سخنگوی دولت : انتظار می رود همه در کنار کاندیدای پیروز بایستند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی دولت تاکید کرد که انتظار می رود جریانهای سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده نگرانه در کنار دولت بایستند.

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با حضور اهالی رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امروز میلاد امام هشتم، امام رضا (ع) است. امام رضا (ع) برای ما ایرانیان، نامی سرشار از مفهوم و پر از رمز و راز است. ما از کودکی آرزوهای خود را با نام این امام رئوف،‌ گره می‌زدیم و اسم ایشان را همواره موقعی که دچار سختی و دشواری‌ در زندگی شده‌ایم، بر زبان آورده‌ایم.

ربیعی افزود: ما ایرانیان همیشه با نام امام رضا (ع)، لطف، مهربانی و خیرخواهی را برای جامعه طلبیده‌ایم. امام هشتم برای ما ایرانیان، یک روح معنوی ملی و زندگی است و ارادت محض به امام مهربانی‌ها، بخشی از هویت ما شده است.

وی تاکید کرد: یا علی‌ بن موسی‌الرضا (ع)! می‌گویند تشنه گان را قطره‌ای از آب دریا کافی است؛ ما نیز تشنه عنایت شما هستیم و یقین داریم دعای شما در حق این ملت که قرن‌ها است مفتخر به میزبانی از یک امام غریب و رئوف است؛ دریای رحمت را برایشان جاری می‌کند. یا امام رضا (ع) به همراه دل‌های تنگ‌شده برای زیارت‌تان از دور به شما سلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در اینجا به آقای رییسی بابت پیروزی در انتخابات تبریک می گویم و آرزو می کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.  

ربیعی تاکید کرد: یکبار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت.

وی افزود: خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پر آشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیافزایم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یکی از آسیب های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد.

ربیعی تصریح کرد: با این فرض که هر دولت حلقه ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

وی تاکید کرد: یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است.

سخنگوی دولت گفت: هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سالها باقی است.

ربیعی تصریح کرد: عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.

وی افزود: انتظار می رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده نگرانه در کنار دولت بایستند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: از طرف دیگر رئیس‌جمهور منتخب بزودی رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش های سیاسی و اجتماعی است.

وی در پاسخ به این پرسش که حسن روحانی در دیدار با رییسی  تاکید بر آمادگی دولت برای انتقال قدرت و تجربیات کرده است و اینکه آیا دولت برنامه مدونی در این زمینه دارد و دیدگاهش درباره موضوعاتی که دولت آینده باید در اولویت قرار دهد چیست، اظهار کرد: آقای روحانی رئیس جمهور بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا ‌به دفتر آقای رئیسی در قوه قضاییه رفتند و ضمن اعلام آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا را مطرح کردند.

ربیعی افزود: همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره کننده برجام، صحبتهایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس جمهور منتخب داشت.

سخنگوی دولت یادآور شد: روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر آقای رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند.

وی با اشاره به اینکه در دولت هم از مدتها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهمترین مسائل و اولویتها را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند، اظهار کرد: در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی برای رئیس جهور منتخب ارسال خواهد شد.

ربیعی به مصوبات دولت اشاره کرد و گفت: در جلسه هیات وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

وی ادامه داد: در مصوبه ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶ ) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳)  قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

ربیعی اظهار کرد: براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‎های اجرایی، نهادهای حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می کند.

وی ادامه داد: نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می شود.

سخنگوی دولت گفت: یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است. بطوریکه تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده است.

ربیعی گفت: در مصوبه اخیرا دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارایی واکسن تولید داخلی، اظهار کرد: واکسن کوویران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ شده است، واکسن پاستوکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود.

ربیعی یادآور شد: برخلاف خلف وعده تامین کنندگان خارجی و تحریم هایی که ظرف روزهای گذشته ایالات متحده با لغو آن بر اعمال آن در ۱۶ ماه گذشته صحه گذاشت، یادمان نرفته است تا همین چند روز قبل آمریکا تحریم دارو و واکسن را تکذیب می کرد. بهر حال با این لغو دغدغه جدی برای تامین واکسن در ماه‌های آتی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه های گذشته پیوستن ایران به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کروناست، افزود: پیشرانی این مهم بعنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند. کشورهای تولیدکننده واکسن، به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این افتخار ملی در سخت ترین شرایط کشور و در اوج تحریم ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن ببعد به ترتیب شاهد تولید واکسن های دیگر ایرانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: بنابراین برای ۲۷۰میلیون دز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد. تولید داخلی بعنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمت‌ها، اظهار کرد: بدون آنکه بخواهم برخی نارسایی هایی که در همه نهادها و قوا و نیز دولت وجود داشته را نادیده بگیریم. اما علت اصلی مسائل موجود ، قطعا تحریمهای ظالمانه‌ای بوده که نمی‌دانم چرا هیچگاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید. جنگ اقتصادی باعث کاهش درآمد ارزی و در نتیجه بالارفتن قیمت ارز و بی ثباتی در همه بازارها شد. در کنار آن، افزایش جهانی قیمت بسیاری از نهاده‌ها نیز موجب شدند بر اقتصاد ایران و زندگی مردم، فشار زیادی وارد شود.

وی ادامه داد: کاش این عده برای یک بار هم که شده،‌ به سانسور علتهای اصلی نمی پرداختند. برای مقاصد سیاسی و تخریب دولت به رغم اینکه در ظاهر علیه آمریکا موضع می گرفتند، از یک طرف دولت را متهم به نگاه به خارج می کردند و از طرفی بر جنایت آمریکا سر پوش می گذاشتند. بهر حال این روزها گذشت و در تاریخ سیاسی ما این دوگانه ها و تعارض ها می ماند.

 

کد خبرنگار: ۱۰۰۲/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا