اعزام ۹۲ خانه بهداشت سیار به مناطق عشایری

پایگاه خبری افق و اقتصاد- ۹۲ خانه بهداشت سیار عشایری در سی وسومین آیین پویش ره سلامت با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سراسر کشور اعزام شد.

سعید نمکی، امروز در آئین اعزام کاروان‌های خانه بهداشت عشایری،ضمن یاد شهدای هفتم تیر و دکتر بهشتی و تشکر از دست اندرکاران به ثمر نشستن این کار، گفت: کوچ و کوچ نشینی فقط یک حرفه و امرار معاش و کسب درآمد نیست بلکه یک فرهنگ اصیل ناب در ایران زمین با قدمت هزاران‌ساله است که اگر از تاریخ حذف کنیم تکه‌های این پازل را حذف کردیم.

نمکی افزود: کوچ‌نشین خلق و خوی متفاوت از دیگر مردم دارد، صفای ملکوتی در خانه‌ی کوچ نشینان وجود دارد و برای نظام ارائه خدمت، ما طراحی عالمانه‌ایی داشتیم و الان ۱۷ هزار و پانصد خانه بهداشت در دورترین نقاط عشایری داریم و جایی از این مناطق را نداریم که بهورز نداشته باشد و در کاهش مرگ و میر کودکان و زنان و همچنین در مدیریت کووید خانه‌های بهداشت بزرگترین دروازه‌بان‌ها برای سیل عظیم بیماری بودند که اگر نبودند ما هم پاسخ گوی این نیازها نبودیم.

وی گفت: ابتکار خانه‌های بهداشت عشایری به نظر من یکی از زیباترین نگاه‌های عدالت گستر در نظام سلامت بود. خانه‌های بهداشتی که ما با هزینه ۱۰ تا از آن‌ها یک تخت بیمارستانی می‌سازیم. البته من منکر توسعه تخت‌های بیمارستانی نیستم و امسال به لطف خداوند برای اولین سال تاریخ این سرزمین داریم ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تحویل می‌دهیم، سال گذشته ۲۰۰۰ تخت آی‌سی یو اضافه کردیم که در تاریخ این مملکت بی سابقه و کم‌سابقه بود. ما داریم تخت‌های آی سی یو را به دو برابر می‌رسانیم و به همین دلیل بود که ما در سخت‌ترین روزهای کرونا نه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و نه بیمار غیر کووید ۱۹ نیازمند آی سی یو بیمار سرگردان نداشتیم که اگر بود آنهایی که بر کوچک‌ترین نقصان‌های ما انگشت گذاشته و بزرگ می‌کنند و افکار عمومی را پریشان می‌کنند، دو سه روز به دلیل هجمه ناگهانی سازمان‌نیافته واکسیناسیون جدید در نوبت دوم دیدید که در فضای مجازی چه کردند. البته ما همواره از مردم خودمان عذر خواهیم که علی‌رغم همه خدمت‌ها، کاستی داشته‌ایم. با این حال اگر بیمار غیر کرونایی که ضربه مغزی شده بود، پشت در بیمارستانی می‌ماند، آبرویی برای جمهوری اسلامی نمی‌ماند و دیدید که این اتفاق با لطف خدا نیفتاد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هر چه توسعه زیرساخت‌های مویرگی در کشور داشته باشیم، نیازمندی ما به خدمات تخصصی گران‌قیمت پیچیده را کم می‌کند. ابتکار خوبی که به خرج داده شد، انتخاب بهورزی از جنس ایل بود. تا زبان گفتمان مشترک و درک و شرایط زیست مشترک بوده و در نتیجه با هم‌فهمی و درک متقابل با مردمی که قرار است به آنها خدمت ارائه دهند، یعنی خدمت‌دهنده از جنس خدمت‌گیرنده انتخاب شد. این حرکت باعث می‌شود که در مراقبت از کودکان، واکسیناسیون به موقع، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از جمعیت سالمند ایل و… موفق بود.

نمکی گفت: کار بزرگی انجام شد. ما حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را از پارسال تا امسال داریم راه‌اندازی می‌کنیم و ان‌شاءالله این عدد را به ۶۰۰ تا می‌رسانیم و این ۶۰۰ تا را هم تجهیز می‌کنیم و آماده خدمت خواهد بود. حرکت مبارکی است. دو – سه روز گذشته هر روز افتتاح داشتیم، پروژه‌هایی مانند تزریق واکسن ملی که هیچوقت ما را باور نمی‌کردند و فکر می‌کردند که همواره ما دست‌هایمان به سمت بیرون دراز است.

وی تاکید کرد: امروز خوشبختانه مفتخریم به اینکه به جرگه واکسن‌سازان معروف و مطرح دنیا پیوستیم. واکسن اسپوتنیک ایرانی افتتاح شد و بعد هم آغاز فاز اول واکسن نورا در مجموعه بقیه‌الله و امروز هم پیوستن این کاروان‌های عشایری که در محروم‌ترین نقاط کشور و برای نیازمندترین مردم این سرزمین است.

نمکی گفت: حکومت‌هایی ماندگار می‌شوند که ضعفا را ببینند. ما اگر فقرا را در توسعه ملی نبینیم، قطعاً طرح‌های توسعه‌مان با شکست روبرو می‌شود. رشد کشور باید فقرزدا و عادلانه باشد. قانونی در اقتصاد وجود دارد که می‌گویند وقتی سطح آب بالا می‌آید، قایق‌های کوچک‌تر راحت‌تر از واتر گیت عبور می‌کنند. یک هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی برای یک ایل‌نشین و کوچ‌رو، بزرگترین موهبت است. حال ممکن است یک بیمارستان هفت ستاره خیلی شیک برای این مردم آنقدر موهبت تلقی نشود.

 

خبرنگار: اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا