مسکن ملی یا مُسکن ملی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- این روزها بحث مسکن ملی داغ است و هرجا و از هرکس حرفی از این طرح می شنوید.

در واقع خانه های خالی شهر، خود مسکن ملیست فقط باید نظارت کرد، اینکه بگذاریم و بگذریم از ساخته های گذشته و فقط به فکر ساختن نمونه های ملی آن باشیم کاری از پیش نمی‌رود.

ابتدای امر باید حواسمان به ملی های ساخته شده باشد بعد بیاییم طرح جدید ساختن ملی را به بحث بگذاریم .

آنچه ساخته شده همچنان بدون هیچ نظارتی به حال خود رها شده است. چه بسا آنچه ساخته شده فقط در دست چند نفر باشد که هست اما خالی و بدون استفاده مانده و بسیاری در حسرت یک متر از آن خواب و خیال می کنند .

در سال های اخیر همیشه صحبت از ساخت مسکن ملی بود اما هیچوقت بودجه آن و حتی کارشناسی که بتواند برآورد آن را انجام دهد پیدا نشد البته نه اینکه نباشد بلکه در دولت‌های قبل چنین افرادی به میدان نیامدند.

مسکن ملی مُسکنیست هم برای دولت هم برای مردم. طرح های زیادی مطرح شد و به سازمان های زیرمجموعه دولت دستور داده شد که زمینهای بدون استفاده خود را در اختیار دولت قرار دهند تا با آنها برای مردمی که تا کنون مالک مسکنی نبوده اند، خانه ای فراهم کنند.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا هم اکنون حدوده چهل هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که به طرح ملی متصل شده اند تا مبالغ واریزی انجام و فرایند ثبت نام آنها تکمیل شود .

در این گزارش آمده است که از ابتدا تا کنون طی چهار مرحله ثبت نام متقاضیان طرح مسکن ملی حدود پانصد هزار نفر ثبت نام کرده اند و در این تعداد حدود ۲۶۰ هزار نفر واجد شرایط برای معرفی به طرح انتخاب شده و برای انجام مقدمات بعدی به بنیاد مسکن معرفی شده اند .

به تازگی تعداد ۷۵ هزار نفر دیگر واجد شرایط برای دریافت مسکن ملی تایید شده و برای واریز آورده اولیه خود به شبکه بانکی به حسابی که به نام خود در بانک عامل باز می کنند معرفی شده اند .

بنیاد مسکن اعلام کرد هم اکنون شرایط سه هزار نفر از متقاضیان طرح مسکن ملی که اقدام به واریز آورده اولیه خود کرده بودند در دست بررسی است تا به پروژه های طرح مسکن ملی معرفی شوند .

بنابراین گزارش تا کنون حدود بیست و یک هزار مسکن ملی در حال احداث است و حدود شانزده هزار واحد از این تعداد پیشرفت فیزیکی هفتاد درصدی داشتند و پنج هزار واحد دیگر در حال ساخت توسط بنگاه‌های کوچک و گروه های کوچک، پیشرفت ده درصدی داشتند .

حال سوال این است که با شروع تحویل این پروژه ها قیمت مسکن در شهرهای بزرگ نیز تغییری میکند ؟

یا اینکه قیمت واحدهای طرح مسکن ملی نیز خود را به قیمت های کنونی می‌رسانند ؟

 

گزارش خبری: امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا