سرمقاله/ گرانی افسار گسیخته آتشی به جان خانوارهای کم درآمد جامعه

امیررضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- همین اقلام ریز و مصرفی که به چشم نمی آید بیشتر شعله های آتش جان مردم را می افروزد .

از اوسط سال گذشته آهسته آهسته گرانی ها هیزم به آتش سفره مردم زد و هر روز مردم را با یک قیمت روی کالاها مواجه کرد.

نبود نظارت درست و راهکارهای بدون پشتوانه مسئولان امر، همزمان با تحریم ها دست تولید کننده داخلی را با مشکلات متعدد گره زده تا مجوزی باشد هر کس هر قیمتی که برای کالای خود دوست دارد بگذارد.

اما این تمام داستان نیست و تلخی داستان آنجاییست که دلالان و یک سری واردکنندگان سودجو با خرید و انبار کالاهای اساسی مردم همچنان بیشتر و بیشتر بر این گرانی ها دامن می‌زنند.

در شرایطی که طبق اعلام بانک مرکزی رشد تورم سالیانه بالغ بر ۳۲ درصد تعیین شده است نبود نظارت بر کارهای واردکنندگان و محتکران، تورم را به نهایت رشد خود میرساند. البته به گفته دولت تورم تک رقمیست اما واقعیت این است که اگر گرانی های بی حساب و کتاب لبنیات، روغن، لوازم بهداشتی و اقلام مصرفی جامعه و … را در نظر نگیریم، تورم تک رقمیست .

اما زمانی که این موارد را به حساب گران شدن بگذاریم تورمی بالغ بر ۳۲ درصد می شود.

با گرانی چند برابری و دو نرخه شدن دلار به جای آنکه حداقل اقلام مصرفی ارزان بماند، اما متأسفانه میدان برای محتکران بازتر شده است و دست هماهنگ گرانی گلوی مردم را می‌فشارد. اما این گرانی ها یک جا با تدبیر و برنامه ریزی های درست باید سر جای خودش بایستد. حرف گرانی و تورم لجام گسیخته همیشه و در تمام نقاط دنیا وجود داشته یک سری سودجویانی که زندگی مردم را به راحتی در تنگنا قرار میدهند همیشه وجود داشته اند اما دولت ها باید تدبیر کنند و رفاه و معیشت مردم را به بهترین شکل ممکن تضمین کنند.

حتی اگر قیمتها بی واسطه به ثبات برسد باز هم به قول مسئولان دولت، باید دعا کرد. قیمت ها دست خداست و باید دعا کرد تورم تک رقمی شود. اینها گوشه ای از راهکارهای دولت است که همه چیز را به گردن خدا انداخته است. پس دعا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا