عرضه ۳ تا ۶ هزار پروژه برای جذب سرمایه ‎گذار در اکسپوی دوبی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران اعلام کرد که در وزارت اقتصاد بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طول برگزاری نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی تهیه شده است که شامل۳ تا ۶ هزار پروژه است.

حسن زمانی امروز در نشست خبری در مورد برگزاری نمایشگاه اکسپوی دوبی، با بیان اینکه برای بار اول است که اکسپو در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار می‌شود، گفت: اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی فرصتی استثنایی برای کشور ماست که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم و دولت جدید می‌تواند اکسپو را بزرگترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران ادامه داد: ۲۰۰ کشور و سازمان مختلف در اکسپوی دوبی حضور خواهند داشت و با توجه به کاهش روند کرونا، پیش‌بینی می‌شود طی ۶ ماه برگزاری نمایشگاه، ۲۵ میلیون بازدیدکننده از آن بازدید کنند که ۷۰ تا ۷۵ درصد بازدیدکنندگان نیز از خارج از منطقه هستند.

زمانی با بیان اینکه اکسپوی ۲۰۲۰ به سه ناحیه مختلف فرصت، تحرک و پایداری تقسیم شده است گفت: کشورهایی پاویون آنها در ناحیه فرصت است ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود را در معرض نمایش می‌گذارند و از فرصت این رویداد در جهت گسترش روابط خود با سایر کشورها بهره می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین ‎المللی افزود: در ناحیه تحرک پیشرفته‌ترین تکنولوژی و تولیدات شرکت کنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد و آخرین و بروزترین ونوآورترین خدمات ارائه می‌شود.

زمانی تصریح کرد در ناحیه پایداری بر حفاظت از محیط زیست و بهره‌گیری از انرژیهای نو تمرکز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری جهان ۱۲۰۰ میلیارد دلار خسارت خورد و با توجه به ابعاد نمایشگاه اکسپو، این دوره فرصتی برای آن است که کشورها به معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری خود بپردازند و ایران نیز که از نظر جاذبه تاریخی در رتبه دهم و جاذبه های طبیعی در رتبه پنجم جهان است باید بتواند حداکثر بهره‌برداری را در معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی داشته باشد.

پاویون ایران جز ۸ پاویون برتر

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: کشور امارات برنامه دارد سالانه ۶۰ میلیون مسافر جابه‌جا کند، ایران که از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه ۱۰ جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه ۵ جهان را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: مساحت اکسپو  ۵۰۰ هکتار  بوده و نقش خیلی مهمی  میتواند در این ٦ ماه برای کشور داشته باشد.

زمانی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در نمایشگاه اکسپو، گفت: هزینه کشورهای مختلف برای اکسپو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که کمترین مربوط به آذربایجان با ۲۵ میلیون دلار بوده است؛ ایران نیز به طور کلی ۸ میلیون دلار هزینه کرده که فعلاً ۱۰ درصد آن را دریافت کرده‌ایم. از آذر کار روی پاویون ایران شروع شده و تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است. نکته جالب توجه اینکه پاویون ایران جز ۸ پاویون برتر شناخته شده است.

وی اظهار کرد: رئیس اتاق بازرگانی امارات در جلساتی که داشتیم پذیرفت ارتباط خود را با اتاق مشترک افزایش دهد و همین‌طور تعداد اعضای امارات بیشتر شوند. جمع مراودات ما با امارات حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار است و اماراتی‌ها قول تسهیل زمینه‌سازی‌ها برای رساندن این رقم به ۳۰ میلیارد دلار را داده‎اند.

تهیه بسته جذب سرمایه‎ گذار

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران با اشاره به نقش مهم صنعت فرش در پاویون ایران در این نمایشگاه، گفت: تمام سعی ما این است که در نمایشگاه نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد و در زمان برگزاری نمایشگاه، فرش بافته خواهد شد.

زمانی افزود: همچنین در وزارت اقتصاد بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طی اکسپو تهیه شده است که پیش‌بینی می‌شود بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پروژه از طرف ایران عرضه شود. جلساتی نیز بین تجار برگزار می‌شود که امیدواریم در طی این پروژه‌ها و جلسات بتوانیم از مزیت‌های صادراتی خود مانند معادن، مس، صنعت فولاد و… استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‎ المللی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتهای صنعت گاز، پتروشیمی، نفت وفولاد می‌توان از فرصت برگزاری اکسپو استفاده کرد و با همکاری اتاق‌های بازرگانی و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد بخش اقتصادی پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ را به یکی از فعال‌ترین بخش‌ها بدل کرد.

وی گفت: یکی از دستگاه‌های تأثیرگذار در نمایشگاه، اتاق بازرگانی است. جایگاه ویژه‌ای برای اتاق در نظر گرفته‌ایم که ارتباط شرکت‌های کوچک با دیگر شرکت‌ها را برقرار کنیم.

زمانی افزود: در بعد فرهنگی نیز جلساتی با بنیاد رودکی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت ارشاد برگزار کرده‌ایم و قرار است در روزهای خاص مانند ۲۲ بهمن، نوروز و کریسمس برنامه داشته باشیم. همچنین خارج از پاویون، در ۵۰ نقطه از مکان‌های مشترک استفاده می‌کنیم و برنامه فرهنگی داریم.

مبادلات ایران و امارات به ۲۰میلیارد دلار می‎رسد

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در ادامه نشست خبری اکسپو ۲۰۲۰ با اشاره به اهداف فرهنگی، اجتماعی این نمایشگاه گفت: قرار است دستاوردهای نوین و اشنایی بازدیدکنندگان با قبایل و نژادها و فرهنگ هر کشوری به نمایش گذاشته شود.

وی درباره اهداف اقتصادی اکسپو ۲۰۲۰ نیز اظهار کرد: دستاوردهای جدید،صنایع خلاق و دستاوردهای جدید هر کشور و فعال شدن بخش تجاری و گسترش مبادلات تجاری از جمله اهداف اقتصادی این نمایشگاه است. همچنین بهره ‎برداری از فعالیت‎های نوین و پتانسیل‎های اقتصادی و مبادلات تجاری، اعزام هیات ‎های تجاری، استفاده از پنانسیل گردشگری، ارتقا تبادلات اقتصادی، بازار سازی برای کالاهای دارای مزیت نسبی از دیگر اهداف اقتصادی است که باید به آن توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با پیشنهاد معرفی واکسن کووایران برکت در این نمایشگاه ادامه داد: در این نمایشگاه قرار است فرصت‎های تجاری شامل معرفی محصول در قالب فیلم، امکان عرضه و فروش محصول و معرفی برندها و استفاده فضای پاویون ایران برای برندسازی، تبلیغات با شیوه ‎های علمی از جمله اقداماتی است هم قرار است در اکسپوی ۲۰۲۰ عملی شود.

فرزانگان افزود: در این راستا همایش ‎های استانی، همایش های انلاین با همه کمیسیون‎ هایی که اعلام امادگی کردند، معرفی شرکت‎ های برتر رباتیک، جلسه با نخبگان تجاری کشور را انجام داده‎ایم و باید بدانیم که این نمایشگاه، فرصت خوبی برای افزایش صادرات است.

وی با اشاره به سطح روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: روابط ایران و امارات به تدریج در حال پیشرفت است رویکرد اماراتی‌ها نیز افزایش مراودات تجاری با ایران است که پیش‎بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ ححم مبادلات دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار و تا پنج سال بعد از آن به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات به افزایش روابط تجاری ایران و امارات با توجه به رویکرد دولت جدید برای ارتقای روابط با کشورهای همسایه و همچنین صحبت‎های مقامات اماراتی، اشاره و تاکید کرد: قرار است مبادلات تجاری و باید از این نمایشگاه برای توسعه تعامل های تجاری در سایه سند چشم ‎انداز کشور استفاده کنیم. در مورد نگرانی از ویروس کرونا و اثر آن بر میزان بازدیدکنندگان نیز باید بگویم بازدیدکنندگان این نمایشگاه کمتر از ١٢ تا ۱۵ میلیون نفر نیست زیرا دبی چند سال است برای این نمایشگاه همه تلاش خود را شروع کرده است.

 

کد خبرنگار: ۱۰۰۲/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا