌ای داشتند. کودکان ابر پخش‎کننده‌های ویروس تلقی می‌شوند. در آلمان یک تحقیقاتی انجام شد که نشان داد آنتی بادی کودکان ۶ برابر بوده است یعنی آن‌ها کرونا رو گرفتند و حتی منتقل هم کردند.

 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطر نشان کرد: در تهران برای بازگشایی مدارس علاوه بر مد نظر داشتن همه جنبه‌ها باید یک نیم نگاهی هم به تردد درون شهری داشته باشیم. روز گذشته ۹۲۲ هزار نفر از مترو استفاده کردند که پیش از این، آمار استفاده از مترو دو میلیون و خرده‌ای در روز بوده است که آمار قابل توجه آن به فعالان آموزشی از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا