کاخ سفید: تقویم زمانی خاصی برای ادامه مذاکرات برجام وجود ندارد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که برای ادامه مذاکرات وین هیچ تقویم زمانی خاصی وجود ندارد و این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این انتخابات، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ایالات متحده به بازگشت همزمان تهران و واشنگتن به برجام پیش از آغاز ریاست جمهوری رئیسی امیدوار است.

به گزارش اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که دولت جو بایدن مشتاقانه منتظر آن است که برای بازگشت آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شاهد سمت و سوی گفتگوهای کنونی با ایران باشد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: «ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و هیچ برنامه‌ای نیز برای دیدار در سطح سران در دست نیست. بنابراین معلوم نیست که در طرف مقابل چه چیزی عملاً تغییر کرده است.»

گفتنی است، از ماه آوریل تاکنون گفتگوها برای احیای برجام در وین، پایتخت اتریش در جریان است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ایالات متحده در نظر دارد تا پیش از مراسم تحلیف آیت الله رئیسی در اوایل ماه آگوست (اواسط مرداد) به یک توافق دست یابد. با این حال، جن ساکی روز دوشنبه گفت که هیچ جدول زمانی رسمی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد و علیرغم این موضوع، گفتگوها ادامه خواهد یافت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه صبح در همین راستا گفته بود بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین آخرین دور این گفت‌وگوها باشد.

دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

این در حالی است که موضع ایران از زمان خروج یکجانبه واشنگتن از برجام همواره بر این اصل استوار بوده که ایالات متحده طرفی است که نخست باید به این توافق بازگردد؛ موضوعی که مقامات آمریکا تاکنون با آن مخالفت کرده‌اند. افزون بر پافشاری ناموجه مقامات واشنگتن بر بازگشت دوجانبه به برجام، سایر شرکای این کشور که جزو طرف‌های توافق هسته‌ای ایران نیستند- اسرائیل و عربستان- در تقلا برای توسعه موارد شمول این توافق از جمله گنجاندن بحث زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران هستند.

اما در مقابل، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که برنامه موشک بالستیک ایران موضوعی «غیرقابل مذاکره» است و افزود که ایالات متحده «موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند».

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا